TEST O TEMATYCE PRAKTYCZNO – UŻYTKOWEJ
Zestaw zadań do pomiaru poziomu kompetencji w rozumieniu czytanego tekstu w opracowaniu Wiesławy Bonk PRZEDSZKOLE GMINNE NR 1 W WIĘCBORKU
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Imię i nazwisko
TEST Z J. POLSKIEGO DLA KLASY TRZECIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DROGI UCZNIU!
Przeczytaj uważnie tekst i rozwiąż zamieszczone pod nim zadania. Zadania staraj się rozwiązywać po kolei. Tylko jedna odpowiedź w każdym zadaniu jest poprawna. Wybierz ją i oznacz kółkiem. Jeżeli jeszcze czegoś nie rozumiesz, podnieś rękę i zapytaj nauczyciela.
Życzę powodzenia w rozwiązywaniu testu
autorka
Karolina i Sandra to koleżanki. Przez dwa tygodnie Karolina była chora i nie chodziła do szkoły. Wiele się wydarzyło podczas jej nieobecności i Sandra pragnęła z nią porozmawiać, chociaż tylko telefonicznie. Dzień dobry! – mówi Sandra. Czy mogłabym poprosić do telefonu Karolinę? Tak, zaraz ją poproszę – odpowiedziała mama. Chciałabym opowiedzieć Tobie o uroczystości, którą zorganizowaliśmy dzisiaj w szkole. Jesteś ciekawa? Oczywiście – odpowiedziała Karolina. Od samego rana panował niesamowity ruch i zamieszanie. Postanowiliśmy ustawić stoliki w podkówkę, tak aby było w klasie dużo miejsca. Stoliki nakryliśmy żółtymi obrusami, a na nich postawiono małe, fioletowe wazoniki ze świeżymi pachnącymi konwaliami. Nasza wychowawczyni przyniosła pyszne cukierki i ciasteczka, a my porozkładaliśmy je na talerzach. Kwiatami z kolorowej bibuły i krepy udekorowaliśmy okna i lampy. W klasie było uroczyście i kolorowo. Na środku klasy umieściliśmy wielki, gliniany wazon z czerwonymi tulipanami. Wszyscy byliśmy ubrani odświętnie. Dziewczynki miały białe bluzeczki i granatowe spódniczki, natomiast chłopcy białe koszulki i czarne spodnie. Koszulki zdobiły czarne krawaty. Do klasy o godzinie trzynastej przyszły zaproszone przez nas mamy. Usiadły wygodnie przy stolikach, a my wręczyliśmy każdej laurkę z życzeniami. Podczas uroczystości recytowaliśmy wiersze i śpiewaliśmy piosenki o naszych mamusiach. Na zakończenie przygotowaliśmy krótkie przedstawienie pt. „Róża”, inscenizacja bardzo się podobała, a my byliśmy z siebie zadowoleni. Po zakończeniu uroczystości podarowaliśmy każdy swojej mamie po jednym czerwonym tulipanie. W taki sposób zakończyliśmy klasową uroczystość – skończyła opowiadanie Sandra Przykro mi, że nie mogłam być razem z wami – odpowiedziała Karolina. Ja również pamiętałam o swojej mamie. Raniutko, gdy przyszła dać mi lekarstwo ucałowałam ją mocno i powiedziałam: „Mamusiu postaram się nigdy nie zachorować”. Mama przytuliła mnie i odpowiedziała z uśmiechem: „To byłby najlepszy prezent. Tak bardzo martwię się o twoje zdrowie”.
Uważnie przeczytałeś tekst, a teraz dokładnie wykonaj wszystkie zadania.
1.Które postacice są głównymi bohaterami opowiadania? A.Karolina i Basia B.Sandra i Karolina C.Małgosia i Ola
2.Dzieci ustawiły stoliki w podkówkę, czyli? A.pod ścianami B.na środku klasy C.dookoła klasy
3.Dzieci ubrały się: A.w uroczyste stroje B.w kolorowe dresy C.w jednakowe ubrania
4.Dobierz do wydarzenia „raniutko” wyraz o podobnym znaczeniu A.o zmierzchu B.wcześnie rano C.przed południem
5.Wybierz wyraz o znaczeniu przeciwnym do wyrazu „zamieszanie” A.nieporządek B.bałagan C.spokój
6.Karoliny nie było w szkole, ponieważ: A.nie miała laurki dla mamy B.była chora C.wolała zostać w domu
7.Mamusie przyszły do szkoły, bo: A.zostały zaproszone B.chciały porozmawiać z panią C.nudziły się w domu 8.Na czym zależało mamie Karoliny, napisz to zdanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9.Kto odświętnie ubrał się do szkoły w biało – czarne stroje? A.dziewczynki B.pani i mamusie C.chłopcy
10.Co byłoby najlepszym prezentem dla mamy Karoliny? A.róża i bombonierka B.zdrowa córka C.podróż do ciepłych krajów
11.Co czuła Karolina, gdy miała zostać w domu? A.była wesoła B.było jej żal C.nudziła się
12.Tekst opowiada o: A.święcie mam i chorobie Karoliny B.jedzeniu ciastek i cukierków C.przedstawieniu zorganizowanym w klasie
13.Co zrobiły dzieci dla mam, wybierz: A.nauczyły się piosenek i wierszy B.ustroiły klasę C.ładnie się ubrały D.okazały swoją miłość
14.Jaka była mama Karoliny? A.smutna i niemiła B.opiekuńcza i troskliwa C.obojętna i nieczuła
15.Ponumeruj zdania według kolejności zdarzeń. A.Śpiewanie piosenek i recytowanie wierszy. B.Wręczanie czerwonych tulipanów. C.Przygotowanie klasy do uroczystości. D.Wręczanie laurek z życzeniami.
16.Dzieci przygotowały dla mam uroczystość, bo: A.nie chciały mieć lekcji B.pragnęły pokazać, że kochają swoje mamy C.lubią śpiewać piosenki i recytować wiersze
17. Nadaj tytuł opowiadaniu, które przeczytałeś . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18.Wybierz odpowiednie określenie. W szkole było: A.wesoło i głośno B.uroczyście i serdecznie C.tajemniczo i groźnie
19. Podane wyrazy połącz strzałkami obrus duży tulipany wesołe laurki żółty wazon czerwone dzieci piękne
20. Imiona dzieci wpisz w kolejności alfabetycznej Sandra, Ania, Dorotka, Jola, Asia, Piotrek, Karolina . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21.O której godzinie mamy przyszły do szkoły? A.godz. 1400 B.godz. 1300 C.godz. 1200
22. Jaki był tytuł przedstawienia? A.„Róża” B.„Serce” C.„Słońce”
23.Czego się dowiedziałeś o mamie Karoliny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24.Dzieci były wobec mam: A.„serdeczne i miłe” B.„niegrzeczne i niemiłe” C.„smutne i ponure”
Dziękuję za wykonanie zadania autorka |