ZAGADNIENIA /CELE/ |
KORELACJA |
SPOSÓB REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIE- DZIALNI |
EWALUACJA |
UWAGI |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły: · droga ucznia · naki drogowe · miejsca niebezpieczne |
· edukacja prozdrowotna /wychowanie komunikacyjne/ |
· nauka zasad ruchu drogowego · wycieczka na ulicę · spotkanie z policjantem · udzielanie pomocy |
· wrzesień |
· wychowa- wcy klas · policjant |
· uczeń potrafi zachować ostrożność na jezdni · umie odczytać znaki drogowe /podstawowe/ |
|
Jestem wrażliwy na otaczające mnie piękno · poszanowanie poczucia piękna · rozwijanie wrażliwości estetycznej · twórcze zdolności indywidualne |
· edukacja prozdrowotna /wychowanie estetyczne/ |
· tworzenie bukietów jesiennych · świąteczny wystrój szkoły /klasy, korytarze/ · wyjścia na przedstawienia teatralne, wyjazdy do teatru, kina · konkursy plastyczne, recytatorskie, muzyczne |
· paździe- rnik
· grudzień, kwiecień
· w ciągu roku
· w ciągu roku |
· SU
wychowawcy klas
wych. klas, rodzice
wych. klas B. Maliszewska |
· uczeń dostrzega piękno otaczającego go świata · potrafi oceniać · umie zachować się kulturalnie w miejscach publicznych |
|
Środki pirotechniczne, niewybuchy, niewypały · miejsca zagrożeń · niebezpieczne przedmioty · w jaki sposób trzeba się zachować np. w czasie pożaru, skażenia terenu, powodzi, wybuchu |
· edukacja prozdrowotna /zagrożenia życia ludzkiego i mienia/ |
· pogadanka, rozmowa, pokaz środków pirotechnicznych · ilustracje, broszury · rozmowa z policjantem, strażakiem |
· grudzień |
· wych. klas · Pani Dyrektor |
· wie kogo prosić o pomoc w niebezpiecznych sytuacjach · jest zorientowany jak postępować, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji · pamięta numery telefonówPolicja – 997Straż Pożarna – 998Pogot. Ratunkowe - 999 |
|
Bezpieczne ferie w naszym mieście · poznanie celów bezpieczeństwa · zasady mile spędzonych ferii |
· edukacja prozdrowotna /bezpieczeństwo/ |
· rozmowa z uczniami · dyskusja · pytania i odpowiedzi · oglądanie broszurek |
· styczeń-luty |
· wych. klas · P. Dyrektor |
· uczeń wie jak bezpiecznie spędzać wolny czas · potrafi wymienić sposoby miło spędzonego wolnego czasu |
|
Kaszubi – to My · poznawanie swojego regionu |
· edukacja regionalna |
· wyjazd do Muzeum Kaszubskiego w Wejherowie · organizowanie konkursów plastycznych związanych z naszą miejscowością · poznawanie Ziemi Kaszubskiej /skansen, wystawy, wyjazdy/ · konkursy recytatorskie /poezja kaszubska/ |
· luty
· marzec
· maj |
· wych. klas |
· wie jak należy zachować się w muzeum · potrafi dobrać odpowiednie kolory obowiązujące w naszym regionie · wie jak zachować się w czasie wycieczki · umie dobrać odpowiedni repertuar |
|
Tradycje ludowe są nam też znane · rozmowa o znanych tradycjach ludowych · znaczenie tradycji · stosowanie ich w danym czasie · umiejętne dostosowanie się do każdej tradycji ludowej |
· edukacja prozdrowotna /tradycje polskie/ |
· pokazy, przebieranie się np. Święto Halloween · odwiedzanie cmentarzy /Święto Zmarłych/ · zabawa, wróżby, lanie wosku /Andrzejki/ · dzielenie się opłatkiem, strojenie choinki, ozdoby choinkowe /Wigilia, Święta Bożego Narodzenia/ · robimy Marzannę /Witamy Wiosnę/ |
· paździe- rnik
· listopad
· listopad
· grudzień
· marzec |
· wych. klas
· wych. klas
· wych. klas
· wych. klas, rodzice
· wych. klas, SU |
· potrafi bawić się na wesoło · umie zachować się na cmentarzu w ciszy · wie jak należy zachować się w czasie zabaw · rozumie na czym polega dzielenie się opłatkiem, wie dlaczego istnieją święta · potrafi wykonać Marzannę |
|
Jesteśmy członkami rodziny · poznanie rodziny od najstarszego członka · poszanowanie uczucia miłości · prawa dziecka w rodzinie |
· wychowanie do życia w rodzinie |
· rozmowa pouczająca · dyskusja związana z rodziną · pokaz drzewa genealogicznego · organizowanie uroczystości /Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka/ |
· styczeń · maj · czerwiec |
· wych. klas · rodzice |
· zna swoją rodzinę · umie przedstawić kolejność członków rodziny · zna swoje prawa i obowiązki w rodzinie · szacunek dla Babci, Dziadka i pomoc dla nich |
|
Sport to zdrowie… · znaczenie uprawiania sportu · poznanie dyscyplin sportu · sport, zabawa, rekreacja |
· wychowanie zdrowotne |
· pogadanka · broszury, foldery, czasopisma · oglądanie filmów · udział w różnych uroczystościach sportowych /Dzień Sportu/ |
· cały rok
· czerwiec |
· wych. klas
· wych. klas |
· ma poczucie, iż sport odgrywa ważną rolę w życiu
· potrafi godnie reprezentować swoją szkołę · lubi zajęcia sportowe |
|
Żyjemy w środowisku przyrodniczym · troska o własne środowisko · znaczenie parków narodowych |
· edukacja ekologiczna |
· rozmowa, pogadanka · apele przyrodnicze · konkursy · uczestnictwo /np. Sprzątanie Świata, Światowy Dzień Ziemi/ |
· wrzesień
· kwiecień · kwiecień · wrzesień, kwiecień |
· wych. klas
· SU · SU · wych. klas |
· rozumie, że troska o środowisko jest obowiązkiem każdego człowieka · potrafi dbać o własne środowisko |
|
Jestem dobrym kolegą i potrafię przebywać wśród zespołu klasowego · zasady koleżeństwa · wspólna zabawa i przebywanie razem · znaczenie zespołu klasow. |
· edukacja prozdrowotna /zasady i reguły w relacjach międzyludzkich/ |
· rozmowa · dyskusja w zespole klasowym · przedstawienia teatralne · czytanie broszur |
· w ciągu roku |
· wych. klas |
· potrafi być członkiem zespołu klasowego · zna zasady koleżeństwa · umie stosować zasady „dobrego wychowania” |
|
Mój przyjaciel – Książka · pokaz książek · czego uczą nas książki · różna tematyka |
· edukacja medialna i czytelnicza /książka i czasopismo |
· udział w wypożyczaniu książek · lekcje biblioteczne · apele · konkursy recytatorskie |
· w ciągu roku · w ciągu roku · maj · marzec |
· bibliote- karka · bibliote- karka · wych. klas · SU |
· dostrzega ogromne wartości książek · rozumie potrzebę własnego rozwoju intelektualnego |
|
Praca zawodowa moich rodziców · jakie istnieją zawody · dlaczego rodzice muszą pracować? · co to jest praca zawodowa? |
· wychowanie do życia w rodzinie |
· rozmowa wyjaśniająca co to znaczy praca zawodowa · pogadanka na temat pracy rodziców · konkursy plastyczne |
· w ciągu roku
· w ciągu roku · w ciągu roku |
· wych. klas
· wych. klas
· wych. klas |
· potrafi opowiedzieć o pracy swoich rodziców
· zna niektóre zawody, które wykonują ludzie · potrafi docenić ciężką pracę rodziców |
|
Kto zasługuje na miano: „Wzorowy Uczeń”? · cechy człowieka kulturalnego · jak należy dbać o swój wygląd? · czy mój strój jest właściwy? · jak powinno wyglądać moje biurko? |
· edukacja prozdrowotna /higiena ciała, pracy, wypoczynku/ |
· rozmowa nawiązująca do higienicznego trybu życia · dyskusja jak należy mówić, aby nikogo nie obrazić · czytanie · pokaz · ilustracje |
· wrzesień · w ciągu roku |
· wych. klas |
· potrafi poprawnie, kulturalnie zachować się w określonych miejscach i sytuacjach· dba o swój wygląd zewnętrzny · umie ubrać się tak, aby dostosować strój do danej sytuacji |
|
Służba Zdrowia jest nam potrzebna · dlaczego w szkole są Panie w „białych fartuchach”? · placówki służby zdrowia · dlaczego je odwiedzamy? |
· edukacja zdrowotna i regionalna |
· pogadanki · broszury · ilustracja · apel okolicznościowy · /Dzień Służby Zdrowia/ |
· marzec
· kwiecień |
· wych. klas
· wych. klas |
· dostrzega potrzebę pracy Pani stomatolog i pielęgniarki · wie gdzie znajdują się placówki służby zdrowia w naszej miejscowości · potrafi dbać o swoje zdr. |
|
Mamy swoje szkolne tradycje · wykorzystanie w odpowiednim terminie · pielęgnowanie tradycji szkolnych · wzajemne poszanowanie się |
· edukacja prozdrowotna /zaspokojenie potrzeb współczesnego człowieka/ |
· zabawy, bale · pogadanki · uroczystości /Bal przebierańców, Walentynki, My i wszystkie Panie/ |
· styczeń · styczeń · luty, marzec |
· wych. klas
· wych. klas |
· umie bawić się wśród społeczności szkolnej · potrafi wykonać strój karnawałowy · wie, co to za święto „Walentynki” · umie porozmawiać na temat dnia „8 Marca” |
|
Rozwijanie zainteresowań poezją i prozą morską
|
· uwrażliwienie na piękno morza · wyzwalanie twórczej i ekspresyjnej postawy uczniów · różne formy rekreacji · kształtowanie postaw ideowo-moralnych · przeżywanie tradycji i wydarzeń historycznych związanych z morzem |
· wychowanie morskie |
· wycieczki na morze /Hel, Gdynia/ · zwiedzanie Oceanarium w Gdyni · wycieczka do basenu jachtowego · wejście do portu /Hel/ · zwiedzanie „Daru Pomorza” · układanie opowiadań o tematyce morskiej · sporzą- dzanie notatki o słynnych kapitanach żeglugi morskiej |
· czerwiec
· maj
· maj
· maj
· czerwiec
· w ciągu roku
· w ciągu roku |
· wych. klas |
|