Cele lekcji: Uczeń wie, że: ·taniec jest inspiracją do twórczego i radosnego poznania siebie ·umie odkryć swoje indywidualne możliwości ·potrafi przełamać własne nieśmiałości ·zauważa wokół siebie innych ·eliminuje agresywne zachowania
Jak wynika z podanych celów, głównym elementem lekcji jest taniec grupowy.
1.Tańce grupowe są proste, wszyscy bardzo szybko mogą się ich nauczyć bez potrzeby zbyt długiego ćwiczenia. 2.Nie muszą być wyćwiczone w sposób doskonały, wręcz przeciwnie, trochę chaotyczności podczas tańca zwiększa jeszcze przyjemność, jaką sprawia jego wykonanie. 3.W tańcach grupowych, w odróżnieniu od ludowych, nie istnieje podział ról na męskie i żeńskie.
Znaczenie tańca:
·Ożywia, integruje z grupą osoby, które czują się w niej niepewnie; ·Rozluźnia napiętą atmosferę panującą w grupie, przy uwzględnieniu wszystkich jej problemów; ·Przez taniec może nastąpić ożywienie ospałej atmosfery panującej w grupie, spowodowanej często zbyt długim siedzeniem i brakiem ruchu; ·Przez taniec łatwiej nawiązujemy ze sobą kontakt; ·Pokonujemy zmęczenie, jego pobudzające działanie podobne jest do wypicia filiżanki mocnej kawy; ·Podczas tańców grupowych nie istnieje wytłumaczenie, że ktoś nie umie tańczyć, tańczą wszyscy członkowie grupy, ewentualne potknięcia rozweselają atmosferę.
Uczeń czyta opowiadanie:
O STRUNIE GITARY
Pewnego razu jedna ze strun gitary wyrwała się z oprawy, rzuciła na ziemię i orzekła ze złością: Dość już mam tego starego pudła i nieznośnych towarzyszek, grających mi stale na nerwach. Dość mam tego wiecznego napięcia i szarpania. Najwyższa pora, abym zakosztowała wolności i odprężenia. Gdy tak leżała (wolna i odprężona) zauważyła, że w tym stanie nie znaczy dla nikogo nic, że nikomu nie jest potrzebna, że nie może nic powiedzieć o swoich tęsknotach i smutkach. Zrozumiała swój błąd i zaczęła marzyć, aby być znowu cząstką harmonii, piękna i muzyki. Jakaż była jej radość, gdy po jakimś czasie gitarzysta nachylił się nad nią, podniósł z pietyzmem, obejrzał i dołączył do reszty. Już przy strojeniu drżała cała ze szczęścia.
Źródło: Kazimierz Wójtowicz „O strunie gitary”, W: „Notatki”
Pytanie: „Jakie uczucia towarzyszyły strunie gitary?”
Uczniowie na kartkach wypisują uczucia: -złość -gniew -bunt -strach -znudzenie -przygnębienie -smutek -osamotnienie -rozpacz -nadzieja -tęsknota -oczekiwanie
Puenta: Człowiek ma prawo mieć uczucia negatywne, ale musimy w sposób pozytywny z nich wychodzić.
Uczniowie wymieniają uczucia pozytywne.
Więcej możemy zrobić dobrego w grupie, kiedy przepełniają nas takie uczucia jak: akceptacja, życzliwość, zaufanie, bezpieczeństwo, wiara, nadzieja, radość, pewność.
Nauczyciel prezentuje hasło: „Nikt nie jest samotna wyspą” Tomasza Mertona.
Nauka tańca pt.: „Specnerin” – taniec ten pomaga w integracji grupy i skoncentrowaniu uwagi (kaseta „Tańce dla grupy – KLANZA”)
Podział na grupy;
Rozdanie kart pracy z pytaniem: „Czego nauczyłeś się w czasie dzisiejszych zajęć?
Uczniowie wypracowują hasła np.: -współdziałania w grupie -odpowiedzialności -wrażliwości na drugiego człowieka -aktywności -koncentracji -radości z bycia w grupie -pozbyłem się leku i obaw -odreagowałem pozytywnie -rozbudziłem wyobraźnię i pamięć -poprawiłem kondycję fizyczną -nauczyłem się elegancji ruchu i gracji.
Podsumowanie.
Literatura: W opracowaniu scenariusza korzystałam z książki pt. „Tańce i zabawy dla grupy”, wydawnictwo „KLANZA”.
Opracowała: Anna Jamiołkowska
|