Konspekt grupowych zajęć tematycznych dla uczniów z umiarkowaną niesprawnością intelektualną
-klasa II G ZET-
Jednostka: 3 godz. lekcyjne Ilość uczniów: 10 Przedmiot: funkcjonowanie w środowisku, plastyka z techniką Tematyka ośrodka tygodniowego: WIELKANOC Temat zajęć: Wielkanocne kartki Cele: 1) poznawcze –utrwalanie pojęć związanych z Wielkanocą, doskonalenie liczenia na konkretach, utrwalanie kolorów, utrwalanie kierunków: góra- dół- prawy- lewy, doskonalenie pisania (zapis tematu zajęć, podpisywanie kart świątecznych, pisanie życzeń wielkanocnych), swobodne i kierowane wypowiadanie się na temat; 2) praktyczne –zapisywanie aktualnej daty i tematu zajęć, zapisywanie życzeń świątecznych, samodzielne projektowanie karty z podanych elementów; samodzielne wykonywanie kart wielkanocnych 3) wychowawcze –współpraca i współdziałanie w grupie, pomoc słabszym kolegom 4) terapeutyczne –rozwijanie wyobraźni, koncentracji uwagi, mowy i logicznego myślenia, rozwijanie koordynacji wzrokowo –słuchowo –ruchowej, doskonalenie sprawności manualnej Formy pracy: indywidualna, grupowa Metody: praktycznego działania, słowne, poglądowe Pomoce: pocztówki wielkanocne, bożonarodzeniowe i okolicznościowe, ołówki, blok techniczny, kredki, flamastry, klej, nożyce, papier wycinankowy.
Przebieg zajęć:
I. Ćwiczenia wstępne: - powitanie, rozmowa o minionym dniu - zapis aktualnej daty, określenie aktualnej pogody - przypomnienie tematyki zajęć dnia poprzedniego (tradycje i obyczaje wielkanocne), wprowadzenie w tematykę aktualnych zajęć (wysyłanie pocztówek świątecznych)
II. Ćwiczenia tematyczne:
1. Zapis i odczytanie tematu dnia: Wielkanocne kartki
2. Ćwiczenie w wyszukiwaniu kartek wielkanocnych –liczenie otrzymanych pocztówek, uczniowie wybierają spośród pocztówek te, które związane są z Wielkanocą. Opisują nie wybrane karty i opowiadają z jakich okazji można je wysyłać. Pozostawiają na stole karty wielkanocne, następnie wybierają jedną pocztówkę i przyczepiają ją na gazetce klasowej w koszyczku wielkanocnym.
3. Samodzielne wykonywanie kart wielkanocnych: - samodzielne projektowanie karty –wybieranie i odpowiednie rozmieszczanie elementów (m.in.: kolorowe pisanki, koszyczek, trawa, kwiatki, kurczaczek) na przygotowanych kartach wyciętych z bloku technicznego - przyklejanie elementów –samodzielne mocowanie za pomocą kleju elementów na kolejnej karcie przygotowanej z bloku wg wcześniej zaprojektowanego wzoru - wykańczanie kart –dodawanie do opracowanych kart ozdobników, elementów dekoracyjnych wyciętych samodzielnie, rysowanie kredkami lub flamastrami wg własnej inwencji - pokaz wykonanej karty –każdy uczeń przedstawia wykonaną pracę opisując ją.
Przerwa śródlekcyjna –ćwiczenia oddechowe (wdychamy wiosenne powietrze, przeciągamy się) i palców (poruszanie palcami po podłodze, po ławce).
4. Wspólne redagowanie wielkanocnych życzeń: - rozmowa na temat istoty wielkanocnych życzeń - propozycje życzeń świątecznych - tworzenie życzeń optymalnych dla wszystkich - zapisywanie życzeń na tablicy - odczytanie zredagowanych życzeń
5. Zapisywanie życzeń na wykonanych kartach: - samodzielne lub z pomocą zapisywanie życzeń ołówkiem na karcie - poprawianie sprawdzonych zapisów kolorowym flamastrem - odczytanie samodzielne lub z pomocą zapisanych na karcie życzeń.
III. Ćwiczenia końcowe: - porządkowanie miejsc pracy - przypomnienie tematyki i działań podczas zajęć - pożegnanie.
Uwagi:
Opracowanie zajęć: Barbara Dudzik |