Scenariusz zajęć jest efektem moich doświadczeń, które zdobyłam jako wieloletni wychowawca młodzieży.Wiem jak trudno jest dzisiejszą młodzież zainteresować zwłaszcza na lekcjach wychowawczych. Mam nadzieję że mój scenariusz zajęć będzie pomocny w pracy zwłaszcza dla młodych i poczętkujących nauczycieli.
Czas trwania 45' klasa I gimnazjum
TEMAT : Uczymy się dobrych manier savoir-vivre nastolotka.
CELE Uczeń * zna zasady dobrych obyczajów, * potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania, * umie ocenić poziom kulturalny swioch kolegów, * potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole, * jest świadomy znaczenia przyjętych norm postępowania,
METODY dyskusja, pogadanka, rozmowa kierowana, metody aktywizujące - metaplan, burza mózgów, plakat.
FORMY PRACY
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
arkusze szarego papieru, mazaki, koperty z zadaniami dla każdej z grup, kolorowe kartki samoprzylepne z buziami - jako element ewaluacji.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wstępna
1. Czynności organizacyjne. 2. Przedstawienie tematu lekcji.
Część główna
1. Prowadzący dzieli uczniów na grupy, które będą zastanawiały się nad tym jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w klasie i szkole. Zadaniem jednej z grup będzie wymyślenie haseł propagujących kulturę, które będą wyeksponowane w klasie. Uczniowie w grupach otrzymują przydzielone zadnia do wykonania na schematach metaplanu. 2. Liderzy grup zawieszają opracowane plakaty poszczególnych grup na tablicy i wspólnie z innymi uczniami je omawiaja, oceniając stan faktyczny, stan oczekiwania i i przyczyny złego postępowania. 3. Wnioski. Podczas analizy wniosków uczniowie wybierają po jednym, najbardziej realnym do realizacji. Następnie każdy z uczniów zastanawia się, co on mógłby zrobić, aby poprawić poziom kultury w szkole.
Część końcowa
1. W podsumowaniu uczniowie odpowiadają na pytania i dokonują wspólnej refleksji. 2. Ewaluacja zajęć. Uczniowie oceniają zajęcia i swój w nich udział przyklejając kolorowe karteczki samoprzylepne w kształcie buzi na jednym plakacie. Buzia uśmiechnięta - jestem zadowolony, Buzia bez wyrazu - tak sobie, Buzia z grymasem - jestem niezadowolony z lekcji. 3. Zakończenie zajęć.
Iwona Brzęk |