|
Program wychowawczy dla klasy wyrównawczej
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1676 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA KLASY WYRÓWNAWCZEJ
- Treści nauczania.
- Założenia programu.
- Główne cele programu.
- Cele ogólne programu.
- Szczegółowe cele programu.
- Procedury osiągania celów przez uczniów.
- Osiągnięcia uczniów.
Treści programu
- postawa ucznia na tle klasy
- budowanie relacji wychowawczych
- elementy psychologii i pedagogiki dotyczące zachowań uczniów
- prawda, dobro i piękno – jako wartości otaczającego świata
- prawidłowe relacje: uczeń – nauczyciel – rodzic
Założenia programu
- rozwijanie u uczniów prawidłowych postaw
- kształtowanie zasad moralnych
- znajomość problematyki zachowań – psychologicznych i pedagogicznych
- budowanie trwałych wartości u uczniów
- eliminowanie niepożądanych zachowań – alkoholizm, narkomania itp.
- zapobieganie niewłaściwym zachowaniom – agresja, bunt przeciwko otoczeniu
- wyszukiwanie i utrwalanie zachowań asertywnych
- utrwalanie przyjętych norm etycznych
- wyzwalanie własnej inicjatywy ucznia w realizacji prawidłowych postaw
Główne cele programu
- przygotowanie uczniów do świadomej i wartościowej działalności w środowisku
- nowe doświadczenia nauczyciela, rodziców, uczniów przyczyną powodzeń szkolnych
- wyrabianie nawyków pozytywnej pracy w grupie
- wyrabianie nawyków samooceny pracy ucznia i krytycznego podejścia do jego dokonań
- uświadomienie wartości moralnych każdemu z uczniów
- umacnianie wiary we własne siły
- pobudzanie motywacji do osiągania trudnych celów
- uczenie samodzielności w rozwiązywaniu zadań
- inspirowanie do wyrażania własnych myśli i przeżyć
- wpajanie uczniom nawyku dbania o zdrowie, higienę oraz bezpieczeństwo własne i innych
- rozwijanie poczucia przynależności ucznia do klasy, szkoły, środowiska
Cele ogólne programu
- Zdobycie wiadomości dotyczących:
- życia i działalności w grupie
- rodzajów różnych zachowań – pozytywnych i negatywnych
- wpływu rodziny i szkoły na dziecko
- wzoru do naśladowania
- Opanowanie umiejętności dotyczących:
- rozumienia, klasyfikowania, charakteryzowania postaw
- wypowiadania się na temat różnych zachowań
- Prezentowanie postaw i przekonań dotyczących:
- zainteresowania uczniów swoim rozwojem
- uświadomienia swoich wartości i krytycznego stosunku do swojej osoby
- poszanowania dla pozytywnych postaw
Szczegółowe cele programu
- zdobywanie przez uczniów umiejętności poprawnych zachowań
- sukcesywna praca nad sobą
- kształcenie umiejętności realistycznej oceny i akceptacji siebie oraz przekazywania wiedzy o sobie innym
- umacnianie przekonania iż prawidłowe funkcjonowanie społeczności klasowej uzależnione jest od poznania i zaakceptowania jej członków
- umacnianie więzi ogólnoludzkich
- kształtowanie umiejętności analizy zachowań uczniów
- wyrabianie odpowiedzialności za postępowanie swoje i innych
- budzenie wrażliwości na potrzeby innych
- uświadomienie wartości działania w zespole
- zdobycie umiejętności czynnego i twórczego działania w zespole klasowym
- wskazywanie na wartości więzi międzypokoleniowej
- angażowanie do współpracy rodziców
Procedury osiągania celów przez uczniów
- Planowanie i organizowanie:
- ustalenie celów działania
- planowanie działań zespołowych i indywidualnych
- uzgadnianie decyzji
- podejmowanie decyzji
- kontrolowanie i ocenianie realizacji zadań
- Analiza różnych postaw i zachowań:
- gromadzenie informacji na temat zachowań uczniów
- selekcja zachowań
- wskazywanie na potrzebę naśladowania pozytywnych zachowań
- samoocena
- Badanie:
- stawianie pytań, uzyskiwanie odpowiedzi – ankiety
- ustalanie strategii działań w różnych sytuacjach wychowawczych
- dostrzeganie, formułowanie i zapobieganie problemom
- poszukiwanie rozwiązań
- ustalenie wniosków do dalszej działalności wychowawczej
Osiągnięcia uczniów
Uczeń potrafi:
- odróżnić działania pozytywne od negatywnych
- wskazać wzorcowe postawy zachowań
- współpracować w grupie
- dążyć do doskonalenia swojej osobowości
- aktywnie rozwiązywać problemy
- tworzyć więzi między uczniami w klasie
- wspierać i pomagać słabszym
- nawiązywać bezpośrednie kontakty z ludźmi
- eliminować złe zachowania
- ocenić silne i słabe strony zespołu
- angażować się w prace również poza zespołem klasowym
- sumiennie wykonywać swoje obowiązki
- wskazywać na prawidłowe drogi postępowania
- potrafi wskazać na potrzeby psychiczne i fizyczne kolegi
opracował Jarosław Goślicki |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|