|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 18375 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Powtarzając w I klasie gimnazjum działania na procentach dość często spotykam się z tym , że uczniowie chcą rozwiązywać zadania za pomocą proporcji (ktoś w domu nauczył ich takiego sposobu ).Nie rozumieją tego dlaczego to należy wykonywać właśnie tak, ale schemat bardzo im się podoba .Uważają , że ten sposób jest łatwiejszy , niż ten którym rozwiązujemy zadania na lekcji , dlatego trudno jest przekonać ich do tego , że nie powinni korzystać z wiadomości których jeszcze nie znają .Obiecuję im , że wrócę do tego problemu gdy będziemy uczyć się o proporcji ( pod koniec roku szkolnego), a na razie mają liczyć tak jak na lekcji, ponieważ warto poznać różne sposoby rozwiązywania zadań aby można było wybrać sobie najlepszy dla siebie a przede wszystkim należy rozumieć to co się robi . Obietnicy dotrzymuję i po wprowadzeniu proporcjonalności gdy znamy już wielkości wprost proporcjonalne wracam do obliczeń procentowych.
Obliczamy wspólnie i zaznaczamy zależności :
10% z 200 ─── 20 ÷2↓ ↓÷2 5% z 200 ─── 10 200 jest wielkością stałą ∙ 6↓ ↓∙6 30% z 200 ─── 60
Uczniowie zauważają , że jak ilość procent zmniejszamy dwukrotnie to wartość też maleje dwukrotnie.Jeżeli zaś ilość procent zwiększamy sześciokrotnie to wartość też rośnie tyle samo razy .Mamy więc do czynienia z wielkościami wprost proporcjonalnymi. Wykorzystujemy te wnioski do rozwiązywania konkretnych zadań. Podaję tu przykłady prostych zadań dotyczących tego samego tematu ale wykorzystujące różne typy obliczeń procentowych.
Zadanie 1 :
Pan Sławek wpłacił do banku 200 000 zł. Oprocentowanie w stosunku rocznym wynosi 4%. Jaką kwotę odsetek doliczą mu po roku ?
Rozwiązanie :
procent wpłaconej kwoty kwota 100% ─── 200 000 zł. 4% ─── x zł. ____________________________________________
200 000 / 100 = x / 4 x = 200 000 ∙ 4 / 100 x= 8 000
Odp. Po roku doliczono 8 000 zł. odsetek .
Zadanie 2 :
Pan Krzysztof wpłacił do banku pewną kwotę pieniędzy na 5% w stosunku rocznym. Po roku doliczono mu 4 000 zł. odsetek.Ile pieniędzy wpłacił do banku ?
Rozwiązanie :
procent wpłaconej kwoty kwota 5% ─── 4 000 zł. 100 % ─── x zł. _________________________________________________
4 000 / 5 = x / 100 x = 4 000 ∙ 100 / 5 spr. 5% ∙ 80 000 = 4 000 x = 80 000
Odp. Pan Krzysztof wpłacił do banku 80 000 zł.
Zadanie 3 :
Pani Alicja wpłaciła do banku 60 000 zł.Po roku ( oprocentowanie było w stosunku rocznym ) odsetki wyniosły 1 800 zł.Jakie było oprocentowanie tego konta ?
Rozwiązanie :
Procent wpłaconej kwoty kwota 100 % ─── 60 000 zł. x % ─── 1 800 zł ___________________________________________________
60 000 / 100 = 1 800 / x x = 100 ∙ 1 800 / 60 000 spr. 3% ∙ 60 000 = 1 800 x = 3
Odp. Konto było oprocentowane na 3% w stosunku rocznym .
Uczniom taki sposób rozwiązywania zadań bardzo się podoba i nawet ci , którzy wcześniej mieli problemy z rozwiązywaniem zadań na obliczenia procentowe nieźle sobie radzą .
Małgorzata Nakonieczny |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|