Nauczycielom wychowania fizycznego , trenerom i innym osobom zawodowo związanych z biologicznym rozwojem młodzieży przypada szczególna rola w propagowaniu zachowań i nawyków prozdrowotnych . Powinni oni zatem traktować sport i wychowanie fizyczne jako ruch wychowawczy w kategoriach metod profilaktyki uzależnień i przekonać dzieci i młodzież do tego ,że jest to najlepsza droga w ich dorosłe życie.
Palenie papierosów traktowane jest jako pojedynczy czynnik ryzyka licznych chorób . Związek bowiem między paleniem papierosów a zaburzeniami zdrowia , głównie układu krążenia oraz przewlekłych schorzeniach górnych dróg oddechowych jest niezaprzeczalny .
Ograniczenie palenia papierosów stało się celem priorytetowym w programach prozdrowotnych.
Program edukacyjny realizowany w ramach działalności prozdrowotnej w szkole ,winien dla zwiększenia pozytywnych efektów być skierowany nie tylko do uczniów , ale obejmować i zachęcać do aktywnego w nim udziału również rodziców i nauczycieli zwłaszcza wychowawców klas. Jak uczy życie ,młodzież- szczególnie ta „ popalająca” częściej dostrzega że wychowawca pali papierosy , a ryzyko podjęcia przez młodzież regularnego palenia papierosów wzrasta wraz ze wzrostem liczby regularnych palaczy w jego rodzinie. Uzasadniona jest konieczność edukacji antynikotynowej we wczesnym wieku szkolnym bowiem ryzyko podjęcia regularnego palenia jest prawie dwukrotnie większe w grupach młodzieży o niskim zasobie wiedzy na ten temat. Palenie papierosów to w dalszej kolejności stwarzanie w naszym organizmie warunków korzystnych do powstania i rozwoju ;
- katarakty, udaru mózgu, nowotworu krtani, raka płuc, rozedmy płucnej, zawału serca, choroby żołądka i dwunastnicy, nowotworu trzustki, nowotworu nerek, częstych infekcji górnych dróg oddechowych , mniejszej potencji seksualnej i płodności.
Zastanówmy się czy warto , i co warto ………..
opracował. mgr Krzysztof Augustyniak
|