PROGRAM DZIAŁALNOŚCI ŚWIETLICY SZKOLNEJ SZKOŁA PODSTAWOWA W BOCHOTNICY
I. WSTĘP Świetlica w Szkole Podstawowej w Bochotnicy działa od 01 września 2000r. i obejmuje swoją opieką dzieci dojeżdżające do szkoły oraz uczniów z klas I-III. Celem działalności świetlicy szkolnej, zgodnie z zapisem w STATUCIE SZKOŁY, jest zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu w bezpiecznym i miłym otoczeniu. Do zadań należy również zapewnienie opieki w drodze z przystanku autobusowego do i ze szkoły dzieciom dojeżdżającym z Wierzchoniowa. Stwarza warunki do wypoczynku, relaksu, odrobienia prac domowych i zjedzenia posiłku. Świetlica szkolna zajmuje jedno specjalnie do tego celu wyodrębnione pomieszczenie, z oddzielnym wejściem z zewnątrz. Wyposażenie sali przystosowane jest do charakteru prowadzonych w niej zajęć. Oprócz stolików, przy których odbywają się zajęcia plastyczne oraz zajęcia z wykorzystaniem gier planszowych i układanek został urządzony kącik wypoczynkowo-relaksowy. Są tu zabawki do zabaw tematycznych: teatrzyk, sklepik, kuchnia, zestaw lekarski, fryzjerski itp. Zorganizowano też kącik śniadaniowy, gdzie dzieci mają możliwość zjedzenia przyniesionych kanapek i wypicia herbaty przygotowanej przez wychowawcę świetlicy. Sala wyposażona jest w sprzęt RTV, wkrótce zostaną zainstalowane cztery komputery, by można było korzystać z programów edukacyjnych. Zajęcia sportowe odbywają się głównie na boisku szkolnym. W sali znajdują się tablice o charakterze dekoracyjnym nawiązujące do tematyki zajęć oraz służące ekspozycji prac dzieci. Zajęcia w świetlicy prowadzone są według tematów zaplanowanych na poszczególne miesiące. Dotyczą zarówno najbliższego otoczenia dziecka jak i obejmują wiadomości o Polsce, jej miejscu w Europie oraz nawiązują do obchodzonych świąt i innych ważnych wydarzeń.
II. ZADANIA SZKOŁY JAKO ORGANIZATORA ŚWIETLICY SZKOLNEJ.
- Dostosowanie form zadań nauczyciela wychowawcy do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
- Pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości.
- Personalizacja życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności.
- Tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia.
- Inspirowanie działań zespołowych uczniów.
- Otoczenie opieką każdego wychowanka.
- Planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form życia zespołowego.
- Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach.
- Motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury.
- Kształtowanie postaw i rozbudzanie wrażliwości estetycznej.
- Kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej przyrody.
- Uczenie właściwych zwyczajów, obyczajów i zachowań w środowisku rodzinnym i szkolnym.
III. CELE DZIAŁALNOŚCI ŚWIETLICY SZKOLNEJ Cele ogólne:
- Zapewnienie opieki uczniom prze zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu.
- Zapewnienie opieki w drodze do szkoły uczniom dojeżdżającym z Wierzchoniowa.
- Stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Kompensowanie zaniedbań środowiskowych.
- Integracja grupy rówieśniczej.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie kompetencji językowych uczniów:
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się,
- ćwiczenie umiejętności samodzielnego czytania i słuchania tekstu czytanego,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień recytatorskich,
- ćwiczenie umiejętności zapamiętywania.
- Wzbogacanie wiadomości o środowisku społecznym i przyrodniczym ucznia.
- Stwarzanie możliwości wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach praktycznych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Zwiększanie sprawności fizycznej.
- Wyzwalanie ekspresji twórczej dzieci.
- Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie.
- Wdrożenie do przestrzegania obowiązujących norm i zasad wychowania.
- Wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych:
- umiejętność komunikowania się,
- wyrażanie własnych przekonań, uczuć oraz dostrzeganie ich u innych osób,
- umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowanie nad emocjami.
- Wdrażanie do planowania prac indywidualnych i grupowych.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania.
- Wdrażanie do utrzymania porządku, poszanowania własności.
- Rozwijanie zdolności i ekspresji dzieci, eksponowanie twórczości dziecięcej.
- Propagowanie zdrowego stylu życia, pobudzanie dzieci do pokonywania bezczynności, do aktywnego spędzania wolnego czasu.
IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
- Dzieci nawiązują poprawne kontakty społeczne, podnoszą poczucie własnej wartości.
- Potrafią zorganizować swój czas wolny i pracę.
- Rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafią prezentować swoje dokonania.
- Potrafią zaspokajać swoje potrzeby emocjonalne i poznawcze.
- Umieją poradzić sobie w trudnych sytuacjach (konfliktowych).
- Dbają o swoje zdrowie.
- Przestrzegają obowiązujących norm i zasad zachowania.
V. TREŚCI PROGRAMU W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół następujących ośrodków tematycznych:
- DZIECKO W RODZINIE:
- członkowie rodziny, ich zajęcia i obowiązki,
- okazywanie uczuć w rodzinie,
- uroczystości i święta w rodzinie,
- praca zawodowa rodziców.
- DZIECKO JAKO CZŁONEK SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
- szkoła i jej pracownicy,
- zasady zachowania w grupie,
- przyjaźń i koleżeństwo, pomoc koleżeńska,
- zabawy w gronie koleżanek i kolegów,
- rozwiązywanie kłopotliwych sytuacji.
- ZJAWISKA TOWARZYSZĄCE ZMIANOM PÓR ROKU:
- pory roku w przyrodzie i literaturze,
- przeżycie związane ze zmianami w przyrodzie,
- warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
- UCZEŃ – UCZESTNIKIEM RUCHU DROGOWEGO:
- bezpieczna droga do szkoły,
- zachowanie się dziecka w środkach komunikacji.
- WYPOCZYNEK I CZAS WOLNY:
- wypoczywamy bezpiecznie,
- rozkład dnia ucznia – czas nauki, odpoczynku, zabawy,
- ulubione programy TV,
- sposób na ferie,
- wakacyjne plany,
- aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
- POLSKA – MOJA OJCZYZNA:
- Polska – położenie i sąsiedzi,
- Warszawa – nasza stolica,
- ważne rocznice,
- poznajemy legendy polskie,
- symbole narodowe.
- TRADYCJE I ZWYCZAJE W ŻYCIU RODZINY I NARODU:
- wieczór andrzejkowy,
- jak obchodzimy święta?
- witamy Nowy Rok,
- powitanie wiosny.
- MOJA MIEJSCOWOŚĆ, WCZORAJ I DZIŚ:
- krajobraz okolicy,
- praca zawodowa mieszkańców wsi,
- marzenia dzieci związane z miejscowością.
- ULUBIONE KSIĄŻKI DLA DZIECI I ICH AUTORZY:
- różne formy prezentacji ulubionych książek,
- książka – źródłem wiedzy,
- tworzymy własną książkę.
- ZABAWA W TEATR:
- teatr w życiu dziecka,
- praca nad tekstem,
- uczymy się pięknie deklamować – ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne,
- prezentacje osiągnięć,
- konkurs recytatorski.
- DBAMY O ZDROWIE:
- warunki sprzyjające utrzymaniu zdrowia,
- zasady racjonalnego odżywiania się,
- praca lekarza i pielęgniarki,
- dbamy o nasze zęby.
- TO POTRAFIĘ:
- wśród zagadek, rebusów, krzyżówek,
- ortografia na wesoło,
- konkurs „To już wiesz”
- ZIEMIA – PLANETA WSZYSTKICH LUDZI:
- zagrożenia środowiska i sposoby ich pokonywania,
- sprzątanie świata,
- człowiek – cząstką środowiska.
- WSPÓLNIE BAWIMY SIĘ I PRACUJEMY:
- normy i zasady zachowania się w grupie.
VI. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA
- Metody pracy:
1.1. zajęcia wychowawczo – dydaktyczne:
- plastyczne,
- rozwijające zdolności intelektualne,
- muzyczno – ruchowe,
- sportowo – rekreacyjne,
- profilaktyczne.
1.2. gry i zabawy:
- gry dydaktyczne,
- zabawy tematyczne,
- zabawy muzyczno – ruchowe,
- gry i zabawy sportowe.
1.3. drama, 1.4. metody aktywizujące, 1.5. uroczystości szkolne zgodnie z kalendarzem imprez, 1.6. spacery i wycieczki.
- Formy pracy:
2.1. zbiorowe,
2.2. grupowe, 2.3. indywidualne.
- Techniczne środki nauczania:
3.1. komputer,
3.2. magnetowid, 3.3. RTV.
- Książki pomocnicze:
- wybrane tytuły z literatury dziecięcej wg potrzeb i uznania nauczyciela,
- literatura dla nauczyciela:
G. Kapica A. Walendziak „Projekt socjalny. Terapia zajęciowa jako sposób na usprawnienie sfery emocjonalnej dziecka” Wychowanie na co dzień. Nr 10-11/1999 VII. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
- Dzieci nawiązują poprawne kontakty społeczne, podnoszą poczucie własnej wartości.
- Potrafią zorganizować swój czas wolny i pracę.
- Rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafią prezentować swoje dokonania.
- Potrafią zaspokajać swoje potrzeby emocjonalne i poznawcze.
- Umieją poradzić sobie w trudnych sytuacjach (konfliktowych).
- Dbają o swoje zdrowie.
- Przestrzegają obowiązujących norm i zasad zachowania.
VIII. EWALUACJA : Ocena skuteczności programu prowadzona będzie w ramach ewaluacji wewnętrznej. Źródłem informacji dotyczących realizacji programu wychowawczo – opiekuńczego świetlicy i jego skuteczności są:
- ludzie – dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych, ich rodzice, nauczyciele,
- dokumentacja. Informacje ewaluacyjne w trakcie oceny programu pozyskiwane są za pomocą metod:
- jakościowych,
- ilościowych.
Podczas badań ewaluacyjnych wykorzystane będą następujące narzędzia:
- obserwacja,
- wywiad,
- metody papier – ołówek (ankieta, kwestionariusz),
- analiza przypadku,
- analiza dokumentacji,
Na podstawie przeanalizowanych i zinterpretowanych wyników badań zostaną sformułowane zalecenia dotyczące przyszłości programu. Autorzy: Elżbieta Bogusz Andrzej Pisula |