Spis treści:
- Cechy projektu.
- Cele projektu.
- Treści nauczania.
- Pytania badawcze.
- Szczegółowe zadania dla uczniów.
- Zaplecze techniczne.
- Realizacja projektu.
- Zadania realizowane w poszczególnych edukacjach.
- Kryteria sukcesu.
- Ewaluacja.
- Materiały edukacyjne.
- Opracowanie
Cechy projektu
- Realizowany jest na lekcjach różnych przedmiotów, a także poza zajęciami lekcyjnymi.
- Projekt rozwija tradycje szkoły, ożywia życie szkoły, angażuje w jego realizację uczniów, nauczycieli, rodziców, społeczność lokalną.
- Termin realizacji: styczeń 2005.
- Metoda: projekt szkolny, międzyprzedmiotowy.
- Prezentacja efektu: w czasie uroczystości "Dzień Seniora w naszej szkole".
Cele projektu:
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- podtrzymywanie tradycji szkolnych,
- budzenie szacunku dla osób starszych,
- przygotowanie spotkania seniorami,
- rozwijanie indywidualnych uzdolnień uczniów,
- pogłębianie współpracy z rodzicami,
- integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym.
Treści nauczania:
- Rodzina i jej rola w życiu ucznia.
- Sposoby okazywania uczuć.
- Tradycje mojej szkoły.
- Utwory literackie, muzyczne, dzieła plastyczne – wybór materiałów związanych z prezentowaną tematyką.
- Twórczość dzieci inspirowana omawianą tematyką.
- Kulturalne zachowanie się ucznia w różnych sytuacjach.
Pytania badawcze:
- Czy Dzień Seniora powinien na trwałe wejść do kanonu tradycji naszej szkoły?
- Czy impreza ma wpływ na pogłębienie więzi rodzinnych?
- Czy sprzyja rozwijaniu indywidualnych uzdolnień dziecka?
- Czy rozwija samodzielność i uczy odpowiedzialności za powierzone zadania?
- Czy służy integracji ze społecznością lokalną?
Szczegółowe zadania dla uczniów:
- przygotowanie zaproszeń,
- wykonanie upominków,
- opracowanie części artystycznej – przydział ról i zadań, ich realizacja,
- projektowanie, gromadzenie rekwizytów, kostiumów i dekoracji,
- przygotowanie wspólnie z rodzicami poczęstunku dla zaproszonych gości,
- inicjowanie zabaw z seniorami.
Zaplecze techniczne:
- sala gimnastyczna,
- pracownia komputerowa,
- świetlica,
- biblioteka,
- sprzęt muzyczny i nagłaśniający,
- kamera video, aparat fotograficzny,
- zaplecze kuchenne.
Realizacja projektu:
- wykonanie zaproszeń, ich doręczenie,
- opracowanie scenariusza uroczystości,
- próby sceniczne,
- wykonanie kostiumów, rekwizytów i dekoracji,
- prezentacja części artystycznej,
- poczęstunek,
- wspólna zabawa.
Zadania realizowane na poszczególnych edukacjach: Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika ,gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz życzeń, opisu postaci babci lub dziadka. Historia: poznawanie historii swojej rodziny, wykonanie drzewa genaologicznego. Plastyka: projektowanie i wykonanie zaproszeń, rekwizytów, dekoracji. Muzyka: nauka i śpiewanie piosenek, przygotowanie oprawy muzycznej. Informatyka: wykonanie zaproszeń, opublikowanie materiałów w Internecie. Wychowanie fizyczne: nauka tańców, przygotowanie sal do uroczystości. Godzina wychowawcza: nasze tradycje szkolne i rodzinne, zasady kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach. Kryteria sukcesu:
- uczestnictwo zaproszonych gości,
- udana uroczystość,
- promocja szkoły.
Ewaluacja:
- opinie gości, rodziców i nauczycieli,
- samoocena działań podjętych przez uczniów,
- mocne i słabe strony przedsięwzięcia.
Materiały edukacyjne:
- literatura fachowa,
- materiały opracowane przez nauczycieli,
- Internet.
Opracowały: Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Szkoła Podstawowa w Starym Garbowie |