Konkurs klasowy "Czy znasz zwyczaje wielkanocne?" dla klasy II
Mirosława Nowak nauczyciel nauczania zintegrowanego w Słupsku
Nauczanie zintegrowane opiera się na pracy wokół ośrodków tematycznych do których dostosowuje się poszczególne tematy dzienne. Stwarza to możliwość głębszego wniknięcia w określone zagadnienia oraz stosowania różnych form i metod pracy na lekcjach. Świetną sprawą są konkursy, turnieje, gry dydaktyczne mające na celu podsumowanie zdobytych wiadomości i umiejętności, a wszystko odbywa się poprzez zabawę i zdrowe współzawodnictwo. Stwarzają one okazję do pracy w grupach, integrując dzieci, ucząc umiejętności współpracy i działania w zespole, gdzie każdy ma okazję (i ten nieśmiały, i ten który ma trudności w nauce) osiągnąć sukces, przyczynić się do zwycięstwa, wykazać się wiedzą i umiejętnościami. Poza tym stwarza to okazję do samooceny zdobytych wiadomości i umiejętności. Często więc korzystam z tego rodzaju podsumowania ośrodka tematycznego zwłaszcza, że bardzo się to podoba dzieciom. Przeprowadziłam w swoich klasach między innymi turnieje pod hasłem "Czy znasz baśnie Andersena?", "Polskie legendy – czy znasz?", "Moja wiedza o ojczyźnie", "Czy znasz zwyczaje wielkanocne?", "Co wiesz o tradycjach Bożego Narodzenia?" itp. Zawsze cieszyły się one dużym zainteresowaniem ze strony uczniów i mobilizowały do pracy na zajęciach. Dzieląc uczniów na grupy wykorzystuję przygotowane wcześniej losy, tak by zespoły w miarę możliwości , za każdym razem były w innym składzie, a poza tym unikam w ten sposób nieprzyjemnych sytuacji, gdy dzieci mniej popularne w grupie rówieśniczej oczekują na wybranie ich przez kolegów do drużyny. Losy są przeważnie rysunkami dotyczącymi danej tematyki: postacie z baśni, postacie z legend, kolorowe pisanki, herby miast itp. W ten sposób podzielone zespoły zasiadają przy osobnych stołach, rozwiązując wspólnie poszczególne zadania konkursowe (każde zadanie na osobnej kartce). Punktację prowadzimy na tablicy, wpisując punkty po każdorazowym wspólnym sprawdzeniu wykonanych przez dzieci kolejnych zadań. Jako nagrody , oprócz przygotowanych wcześniej dyplomów, wykorzystuję zbierane od I klasy (za zgodą rodziców) i przynoszone przez dzieci ich własne zabawki, które już się im znudziły. Często zdarzało się tak, że dziecko wybierało jako nagrodę własną zabawkę, twierdząc, że miało kiedyś podobną. Jak się okazało to była ta, nie widziana dawno, zabawka, która znowu nabrała czaru i uroku. Wszyscy więc bez wyjątku zostają nagrodzeni, ale obowiązuje zasada, że wyboru zabawek – nagród dokonujemy według kolejności zdobytych przez zespoły miejsc. Na koniec uczniowie samodzielnie uzupełniają luki w przygotowanym wcześniej tekście sprawozdania o przebiegu konkursu, wpisując tam nazwę swojego zespołu, imiona kolegów i zdobyte w turnieju miejsce oraz ocenę własnej wiedzy (świetnie, nieźle, dobrze, mogło być lepiej, nie przyłożyłem się). Wszystkie zasady są wcześniej wspólnie ustalone, omówione i doskonale znane dzieciom, przez co wspaniale się bawią , jednocześnie ucząc się.
Konkurs klasowy "Czy znasz zwyczaje wielkanocne ?" (klasa II) Zadania konkursowe przygotowane na kartkach dla każdego zespołu
- Podkreśl prawidłową odpowiedź
Czy kraszanka to:
- oklejone kolorowymi wycinankami jajko
- jajko pomalowane jednym kolorem
- jajko ozdobione ręcznie malowanymi wzorami
Kiedy święcimy pokarmy w koszyku:
- w lany poniedziałek
- w niedzielę palmową
- w Wielką Sobotę
Czym dzielimy się składając sobie życzenia z okazji Wielkanocy:
- święconym pokarmem
- opłatkiem
- tortem
Co powinno znajdować się na wielkanocnym stole:
- karp, barszcz z uszkami, świerk, opłatek
- kraszanki, lukrowane baby, bazie wierzbowe, cukrowy baranek
- tort, owoce, galaretka, pluszowy miś
Kto zasiada przy wielkanocnym stole:
- rodzina
- koledzy i koleżanki
- znajomi rodziców
- Otocz pętlą ptaki hodowlane
Tu znajdują się ilustracje : pingwin, kurczątko, wróbel, gęś, kaczka
- Oblicz działania, uporządkuj wyniki w kolejności rosnącej i wpisz do tabeli wraz z odpowiadającymi im literami.
28 + 8 = .............. I 32 + 20 = .............S 45 – 6 = ...............G 76 – 3 = ........... .N 100 – 50 = ...............U 81 – 4 = .............G 92 + 5 = ...............S 48 + 20 = .............Y 17 + 5 = ...............Ś 45 – 20 = .............M 56 + 9 = ...............D 84 – 2 = .............U
liczba
litera HASŁO.................................................................................
- Rozwiąż zagadki
Duża, smaczna, słodka Co to za kotki na drzewach siedzą,lukrem polewana które nie miauczą, nie piją, nie jedzą? na wielkanocnym stole stoi już od rana. .............................................................. .................................................
- Pokoloruj ilustracje związane ze Świętami Wielkanocnymi
Tu znajdują się ilustracje: koszyk wielkanocny, bazie, sanki, palma wielkanocna, choinka, ryba.
- Napisz trzy zdania rozkazujące, dotyczące tradycji oblewania się wodą w lany poniedziałek, tak by był on wesołym dniem dla wszystkich. Możesz wykorzystać podane niżej słownictwo.
kulturalnie, przykrość, ubranie, przemoczony, delikatnie, lekko, starszych ludzi, inne dzieci, ....................................................................................... ....................................................................................... .......................................................................................
- Przygotujcie scenkę ukazującą jak nie należy się zachowywać w lany poniedziałek.
- Rozwiąż zadanie
Babcia upiekła wielkanocną babę. Do ciasta zużyła: 3 dag drożdży 25 dag mąki 20 dag cukru 15 dag masła 7 dag rodzynek 7 jaj Ile ważyły jaja, jeśli wszystkie składniki razem ważyły 1 kg ?
- W tekście dyktanda Hania zrobiła 4 błędy. Znajdź je i popraw.
Lóbimy Święta Wielkanocne. Pszygotowujemy koszyk z kolorowymi pisankami i kraszankami. Do koszykuw wkładamy baranka, żółtego kurczaczka i rórzne produkty żywnościowe. Pokarmy święcimy w sobotę.
Podsumowanie punktacji, rozdanie dyplomów i nagród.
- Indywidualne uzupełnianie tekstu sprawozdania, odczytanie.
Dzisiaj w naszej klasie odbył się konkurs znajomości ................ wielkanocnych. Nasz zespół wylosował kartoniki z ilustracją................ . Wraz ze mną w zespole byli: ....................... ....................................................................... .Wykonywaliśmy wiele różnorodnych ................................ . Po podsumowaniu punktacji zajęliśmy ..................... miejsce. Bawiliśmy się ........................... . Moja ocena własnej wiedzy na temat znajomości zwyczajów wielkanocnych.............. mgr Mirosława Nowak |