Program Dydaktyczno-Wychowawczy „Zielonej Szkoły” w Pobierowie Realizowany w klasie 6b Szkoła Podstawowa nr 8 w Policach
Termin 26.04-30.04.2004r.
Adres zakwaterowania: Ośrodek „Pisz” Pobierowo Liczba uczestników: 21
Program opracowała: mgr Teresa Magun
I.CELE OGÓLNE: (na podstawie Podstawy programowej dla szkoły podstawowej na I i II etap edukacyjny)
Głównym moim celem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, a także poznania kultury, tradycji i historii związanej z regionem morskim. W trakcie „Zielonej Szkoły” będą realizowane zadania z zakresu ścieżki regionalnej - dziedzictwa kulturowego w regionie, ścieżki ekologicznej i ścieżki prozdrowotnej przewidzianych w II etapie kształcenia dla szkół podstawowych.
W szczególności będą realizowane następujące cele:
1. Poznanie fauny i flory Bałtyku 2. Poznanie wybrzeża klifowego i piaszczystego 3. Poznanie sposobów ochrony wybrzeży 4. Nauka współdziałania w grupie 5. Zapoznanie z dziedzictwem kulturowym regionu morskiego 6. Poznanie walorów turystycznych wybrzeża morskiego 7. Poznanie najważniejszych zabytków architektury i przyrody w okolicy 8. Rozwój własnej twórczości artystycznej (zajęcia plastyczne, muzyczne) 9. Kształtowanie sprawności fizycznej
II. TREŚCI NAUCZANIA:
a. Przyrodniczo –geograficzne Położenie Pobierowa Plan i mapa • Orientacja w terenie na podstawie planu i mapy • Wykorzystanie skali mapy do obliczania odległości • Legenda mapy Organizmy żyjące w Bałtyku: • Poznajemy faunę denną Bałtyku • Poznajemy roślinność wód przybrzeżnych Bałtyku Porównanie wybrzeży morskich (klify, wybrzeża piaszczyste) Roślinność wydm i ochrona wydm b. Treści krajoznawczo - regionalne Tradycje morskie i żeglarskie: • Poznajemy i śpiewamy piosenki żeglarskie • Poznajemy i wiążemy węzły żeglarskie Tradycje rybackie – zwiedzamy Muzeum rybactwa morskiego w Niechorzu Poznajemy i przedstawiamy legendy związane z morzem Bałtyckim i miejscowością Trzęsacz Poznawanie ciekawych zabytków wybrzeża morskiego: • Zwiedzanie Muzeum geologicznego w Kamieniu Pomorskim • Zwiedzanie Katedry i Skarbca katedralnego w Kamieniu Pomorskim • Zwiedzanie Latarni morskiej w Niechorzu c. Treści ekologiczne Ochrona wód Bałtyku Ochrona wybrzeży morskich Zasady zachowania się na obszarach chronionych (wydmy nadmorskie) Kształtowanie przez człowieka wybrzeża morskiego d. Treści zdrowotne Bezpieczeństwo podczas wycieczek turystycznych Przygotowanie się do wycieczek turystycznych (ubiór, prowiant) Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka
Proponowany przeze mnie program daje możliwość wykorzystania przez uczniów wiedzy przyrodniczej w praktyce. Umożliwia zapoznanie się z tradycjami regionu morskiego i obiektami historycznymi na wybrzeżu zachodniopomorskim. Rozwija też umiejętność współpracy w zespole, pozwala na zdobywanie nowych umiejętności i zainteresowań. Stwarza też doskonałą okazję do aktywnego wypoczynku. Nauczycielom pozwala na zastosowanie różnych metod i form pracy z dziećmi oraz tworzenie różnych sytuacji wychowawczych
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: Do zrealizowania założonych celów zastosuję różnorodne metody:
• Zabawy i gry dydaktyczne (zwiad terenowy po Pobierowie, Piracki tor na wesoło, Bieg patrolowy) • Inscenizacje (przedstawianie legend) • Opisy z wykorzystaniem okazów naturalnych (tworzenie albumów zwierząt dennych i roślin morskich) • Zajęcia terenowe nad brzegiem morza (zbieranie okazów muszli i roślin wodnych) • Zajęcia muzyczne i plastyczne (rysowanie pastelami wybrzeża morskiego, śpiewanie szant żeglarskich) • Zajęcia praktyczne (wiązanie węzłów żeglarskich) • Zajęcia sportowe na boiskach i basenie („siatkarska rzucanka”, tenis stołowy) • Wycieczki autokarowe do Kamienia Pomorskiego i Niechorza • Wycieczki piesze do Trzęsacza i po okolicy Pobierowa • Ogniska i dyskoteki
Ponieważ kilkudniowy wyjazd jest doskonałą okazją nauczenia dzieci pracy w zespole, wszystkie zadania przewidziane są do pracy grupowej. Praca grupowa daje możliwość połączenia wiedzy i umiejętności wszystkich uczestników grupy dla wspólnego osiągnięcia celu. Daje też możliwość wymieniania się doświadczeniami i wiedzą w trakcie realizacji zadań.
IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
Potrafi zaznaczyć na planie miejsce pobytu Potrafi zaznaczyć na mapie trasę wycieczki Potrafi poruszać się po miejscowości według planu Potrafi nazwać i odróżnić różne okazy muszli Bałtyckich Potrafi nazwać różnego rodzaju okazy roślin morskich Potrafi odróżnić wybrzeże klifowe od piaszczystego Potrafi podać przykłady miejscowości, przy których występuje wybrzeże klifowe Potrafi podać sposoby ochrony wybrzeży morskich Potrafi wykonywać zadania w zespole Potrafi wymienić atrakcje turystyczne zachodniej części wybrzeża Potrafi wymienić zabytki historyczne Potrafi właściwie przygotować się do wycieczki turystycznej Zna zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek turystycznych Wie jak zachowywać się na obszarach chronionych
V. EWALUACJA W procesie zmierzającym do stwierdzenia, w jakim stopniu moje założenia i cele edukacyjne zostały rzeczywiście zrealizowane w czasie trwania zielonej szkoły wykorzystam obserwację uczniów podczas zabaw i wykonywania zadań, a także analizę prac oraz rozmowy z dziećmi i ich rodzicami.
Do analizy wykorzystamy następujące prace i zadania: Albumy o florze i faunie Bałtyku Prace plastyczne pt. „Wybrzeże Bałtyku” Zadania z mapą Przewodnik po Pobierowie Bieg patrolowy (sprawdzian wiedzy marynistycznej, przyrodniczej i sprawności fizycznej) Wieczór szant morskich Inscenizacje legend związanych z Bałtykiem Prezentacje komputerowe wykonane po powrocie z Zielonej szkoły
VI. RAMOWY ROZKŁAD DNIA 745 pobudka 745– 825 toaleta poranna, porządkowanie pokoi 830- 900 śniadanie 900- 915 omówienie programu dnia 930-1345 zajęcia wg planu 1400-1430 obiad 1500- 1800 zajęcia wg planu 1830- 1900 kolacja 1930-2100 zajęcia wg programu 2130- 2200 toaleta wieczorna 2200- 745 cisza nocna
VII. ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA KAŻDY DZIEŃ
Dzień pierwszy - Poznajemy krajobraz nadmorski
• Zwiedzamy Kamień Pomorski: Katedrę, Skarbiec Katedralny, Muzeum Geologiczne i stare miasto. • Zwiad terenowy po okolicy ( spacer po plaży i po mieście. • Wykonanie przewodnika Pobierowa. • Wyznaczenie trasy przejazdu. • Dyskoteka UWAGI: Przyjazd do Pobierowa. Zakwaterowanie. Podział klasy na zespoły. Rozpoczęcie rywalizacji zespołów.
Dzień drugi - Poznajemy faunę Bałtyku
• Zajęcia nad brzegiem morza – zbieranie okazów muszli morskich. • „Piracki tor na wesoło” - zabawy sprawnościowe. • Wykonywanie albumów o zwierzętach dennych. • „Siatkarska rzucanka” • Ognisko UWAGI: Zajęcia terenowe. Wykonywanie albumów, zajęcia w salach dydaktycznych.
Dzień trzeci - Poznajemy linię brzegową Bałtyku
• Wycieczka piesza do Trzęsacza. • Zapoznanie się z wybrzeżem piaszczystym i klifowym. • Wykonywanie albumów o roślinach morskich. • Zajęcia w grupach -węzły żeglarskie. • „Piracka dyskoteka” UWAGI: Podczas wycieczki zbieranie okazów roślin morskich wyrzuconych na brzeg. Oglądnięcie ruin kościoła w Trzęsaczu. Rozdanie materiałów do legend i szant morskich.
Dzień czwarty - Dzień Rywalizacji
• Bieg Patrolowy • Gry i zabawy na basenie. • Ognisko, podczas którego zespoły śpiewają szanty morskie i przedstawiają legendy. UWAGI: W trakcie biegu patrolowego zostaną sprawdzone wiadomości przyrodnicze i ekologiczne.
Dzień piąty – Podsumowanie • Wycieczka do latarni morskiej i Muzeum Rybactwa Morskiego w Niechorzu. • Podsumowanie rywalizacji zespołów i rozdanie dyplomów i nagród.
UWAGI: Zakończenie rywalizacji. Powrót do Polic.
Opracowała: Teresa Magun |