Janusz Strzelecki, Beata Ozimek, Robert Sielecki
Gimnazjum w Mogilnie
Prezentuję i promuję moją gminę.
Projekt dla klas gimnazjalnych i klas 4-6 szkół podstawowych
1. Czas realizacji : 3 miesiące 2. Data rozpoczęcia: 1 marca 2004 3. Data zakończenia: 20 maja 2004 Zajęcia z wykorzystaniem zrealizowanych prac będą prowadzone w przyszłym roku szkolnym. Mogą być wykorzystywane w czasie różnorodnych zajęć jako pomoc dydaktyczna i materiał ćwiczeniowy w czasie lekcji informatyki, techniki, wiedzy o społeczeństwie, historii, geografii oraz w czasie realizacji wybranych ścieżek dydaktycznych 4. Data oceny: 27 maja 2004
Uczniowie powinni posiadać podstawowe informacje o swojej gminie (m. in. historia, informacje o samorządzie, gospodarka, kultura, atrakcje turystyczne). Powinni umieć stworzyć prezentację komputerową, która w ciekawy sposób prezentuje i promuje miejsce, które przedstawiają, wykorzystać zasoby Internetu. Ponadto cenioną umiejętnością jest wykorzystanie kamery wideo i aparatu fotograficznego w celu wykonania autorskich materiałów. Zadanie uczniowie wykonują indywidualnie. Do realizacji projektu zostają zachęceni nauczyciele informatyki, techniki oraz wiedzy o społeczeństwie ze szkół podstawowych i gimnazjów znajdujących się na terenie gminy. Patronat nad projektem przejmuje Burmistrz oraz Dyrektor Gimnazjum
5. Cele: - wykazanie się przez uczniów praktycznymi umiejętnościami zdobytymi w czasie lekcji ( zdobywanie i prezentacja informacji na określony temat ) - pogłębienie przez uczniów wiedzy na temat miejsca w którym mieszkają - nabycie umiejętności promowania swojego miejsca zamieszkania - możliwość porównania swoich umiejętności z uczniami innych szkół, możliwość podzielenia się pomysłami na wykonanie prezentacji ze względu na jej treść i formę - integracja międzyprzedmiotowa w zakresie przedstawienia swojego miejsca zamieszkania (m. in. problemów, atrakcji gminy) - uzyskanie materiałów dydaktycznych do różnorodnych zajęć szkolnych i pozaszkolnych
6. Realizacja projektu
Wykonywane zadania Termin realizacji i konsultacji • po 2 tygodniach: przygotowanie planu prezentacji (jakie informacje chcę przedstawić, w jakiej kolejności, które z nich są szczególnie ważne, rozłożenie ich w czasie ok. 10 minut) • po 4 tygodniach: zdobycie informacji i materiałów, które mogą być wykorzystane w czasie prezentacji (również materiałów autorskich) • po 6 tygodniach: wykonanie prezentacji w programie PowerPoint z zastosowaniem różnorodnych efektów podnoszących jej atrakcyjność, dodanie narracji, efektów wideo wprowadzenie ewentualnych poprawek w zakresie merytorycznym, sprawdzenie poprawności działania wszystkich elementów prezentacji (szczególnie ważne gdy prezentacja jest wykonywana na różnych komputerach), oddanie prac do oceny Po 2 tygodniach
Najciekawsze prace z poszczególnych szkół są oceniane przez komisję w skład, której wchodzą przedstawiciel Burmistrza, Dyrektor, osoby profesjonalnie zajmujące się wykonywaniem prezentacji i filmów nauczyciele ze szkół, których uczniowie biorą udział w konkursie.
Proponowane tematy zajęć związanych z projektem
Informatyka: Uruchomienie i wykorzystanie programu Power Point do wykonania prezentacji komputerowej. Atrakcyjność prezentacji – efekty możliwe do uzyskania w Power Point. Szukam informacji o mojej miejscowości w Internecie.
Technika: Jak wykonać zdjęcie aparatem optycznym i cyfrowym. Kamera wideo i możliwości jej wykorzystania
Wiedza o społeczeństwie: Samorząd lokalny – czym zajmuje się gmina ? Europejczyk odwiedzi nas – promocja mojej gminy w Unii Europejskiej.
Wnioski z realizacji projektu oraz efekty związane z wykorzystaniem wykonanych prac ( 20 lutego 2005 r. )
Janusz Strzelecki Gimnazjum w Mogilnie
1. Uczniowie pogłębili swoją wiedzę na temat gminy, w której mieszkają ( zarówno wykonujący pracę jak również ci którzy korzystali z prezentacji w czasie lekcji ). 2. Uczniowie mieli dużą satysfakcję z możliwości wykazania się umiejętnościami pozwalającymi na ciekawe zareklamowanie swojego regionu, ich praca przyniosła widoczny i efektowny rezultat wykorzystany w czasie lekcji, możliwy do zobaczenia na stronach gminy. 3. Uczniowie zdali sobie sprawę z praktycznych możliwości wykorzystania technologii komunikacyjnej i informacyjnej. 4. Udało się zrealizować cel integracji uczniów z różnych szkół (spotkanie u Burmistrza) oraz zapoznać dzieci uczące się w szkołach podstawowych z ich przyszłą szkołą, czyli Gimnazjum 5. Nauczyciele WOS, informatyki i techniki uzyskali ciekawe i oryginalne pomoce w prowadzeniu lekcji (prezentacje i filmy) 6. Wysoka ocena przedsięwzięcia dokonana przez Burmistrza i Dyrektora oraz zainteresowanie uczniów skłoniła realizatorów do podjęcia podobnego tematu w drugim półroczu roku szkolnego 2004/2005.
Moim zdaniem projekt był celowy, trafił w zainteresowania uczniów, jego efekty uważam za bardzo pozytywne.
|