1. Zgodnie z „Wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania” ustala się następującą skalę ocen bieżących i klasyfikacyjnych śródrocznych: · Celujący – 6 · Bardzo dobry – 5 · Dobry – 4 · Dostateczny – 3 · Mierny – 2 · Niedostateczny 1 2. Zakres materiału obowiązującego · Kinematyka - ruch · Dynamika – siły w przyrodzie, praca, moc, energia. · Ciążenie powszechne. Układ Słoneczny. · Ruch drgający i falowy. · Właściwości materii. 3. Metody sprawdzania osiągnięć uczniów: · „Samosprawdzanie”, czyli samokontrola. · Zbiorowa dyskusja – która może być podstawą do indywidualnych ocen uczniów. · Obserwacja uczniów w trakcie uczenia się – odpowiedzi ustne, aktywność w trakcie lekcji. · Sprawdzanie i ocenianie prac pisemnych: - nauczyciel sprawdza i ocenia wypracowania przygotowane na podstawie literatury popularno-naukowej, telewizji, itp. - Nauczyciel sprawdza i ocenia wyniki testów i sprawdzianów (godzinny sprawdzian po każdym z działów, krótkie kartkówki i testy bez uprzedniego zapowiedzenia) - Nauczyciel ocenia zadania domowe. · Sprawdzanie i ocenianie działalności praktycznej uczniów: - ocenie podlegają projekty, modele i zabawki wykonane samodzielnie przez uczniów.
4. Ogólne kryteria na poszczególne oceny: DRGANIA I FALE MECHANICZNE
I. NIEDOSTATECZNY - Uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych w dalszej nauce.
II. DOPUSZCZAJĄCY - Potrafi podać przykłady ciał drgających. - Wie, co to są drgania gasnące, a co niegasnące. - Wie, co to jest amplituda, okres, częstotliwość drgań. - Wie, jaki ruch nazywa się falowym. - Potrafi wymienić źródła dźwięku. - Potrafi wymienić sztuczne i naturalne źródła dźwięku, w szczególności instrumenty muzyczne.
III. DOSTATECZNY
· obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Wie jaka jest jednostka częstotliwości drgań. - Wie na czym polega zjawisko rezonansu mechanicznego. - Potrafi wyjaśnić jak powstaje fala. - Zna rodzaje fal. - Wie, że fale mogą się odbijać i załamywać. - Wie, że rozchodzenie się dźwięku wymaga czasu. - Zna zakresy słyszalności człowieka.
IV. DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Potrafi zademonstrować drgania generujące dźwięk. - Potrafi powiązać zjawisko rozchodzenia się fal z ruchem drgającym. - Potrafi posługiwać się podstawowymi wielkościami służącymi do opisu ruchu falowego. - Potrafi stosować związek: v=λ/T do rozwiązywania prostych zadań. - Potrafi omówić na przykładzie zależność prędkości rozchodzenia się fal od rodzaju ośrodka. - Wie, co to są ultradźwięki. - Zna negatywny wpływ hałasu na organizm człowieka. - Potrafi wyjaśnić mechanizm słyszenia. - Wie, że fale dźwiękowe mogą zostać przetworzone w drgania elektryczne i przesyłane na dalekie odległości oraz ponownie przetwarzane w fale dźwiękowe. - Wie, że przekazywaniu dźwięku towarzyszą zakłócenia i zniekształcenia.
V. BARDZO DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Potrafi uzasadnić zmiany głośności dźwięku zmianami amplitudy drgań. - Potrafi uzasadnić zmiany wysokości dźwięku zmianami częstości drgań źródła i odnieść ten fakt do sytuacji w muzyce. - Potrafi uzasadnić zależność v=λ/T jako konsekwencję definicji prędkości. - Potrafi demonstrować i opisywać jakościowo mechanizm zjawisk: odbicia, załamania, dyfrakcji, interferencji. - Wie, jaka jest prędkość dźwięku w powietrzu. - Wie o zastosowaniu dźwięków i ultradźwięków w medycynie, geologii i innych dziedzinach. - Potrafi wyjaśnić jakie warunki muszą być spełnione, aby ciało drgające było dla nas źródłem wrażeń słuchowych. - Potrafi omówić znaczenie walki z hałasem w środowisku. - Potrafi omówić funkcję urządzeń do: przetwarzania, zapisu i odtwarzania dźwięku.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto:
- Opanował wiedzę i umiejętności wkraczające poza program nauczania
ELEKTROSTATYKA I. NIEDOSTATECZNY - Uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych w dalszej nauce.
II. DOPUSZCZAJĄCY - Zna podstawowe elementy budowy atomu. - Wie jaki ładunek ma proton i elektron. - Zna przykłady izolatorów i przewodników. - Umie naelektryzować ciało przez pocieranie. - Wie, że ciała naelektryzowane oddziałują z nienaelektryzowanymi. - Wie, że podczas elektryzowania przemieszczają się elektrony. - Wie, jakim ładunkiem elektryzuje się ebonit a jakim szkło. - Wie, że ładunki jednoimienne się odpychają a różnoimienne się przyciągają. - Umie naelektryzować ciało przez dotyk. - Wie, że można ciało naelektryzować na odległość. - Wie, że wokół ładunku istnieje pole elektryczne.
III. DOSTATECZNY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Wie, że ładunki protonu i elektronu są równe co do wartości, ale maja przeciwne znaki. - Wie, że ładunek elektronu nazywa się elementarnym. - Wie, jaki ładunek ma jądro i co wchodzi w jego skład. - Wie, że atom jest elektrycznie obojętny i kiedy staje się jonem. - Umie wyjaśnić różnicę między ciałem obojętnym a naelektryzowanym. - Umie wykazać stan naelektryzowania ciała. - Umie wyjaśnić elektryzowanie ciała przez pocieranie. - Umie rozładować ciało naelektryzowane przez uziemienie. - Umie narysować siły wzajemnego oddziaływania między takimi samymi ładunkami. - Zna symbol i jednostkę ładunku elektrycznego. - Zna prawo Coulomba. - Umie wyjaśnić jak działa elektroskop i do czego służy. - Zna zasadę zachowania ładunku. - Umie naelektryzować ciało przez wpływ nietrwale. - Wie, co to jest pole elektrostatyczne. - Umie narysować linie pola wokół ładunków punktowych. - Zna wzór i jednostkę napięcia.
IV. DOBRY
· obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna rodzaje jonów. - Wie, gdzie występują elektrony swobodne. - Umie wyjaśnić rozładowanie ciała naelektryzowanego ujemnie. - Umie określić zmianę siły elektrostatycznej. - Umie wyjaśnić mechanizm elektryzowania ciał ujemnie przez dotyk. - Umie naelektryzować ciało przez wpływ trwale. - Umie określić znak ładunku za pomocą zachowania się listków elektroskopu. - Stosuje zasadę zachowania ładunku przy elektryzowaniu przez tarcie i dotyk. - Umie narysować linie pola między ładunkami jednoimiennymi i różnoimiennymi oraz przedstawić pole jednorodne.
V. BARDZO DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Umie wyjaśnić uziemienie ciała naelektryzowanego dodatnio. - Umie narysować siły elektrostatyczne między ładunkami różnoimiennymi i jednoimiennymi o różnych wartościach. - Umie wyjaśnić mechanizm elektryzowania ciał dodatnio przez dotyk. - Umie wyjaśnić proces uziemiania ciała. - Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto:
- Opanował wiedzę i umiejętności wkraczające poza program nauczania
PRĄD ELEKTRYCZNY I. NIEDOSTATECZNY - Uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności niezbędnych w dalszej nauce.
II. DOPUSZCZAJĄCY - Wie, na czym polega przepływ prądu w przewodnikach. - Wie, że prąd płynie gdy jest źródło napięcia przy zamkniętym obwodzie. - Potrafi narysować i zbudować najprostszy obwód. - Wie, że wielkością charakteryzującą prąd jest natężenie. - Zna symbol i jednostkę natężenia. - Zna I prawo Kirchhoffa. - Zna symbole literowe napięcia, natężenia i oporu elektrycznego. - Wie, że prąd płynący w obwodzie wykonuje pracę i posiada moc.
III. DOSTATECZNY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Zna umowny i rzeczywisty kierunek prądu. - Zna schemat przedstawiania źródła, amperomierza i woltomierza. - Zna przepis na mierzenie natężenia prądu. - Wie, że amperomierz włącza się szeregowo. - Zna rodzaje skutków przepływu prądu. - Umie narysować prosty schemat obwodu rozgałęzionego i poprawnie oznacza kierunki prądów. - Zna treść prawa Ohma i umie je zapisać. - Wie, że wielkością charakteryzującą przewodnik jest jego opór. - Zna jednostkę oporu. - Wie, że woltomierz włącza się równolegle. - Zna wzory na pracę i moc oraz ich jednostki. IV. DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Interpretuje w oparciu o mikroskopowy model budowy materii przepływ prądu. - Zna jednostki pochodne natężenia i umie dokonać ich zamiany. - Wie, że przy połączeniu szeregowym natężenie jest stałe. - Wymienia przykłady zamiany energii elektrycznej w mechaniczną, cieplną, magnetyczną, chemiczną. - Umie narysować wykres I(U). - Umie narysować schemat odbiorników połączonych szeregowo i równolegle. - Zna wzory na opory zastępcze. - Potrafi obliczyć każdą wielkość ze wzorów na prace i moc.
V. BARDZO DOBRY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto: - Wie na czym polega przepływ prądu w elektrolitach. - Oblicza czas ze wzoru na natężenie. - Tłumaczy prawo Kirchhoffa w oparciu o zasadę zachowania ładunku elektrycznego. - Wie od czego zależy opór przewodnika i co to jest opór właściwy. - Oblicza opory zastępcze przy połączeniach mieszanych. - Rozwiązuje zadania rachunkowe i problemowe z wykorzystaniem poznanych wzorów.
VI. CELUJĄCY · obejmują wszystkie wymagania na stopnie niższe i ponadto:
- Opanował wiedzę i umiejętności wkraczające poza program nauczania
Jadwiga Pruchnik |