REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH Gimnazjum im. Józefa Chełmońskiego w Józefinie.
Cele organizowanej działalności krajoznawczo- turystycznej.
1.Poznawanie kraju i jego środowiska przyrodniczego.
2.Poznawanie tradycji, zabytków kultury i historii naszego kraju.
3.Poznawanie kultury i języka innych państw.
4.Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.
5.Upowszechnianie zasad ochrony środowiska natualnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody.
6.Podnoszenie sprawności fizycznej.
7.Upowszechnianie form aktywnego odpoczynku.
8.Wspomaganie rodziny w procesie wychowania.
9.Przeciwdziałanie patologii społecznej.
10.Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w rożnych sytuacjach.
Formy działalności w zakresie krajoznawstwa i turystyki.
Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych, pozaszkolnych. Mogą to być:
1.Wycieczki przedmiotowe realizowane w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych. 2. Wycieczki krajoznawczo- turystyczne . 3. Imprezy krajoznawczo- turystyczne takie jak: biwaki, konkursy,turnieje, rajdy. 4. Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne . 5.Imprezy wyjazdowe związane z realizacją programu nauczania takie jak : zielone szkoły, szkoły zimowe.
Organizacja wycieczek turystycznych.
1. Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2.Dyrektor szkoły wyznacza kierownika i opiekunów wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
3.Kierownik wycieczki powinien posiadać zaświadczenie o ukończeniu kursu dla kierowników wycieczek szkolnych.
4. Kierownikiem lub opiekunem uczniów biorących udział w wycieczce zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym, jak również w krajach znajdujących się na trasie wycieczki.
5.Dokumentację wycieczki należy złożyć u dyrektora szkoły co najmniej na trzy dni przed rozpoczęciem imprezy.
6.Dokumentacja wycieczki powinna zawierać:
-kartę wycieczki/imprezy; -harmonogram wycieczki; -listę uczestników i opiekunów, datę urodzienia, PESEL, miejsce zamieszkania; -regulamin wycieczki; -program ''zielonej szkoły'' lub ''zimowej szkoły'', jadłospis, dziennik zajęć; -pisemne zgody rodziców; -dowód ubezpieczenia uczestników od następstw nieszczęśliwych wypadków; -rozliczenie finansowe .
7.Organizacja i program wycieczki powinien być dostosowany do zainteresowań, możliwości , potrzeb uczniów oraz ich sprawności fizycznej i stanu zdrowia.
8. Wycieczka powinna być prawidłowo przygotowana pod względem programowym oraz organizacyjnym.
9.Program, trasa, cel, harmonogram wycieczki oraz regulamin zachowania uczniów powinien być omówiony ze wszystkimi uczestnikami przed wyjazdem.
10. Na udział uczniów w wycieczce wymagana jest pisemna zgoda rodziców lub prawnych opiekunów, z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych bez korzystania ze środków lokomocji.
11. Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, alergiach bądź innych dolegliwościach.
12.Wycieczki powinny rozpoczynać się i kończyć przed budynkiem szkoły. Dopuszcza się inne rozwiązania za zgodą rodziców.
13. Długość trasy i tempo należy dostosować do możliwości najsłabszego uczestnika.
14. Przed wyruszaniem z każdego miejsca pobytu , w czasie zwiedzania , przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego, należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy uczestników.
15. W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie posiadający kartę rowerową.
16.Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele szkoły albo po uzyskaniu zgody dyrektora inna pełnoletnia osoba.
a) Na wycieczce przedmiotowej lub krajoznawczo-turystycznej poza teren szkoły , bez korzystania ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować co najmniej jedna osoba nad grupą 30 uczniów. b)Na wycieczce przedmiotowej lub krajoznawczo-turystycznej korzystając ze środka lokomocji poza miejscowość będącą siedzibą szkoły opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą do 15 uczniów. c)Na imprezie turystyki kwalifikowanej opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą do 10 uczniów.
17. Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestnicy powinni być zaznajomieni z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą.
18. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych ( burza, śnieżyca, gołoledź) wycieczkę należy odwołać!
19.Jeżeli osoba pozostająca pod opieką ulegnie nieszczęśliwemu wypadkowi, należy zapewnić poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzić fachową pomoc medyczną. O każdym wypadku należy niezwłocznie zawiadomić: -rodziców/prawnych opiekunów/poszkodowanego -dyrektora szkoły.
Obowiązki i uprawnienia kierownika wycieczki.
1. Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej powinien być nauczyciel posiadający uprawnienia przewodnika turystycznego, przewodnika, instruktora turystyki kwalifikowanej, pilota wycieczek lub zaświadczenie ukończenia kursu kierowników wycieczek szkolnych.
2. Zadania kierownika wycieczki;
- opracowanie z udziałem uczestników szczegółowego programu i harmonogramu oraz wypełnienie karty wycieczki; - opracowanie regulaminu wycieczki oraz zapoznanie z nim wszystkich uczestników; - zapoznanie wszystkich uczestników zzasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich realizacji; - określenie zadań dla poszczególnych opiekunów w zakresie realizacji programu wycieczki; - nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny ekwipunek i apteczkę pierwszej pomocy; - przydział zadań wśród uczestników imprezy; - dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki -podsumowanie ocena i rozliczenie wycieczki; - przedstawienie rozliczenia rodzicom na najbliższym zebraniu, lub zamieszczenie na gazetce ściennej. 3. Kierownik wycieczki, po zasięgnięciu opinii wychowawcy, może odmówić zgody na uczestnictwo w wycieczce uczniowi, który często nie przestrzega regulaminu szkoły i swoim zachowaniem może uniemożliwić pełną realizację programu wycieczki.
Zadania opiekuna wycieczki.
1. Opiekun sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami.
2. Współdziała z kierownikiem wycieczki w zakresie realizacji programu i harmonogramu imprezy.
3. Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
4. Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom.
5. Wykonuje inne zadania przydzielone przez kierownika.
Prawa i obowiązki uczestników wycieczki
1. Zgłaszanie propozycji rozwiązań dotyczących szczegółowych kwestii organizacyjnych wycieczki.
2. Uczestniczeni w zajęciach przewidzianych w programie.
3. Korzystanie z pomocy kierownika, opiekunów i innych uczestników wycieczki.
4. Poinformowanie kierownika wycieczki o ewentualnych dolegliwościach oraz stosowanych lekach, środkach zapobiegawczych, które powinny znaleźć się w wyposażeniu apteczki.
5. Przestrzeganie przepisów obowiązujących w miejscach pobytu dotyczących między innymi:
-stosowania urządzeń elektrycznych, -zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków, - zakaz oddalania się bez zgody opiekuna, -przestrzeganie ciszy nocnej , - właściwego zachowania się na obszarach chronionych .
6. Dbanie o otaczające mienie, posiadany bagaż oraz własność współuczestników wyjazdu.
7. Informowanie kierownika wycieczki o ewentualnych wypadkach, wyrządzonych krzywdach, szkodach lub innych istotnych problemach związanych z wycieczką.
Finansowanie wycieczek
Wycieczki mogą być finansowane ze środków:
- pochodzących od rodziców uczniów biorących udział, - ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji działających na terenie szkoły, - ze środków wypracowanych przez uczniów, -ze środków przekazanych przez radę rodziców, -ze środków przekazanych przez sponsorów.
Regulamin opracowała Ewa Auguścik |