SZKOŁA PODSTAWOWA im. JÓZEFA GORLACHA OGŁASZA KONKURS INFORMATYCZNY NA GRAFIKĘ KOMPUTEROWĄ
Organizatorem I Konkursu Informatycznego na grafikę komputerową jest mgr inż. Lidia Kawa – nauczyciel Szkoły Podstawowej w Rudzie wraz z Dyrekcją Celem konkursu jest rozwijanie umiejętności posługiwania się techniką komputerową. Temat: Zaprojektowanie kartki okolicznościowej (kartki świątecznej, imieninowej, urodzinowej, zaproszenia na imprezę okolicznościową itp.) przy wykorzystaniu programu graficznego Paint.
Regulamin konkursu
- W konkursie mogą brać udział uczniowie klas IV, V, VI.
- Konkurs rozegrany zostanie w dwóch etapach; (I etap; eliminacje – 25 listopada 2003r, II etap; finał - 07 stycznia 2004r.)
- Czas przeznaczony na pracę przy komputerze: 60 minut.
- Pracę wykonaną na komputerze uczestnicy konkursu zapisują na dyskietce pod nazwą KONKURS.
- W programie obowiązkowym konkursu będą obowiązywać następujące kategorie:
- system operacyjny Windows 95/98
- edytor tekstu
- edytor grafiki
- Komisja w skład której wchodzą nauczyciele, w tym samym dniu (w którym odbędzie się finał) ogłosi wyniki i nagrodzi laureatów (przewidziano nagrody rzeczowe dla I, II, III miejsca).
Termin konkursu: I etap – 25 listopad 2003r.; II etap – 7 styczeń 2004r. W ocenie prac będą brane pod uwagę następujące elementy:
- odpowiednio dobrana tematyka,
- układ estetyczny wykonanej pracy,
- zastosowanie poznanych narzędzi do tworzenia rysunków na zadany temat;
- tworzenie napisów
Zgłoszenia przyjmuje organizator konkursu mgr inż. Lidia Kawa – nauczycielki Szkoły Podstawowej w Rudzie do dnia 24 listopada 2003r.
Zgłoszenia przyjmuje organizator konkursu mgr inż. Lidia Kawa – nauczyciel Szkoły Podstawowej w Rudzie do dnia 15 kwietnia 2004 r. Podsumowanie i ewaluacja Konkursu Informatycznego na grafikę komputerową w Szkole Podstawowej w Rudzie
- Założenia ogólne
Szkolny Konkurs Informatyczny na grafikę komputerową organizowany jest dla uczniów klas IV-VI. Ma on charakter dwuetapowy. Organizatorami konkursu są: Lidia Kawa – nauczycielka informatyki w Szkole Podstawowej w Rudzie wraz z dyrekcją tejże szkoły.
- Cele
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień informatycznych u uczniów.
- Stymulowanie aktywności poznawczej młodzieży informatycznie uzdolnionej.
- Rozwijanie twórczego myślenia uczniów i stosowania wiedzy w praktycznym działaniu.
- Intensyfikacja pracy nauczycieli z uczniami szczególnie uzdolnionymi.
- Przyczynienie się do lepszego przygotowania uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia.
- Promowanie uczniów najzdolniejszych o najwyższym poziomie wiedzy informatycznej.
- Stworzenie uczniom możliwości do sprawdzenia własnego poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki.
- Umiejętność posługiwania się techniką komputerową.
Organizacja konkursu stwarza również możliwość współpracy między nauczycielami różnych przedmiotów.
- Przebieg konkursu
Za zorganizowanie i przeprowadzenie pierwszego etapu konkursu odpowiedzialny jest nauczyciel informatyki. W finale biorą udział uczniowie z klasy IV, V, VI. Finał składał się z zadania praktycznego wykonywanego indywidualnie przy komputerze.
- Zasady organizacyjne i terminy:
I etap konkursu odbył się 25 listopada 2003r. II etap konkursu – finał odbył się 07 stycznia 2004r
- Podsumowanie I etapu konkursu:
I etap Konkursu Informatycznego na grafikę komputerową – 25.11. 2003r. Do konkursu przystąpiło27 uczniów z klasy IV, V, VI. Z klasy IV 10 uczniów: (Monika Działo, Rafał Dziekan, Paulina Grzech, Tomasz Kleszcz, Paulina Leśniowska, Michał Puła, Joanna Skarbek, Diana Smutek, Natalia Warzocha, Kinga Zboch). Z klasy V 8 uczniów: (Katarzyna Bieda, Sławomir Dubiel, Justyna Midura, Anna Paliga, Justyna Ryś, Agnieszka Syper, Anna Zboch, Łukasz Zboch) Z klasy VI 9 uczniów: ( Marcelina Drobot, Anna Działo, Ewa Dziekan, Dominik Kilian, Iwona Kleszcz, Małgorzata Noga, Ewelina Szęszoł, Karolina Szkutnik, Paulina Wrzesień,)
KLASYFIKACJA INDYWIDUALNA I MIEJSCE - IWONA KLESZCZ – klasa VI II MIEJSCE – MARCELINA DROBOT – klasa VI III MIEJSCE – KATARZYNA BIEDA – klasa V
WYRÓŻNIENIA – MAŁGORZATA NOGA - klasa VI
- PAULINA WRZESIEŃ - klasa VI
- DOMINIK KILIAN - klasa VI
- EWA DZIEKAN - klasa VI
- JUSTYNA MIDURA - klasa V
- ANNA PALIGA - klasa V
- JUSTYNA RYŚ - klasa V
- ŁUKASZ ZBOCH - klasa V
- AGNIESZKA SYPER - klasa V
- MICHAŁ PUŁA - klasa IV
- JOANNA SKARBEK - klasa IV
- MONIKA DZIAŁO – klasa IV
- KINGA ZBOCH – klasa IV
Ewaluacja I etapu konkursu:
- Stworzyć zdrową rywalizację
II etap Konkursu Informatycznego na grafikę komputerową – 07.01. 2004r II etap konkursu na grafikę komputerową odbył się 07.01..2004r. w którym wzięło udział 16 uczniów - laureatów I etapu. Oto wyniki końcowej klasyfikacji: Laureaci klasyfikacji indywidualnej I MIEJSCE – IWONA KLESZCZ – klasa VI II MIEJSCE – MARCELINA DROBOT – klasa VI II MIEJSCE – MAŁGORZATA NOGA – klasa VI III MIEJSCE – JUSTYNA RYŚ – klasa V III MIEJSCE – KATARZYNA BIEBA – klasa V WYRÓŻNIENIA – DOMINIK KILIAN – klasa VI
- EWA DZIEKAN – klasa VI
- KATARZYNA BIEBA – klasa V
- ANNA ZBOCH – klasa V
- JUSTYNA MIDURA – klasa V
- KINGA ZBOCH, MONIKA DZIAŁO – klasa IV
- JOANNA SKARBEK – klasa IV
- MICHAŁ PUŁA – klasa IV
Ewaluacja II etapu konkursu:
- Ustalić odrębny termin wręczania nagród indywidualnych.
- Podać jeden wspólny temat pracy.
Ewaluacja po I edycji konkursu informatycznego na grafikę kompute-rową: W ramach podsumowania konkursu informatycznego uczniowie biorący udział w konkursie wypełnili anonimowe ankiety, których celem było wytyczenie wniosków do dalszej pracy związanej z organizacją - a jednocześnie popularyzacją szkolnego konkursu informatycznego. Najistotniejsze w tym zakresie było pogłębienie wiedzy na temat warunków, w jakich uczniowie realizują zadanie związane z wyposażaniem uczniów w wiedzę, którą prezentują na konkursach. Organizator starał się również przybliżyć obraz, w jakich warunkach uczniowie przygotowywani są do konkursu. W wyniku analizy tak skonstruowanych zagadnień wszyscy ankietowani wypowiedzieli się jednogłośnie za ce-lowością kontynuacji tego przedsięwzięcia, które jest ważne dla uczniów jako jeden z wielu etapów znajdowania i kształtowania wyróżniającej się młodzieży. Ponieważ z uwagi na ilość uczestników w stosunku do ilości stanowisk w pracowni komputerowej (10) uczniowie wykonywali zadania prak-tyczne w dwóch turach. Z ankiety wynika, iż uczniowie do konkursu przygotowani są w 48% na za-jęciach lekcyjnych, również 48% na zajęciach i w domu. Dzieci stwierdziły w 77%, że konkurs mobi-lizuje do pogłębienia wiedzy z zakresu informatyki oraz do sprawdzenia swoich umiejętności. Z ankiety wynika, że w 70% szkoła zapewni właściwe treści do realizacji procesów występujących na konkursie, natomiast w pozostałych przypadkach występuje to częściowo. W 70% dzieci stwierdziły, że szkoła zapewnia odpowiednią ilość komputerów, jednak na pytanie czy woleliby siedzieć pojedyn-czo podczas zajęć odpowiedzieli twierdząco w 60%. Większość osób, wykorzystuje komputer do na-uki innych przedmiotów. Najczęściej użytkowanym programem są w kolejności: Paint, Word, Po-werPoint, Word Pad, Kalkulator. W wyniku analizy ankiet uczniowskich, czytamy, że spora część dzieci (52%) uzupełnia zdobytą wiedzę samodzielnie. Spośród 27 ankietowanych uczniów pojedyn-czo przy komputerze siedzi 7,5% uczniów, podwójnie 92,5% uczniów - natomiast 60% uczniów wole-liby siedzieć pojedynczo, pozostała część uczniów podwójnie. W 33% uczestnicy konkursu stwierdzali, iż mają własny komputer w domu i czują się przy nim pew-nie i swobodnie. Wynika z tego, że komputer w ich życiu stanowi rzecz naturalną, z którą czują się oswojeni i niezestresowani. Wszyscy uczniowie brali udział w konkursie pierwszy raz. Uczniowie stwierdzają, że konkurs przy-czynia się do pogłębiania wiedzy z informatyki i ułatwia im to porównywanie wiedzy z rówieśnikami. Dzieciom w 100% odpowiadała forma konkursu. Wyciągając wnioski na przyszłość - należy wypracować lepszą formę organizacji i bardziej szczegó-łowo i precyzyjnie podać dzieciom temat konkursu. Po indywidualnych rozmowach z uczniami recep-tą na poprawienie edukacji informatycznej w szkole byłoby zwiększenie liczby lekcji informatyki, kó-łek informatycznych, wcześniejsze wprowadzenie informatyki w nauczaniu początkowym.
Ewaluacja I konkursu informatycznego na grafikę komputerową:
- Stworzyć rywalizację zespołową.
- Podać jeden wspólny temat części praktycznej.
- Wprowadzić do konkurencji część teoretyczną - rozwiązywanie testu.
- Ustalić odrębny termin wręczania nagród.
- Włączyć do rywalizacji uczniów sąsiednich szkół podstawowych z terenu naszej gminy.
Opracowanie: mgr inż. Lidia Kawa |