KONTRAKT
Temat: Położenie geograficzne i sąsiedzi Polski.
Lekcja historii w klasie IV. Klasa została podzielona na 4 grupy i każda z nich miała przygotować informacje o Polsce oraz państwach sąsiadujących z Polską.
Realizowaliśmy temat metodą projektu pt. „ Polska i jej sąsiedzi”
1.Zawarcie kontaktu między uczniami klasy IV a nauczycielką historii Serafiną Domańską – 19.11.2004r. 2.Konsultacje z nauczycielem historii – każdy poniedziałek i czwartek – 12.00 a w pozostałe dni tygodnia w czasie przerw. 3.Do 7.12.2004r. – złożenie sprawozdania, zestawienia wiadomości, okazanie przygotowanych prac. 4.14.12.2004r. – prezentacja wykonanych projektów na lekcji. 5.Ocena projektów i pracy uczniów.
Ocena pracy z projekt:
Kryteria oceny znane są uczniom od początku pracy nad projektem. Ocena wyrażona punktacją wynegocjowana przez grupę i nauczyciela
1.grupa otrzymuje punkty do rozdzielenia między uczniami; grupy 3 osobowe i każda otrzymała do podziału 15 punktów. 2.Nauczyciel przyznaje grupie punkty ( 0 – 6) biorąc pod uwagę: -Rytmiczną i terminową współpracę z nauczycielem w ramach konsultacji -terminowe oddanie sprawozdania -terminowe okazanie przygotowanych prac
Prezentacja projektu.
1.Podczas obserwacji prezentacji poszczególnych projektów uczniowie przydzielają pozostałym grupom punkty 2.Nauczyciel przyznaje także punkty
Kryteria oceny projektu.
1.Faza przygotowań do prezentacji.
Uczniowie uczestniczą w ocenianiu jako partnerzy negocjacji prowadzonych w oparciu o jawne kryteria. Przydzielając punkty biorą pod uwagę: -zaangażowanie w wykonanie projektu, pomysłowość, zainteresowanie -współdziałanie w zespole -wkład pracy ( poświęcony czas ) podczas wybierania materiałów, ich porządkowania i przygotowania elementów potrzebnych do prezentacji projektów 3.Faza prezentacji Ocenie podlega: -Pomysł i forma przekazania informacji oraz wzbudzenie zainteresowania słuchaczy -Staranność przygotowania i odpowiednie zaprezentowanie -Posługiwanie się poprawnym językiem ojczystym -Brak błędów merytorycznych -Nie przekraczanie czasu prezentacji
Opracowała: Serafina Domańska
Konspekt do lekcji historii w kl. IV wg programu nauczania DKW – 4014 – 175/99, wydawnictwo ARKA Poznań.
Blok: Moja mała historia.
Temat: Położenie geograficzne i sąsiedzi Polski.
Cele: 1. Wyjaśnienie pojęcia etnografia. 2. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „ kim jestem?” 3. Określenie cech położenia Polski w Europie. 4. Wymienienie i wskazanie na mapie państw sąsiadujących z Polską oraz ich stolic 5. Zaprezentowanie przygotowanych informacji o naszych sąsiadach. 6. Wyjaśnienie pojęć: naród, mniejszość narodowa oraz grupa etniczna i podanie przykładów
Metody pracy:
Słowna – pogadanka z elementami dyskusji; Praktyczna – praca z tekstem, zeszytem ćwiczeniowym i z mapą; Problemowa - burza mózgów; Projekt – prezentacja państw;
Środki dydaktyczne – podręcznik, zeszyt ćwiczeniowy, atlas geograficzny, flagi państw, mapy Europy, dokumentacja projektu, słownik języka polskiego;
Formy pracy – indywidualna, grupowa, zbiorowa;
Realizację tematu rozpoczęliśmy 3 tygodnie wcześniej metodą projektu pt. „Polska i jej sąsiedzi”.
Przebieg lekcji: - klasa została podzielona na 4 grupy i każda grupa miała przygotować informacje o Polsce oraz o państwach sąsiadujących z Polską; 1 grupa – Niemcy i Czechy 2 grupa – Słowacja i Ukraina 3 grupa – Białoruś i Litwa 4 grupa – Rosja i Polska
I. Faza przygotowawcza. - sprawy organizacyjne; - przypomnienie o pracy z instrukcją; - wprowadzenie do lekcji wyjaśnienie słowa „ etnografia” użytego w tym bloku;
II. Faza realizacyjna. - zapisanie tematu lekcji w zeszycie dziennym, podanie strony w podręczniku; - wyjaśnienie instrukcji do lekcji; - pracę rozpoczynamy od znalezienia odpowiedzi na pytanie „ kim jestem?” – skojarzenia zapisujemy na tablicy; - na podstawie atlasów i map oraz wcześniej zdobytych wiadomości ustalamy cechy położenia Polski w Europie, zapisujemy w zeszycie dziennym - wymieniamy i pokazujemy na mapie państwa sąsiadujące z Polską i ich stolice; - stosowny zapis w zeszycie dziennym - poszczególne grupy dokonują prezentacji państw na podstawie wcześniej przygotowanych projektów; - pracując z tekstem w podręczniku wyjaśniamy pojęcia: naród, państwo, mniejszość narodowa, grupa etniczna; III Faza podsumowująca. 1. Co jest najważniejszym symbolem każdego państwa? 2. Wymień cechy położenia Polski w Europie. 3. Czy zawsze dana narodowość mieszka w jednym państwie? 4. Jak brzmi pełna nazwa naszego państwa? 5. Skąd wywodzi się nazwa naszego kraju?
- praca domowa - dla wszystkich ćw. 6 i 7/25 - dla chętnych ćw.8/25
-ocena pracy uczniów w czasie lekcji;
- samoocena w obrębie zespołów;
Opracowała: Serafina Domańska |