Opracowała: Serafina Domańska, Szkoła Podstawowa w Wilczycy, 99 – 205 Dalików
Scenariusz do lekcji wychowanie do życia w rodzinie w kl. V w programie nauczania w. d. .ż. w. r. DKW- 4014 – 253A/99 Wydawnictwo Rubikon – Kraków.
Temat: Jestem gałązką drzewa genealogicznego.
Cele: 1.Omówienie zakresu pojęć: rodzina, ród, przodkowie. 2.Budzenie dociekliwości dziecka: kim jestem? kim byli moi przodkowie?
3.Zapoznanie z zadaniami genealogii jako nauki badającej związki pokrewieństwa. 4.Poznanie dziejów swojej rodziny i sposobu zapisu ciągłości rodu w formie drzewa genealogicznego. 5.Pogłębienie związku emocjonalnego ucznia ze swoja rodziną. 6.Wzbogacenie słownictwa o terminy związane z rodziną i pokrewieństwem.
Metody pracy:
• słowna – pogadanka z elementami dyskusji, •praktyczna – praca z tekstem i zeszytem ćwiczeniowym •problemowa – burza mózgów •praca pod kierunkiem nauczyciela
Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, słownik języka polskiego, słownik wyrazów obcych, foliogram z przykładowym drzewem genealogicznym, fotografie rodzinne, przybory do rysowania, duży karton, instrukcja do lekcji.
Forma pracy: •praca zbiorowa – grupy dwuosobowe, •praca indywidualna.
Realizację tematu rozpoczęliśmy dwa tygodnie wcześniej. Uczniowie zgromadzili informacje poprzez wywiad z rodzicami i dziadkami na temat dziejów rodziny, zajęć swoich rodziców, dziadków i pradziadków. Ponadto gromadzili zdjęcia rodzinne. Zostaną wykorzystane do utworzenia drzewa genealogicznego rodziny.
Przebieg lekcji:
Uczniowie pracowali na początku w grupach dwuosobowych a następnie indywidualnie zgodnie z instrukcją pod kierunkiem nauczyciela.
I. Faza przygotowawcza: •sprawy organizacyjne •przypomnienie pracy z instrukcją •wprowadzenie do lekcji, krótka pogadanka o rodzinie
II. Faza realizacyjna: •zapisanie tematu lekcji w zeszycie ćwiczeń i podanie stron w podręczniku •wyjaśnienie instrukcji do lekcji •pracę zaczynamy od wyjaśnienia ze słownika wyrazów obcych słowa , następnie zastanawiamy się nad skojarzeniami słów , , podane przez uczniów skojarzenia zapisujemy na tablicy wokół słów , •ustalamy na tej podstawie krótką, własną definicje co to jest rodzina i ród? •korzystamy z informacji w podręczniku i słownika języka polskiego, wykonujemy dalszą pracę wg przygotowanej instrukcji
III. Faza podsumowująca: •dzieci wymieniają i prawidło posługują się nazwami pokrewieństwa członków rodziny np.: stryj, stryjenka, wuj, wujenka, szwagier, teściowa, świekra, bratowa, pociotek, krewni „ po kądzieli” i „ po mieczu”, krewni a powinowaci, przodek, antenat, drzewo genealogiczne •podaję zadania genealogii Odpowiadają na pytania: 1.Dlaczego nie jestem NN? 2.Jakich miał przodków i jakie są związki w jego rodzinie? 3.Dlaczego należy szanować i kultywować więzi rodzinne?
Praca domowa: Wykonanie drzewa genealogicznego własnej rodziny wg instrukcji podanej przez nauczyciela (drzewo obejmuje stopnie pokrewieństwa do pradziadków).
Instrukcja do lekcji pt. „ Jestem gałązką drzewa genealogicznego”
1.Zastanów się i wypisz wszystkie skojarzenia ze słowem ród i rodzina.
2.Przyjrzyj się wypisanym na tablicy skojarzeniom ze słowami ród i rodzina i spróbuj ułożyć własną definicję genealogii
3.Na podstawie tekstu w podręczniku i wyjaśnieniom ze słownika języka polskiego wyjaśnij wszystkie terminy oznaczające pokrewieństwo w rodzinie. Zapisz je w zeszycie ćwiczeniowym.
4.Znajdź w przygotowanych zdjęciach rodzinnych te, które odpowiadają pokrewieństwu wyjaśnionemu w punkcie 3
5.Zastanów się i odpowiedz: Czy i dlaczego istnieje potrzeba twożenia drzew genealogicznych.
6.Narysuj wg schematu podanego w zeszycie ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń szkic drzewa genealogicznego obejmującego stopnie pokrewieństwa do pradziadków.
Opracowała: Serafina Domańska, Szkoła Podstawowa w Wilczycy, 99 – 205 Dalików
|