Klasa Ia
Temat: W tajemniczym lesie- jakie drzewa możemy spotkać w lesie?
Cele: - Pobudzanie wyobraźni i twórczego myślenia - Rozwijanie ekspresji plastycznej - Rozwijanie koncentracji uwagi i ekspresji ruchowej - Stymulowanie wrażliwości na bodźce węchowe, smakowe, wzrokowe, słuchowe - Utrwalenie poznanych samogłosek i spółgłosek - Poznanie drzew rosnących w lesie ( iglaste i liściaste) - Kształcenie umiejętności pracy w grupie ( próby)
Cele terapeutyczne: artystyczne – zwiększenie koncentracji uwagi, zmniejszenie napięcia mięśniowego (Paulinka N., Weronika) polonistyczne – wdrażanie do poprawnego wymawiania samogłosek, grup spółgłosek i wyrazów (Paulinka G.)
Metody: Zabawowa, ćwiczeniowa, opowiadanie, rozmowa,
Środki dydaktyczne: Pudełka z niespodzianką( liście, szyszki, żołędzie, kasztany, nasiona), kolorowe liście z samogłoskami i spółgłoskami, drzewo na szarym papierze, karty pracy( liście), piosenka z nagraniem „Posypały się listeczki”, odgłosy lasu, flamastry i kredki, kartki z kolorowymi liśćmi ( czerwony, zielony, żółty, brązowy), plansze z drzewami iglastymi i liściastymi
Przebieg zajęć:
I wstęp 1.Zabawa „Gra w kolory”
Dzieci poruszają się w rytm piosenki „Posypały się listeczki...” Muzyka: dzieci biegają w jej rytm Cisza: zbierają po jednym listku Muzyka: poruszają się w rytm Cisza: odczytują litery na liściach Muzyka: poruszają się w rytm Cisza; n-l wskazuje czerwoną kartkę, drugi n-l niebieską – zamieniają kolory podczas zabawy, tak by nie widziały dzieci - literki, które oznaczamy czerwonym kolorem przybiegają do miejsca gdzie jest kartka danego koloru - literki, które oznaczamy niebieskim kolorem też ustawiają się w odpowiednim miejscu - n-l, sprawdza poprawność wykonanego zadania i dzieci przyklejają liście w odpowie- dnie miejsce na drzewie. II część właściwa 1. Opowiadanie na dywanie Dzisiaj będziemy poznawali różne drzewa , które możemy spotkać w lesie. Posłuchajcie uważnie opowiadania. Daleko stąd rośnie ogromny las. Już dawno żaden człowiek w nim nie był, nikt nie potrafi tam trafić. Swobodnie czują się tam tylko zwierzęta, które nikt nie niepokoi. Spokojnie rozrastają się rośliny i drzewa
- Jak wyobrażacie sobie ten las? - Jak wyglądają rośliny w tym lesie? - Jakie są tam drzewa? ( pokaz plansz) - Czy miło jest spacerować po takim lesie?
2.Wyobraźcie sobie teraz, że dawno temu w lesie zostawiono niespodziankę dla ludzi, którym uda się znaleźć tajemniczy las i tam wejść. Żeby tam wejść trzeba wykonać własne klucze do lasu. Każdy otrzyma liść i dorysuje mu takie elementy, aby z liścia powstała inna rzecz. Ona otworzy drzwi do lasu. (Nauczyciel wspomagający tłumaczy dziecku z niedosłuchem na czym ma polegać zadanie, naprowadza ) (Mamy na tą prace 5 min.- praca plastyczna)
3.Zaczynamy wędrówkę przez las w poszukiwaniu niespodzianki ( zabawa ruchowa) - przedzieramy się przez gąszcz niskich drzew - kłują nas igły, wpadają za kołnierz - przechodzimy pod niskimi gałęziami - chwytamy w ręce spadające liście - brniemy wśród liści pod drzewami - przyglądamy się mrówkom - obserwujemy przez lornetkę ptaki - spoglądamy na czubki drzew - idziemy na palcach, żeby nie spłoszyć zwierząt
4. Dochodzimy do polanki w środku lasu, rozejrzyjcie się i odszukajcie pudełka z niespodzianką Nie można ich otwierać. ( 4 pudełka) - ile jest pudełek? Podział dzieci na grupy - oglądamy w grupach uważnie co jest w tych pudełkach, zaglądamy przez dziurkę, wąchamy, potrząsamy… - każda grupa opowiada co się tam znajduje - otwieramy i mówimy czy zgadliśmy i do czego są te rzeczy potrzebne
III Podsumowanie 1.Zabawa” Co może być w takim kolorze?”
Dzieci chodzą od arkusza do arkusza i dorysowują to, co może znajdować się w lesie w tym kolorze. Muszą uważać, by rysunki lub wypowiedzi się nie powtarzały.
Czerwony: liście, maliny, poziomki, wiewiórka, lis Zielony: liście, gałązki, trawa Żółty: liście, grzyby, piasek na ścieżkach Brązowy: liście, grzyby, kora, szyszki, żołędzie, sarny….
2.Śpiewanie piosenki „ Posypały się listeczki” nauczyciel prowadzący Dorota Rosińska nauczyciel wspomagający Iwona Kosmatka |