Blok tematyczny : Topienie Marzanny i inne zwyczaje wiosnę zapowiadają
Temat dnia : Wielkanocne zwyczaje
Cele główne : § poznanie zwyczajów i tradycji związanych z Wielkanocą; § doskonalenie umiejętności układania wypowiedzi w formie opisu; § wdrażanie do przeprowadzania samokontroli napisanego z pamięci tekstu; § doskonalenie umiejętności redagowania życzeń; § dekorowanie klasy wykonanymi ozdobami.
Osiągnięcia uczniów - uczeń potrafi : § wymienić tradycje i zwyczaje związane ze świętami wielkanocnymi; § opisać w kilku zdaniach wykonaną przez siebie ozdobę wielkanocną; § ułożyć zdania z rozsypanki wyrazowej; § wyróżnić w tekście poznane części mowy; § przeprowadzić samokontrolę napisanego tekstu; § ułożyć i zapisać na karcie świątecznej życzenia.
Metody pracy : pogadanka, pokaz, praktyczne działanie ( praca z tekstem, cięcie, klejenie )
Pomoce dydaktyczne : plansze pt. Z czym kojarzy nam się Wielkanoc?, Co symbolizuje jajko?, Jajko święcone posiada moc, oprac. na podstawie Encyklopedii tradycji polskich R. Hryń-Kuśmierek, Z. Śliwa., Wyd. Podsiedlik-Raniowski i Spółka, podręcznik T. Malepsza, E. K. Korona „Smyk poznaje mowę polską i zwyczaje” cz. 2., ćwiczenie – zeszyt nr 3. ( j.w.) Wyd. ADAM
Tok lekcji
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat przygotowań do świąt. § porządki przedświąteczne, § wypisywanie kart ze świątecznymi życzeniami, § robienie ozdób świątecznych : palemek, pisanek, zajączków wielkanocnych, § pieczenie tradycyjnych potraw.
2. Rozmowa o zwyczajach wielkanocnych z wykorzystaniem plansz. § Z czym kojarzy nam się Wielkanoc ? § Czego symbolem jest jajko ? § Jaką moc posiada jajko święcone ? § Co oznaczają kolory pisanek ? 3. Wykonanie ozdoby wielkanocnej – baranka według wzoru zamieszczonego w materiałach pomocniczych „Smyk tworzy i działa”. 4. Ustny opis ozdób wielkanocnych wykonanych przez uczniów i ich ocena. 5. Głośne czytanie wierszy : „Pisanki”, „Owies”, „Śmigus-dyngus”. 6. Rozmowa analizująca przeczytane wiersze. Zwrócenie uwagi na zachowanie się podczas śmigusa. 7. Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych. Dzieci chętnie malują i ozdabiają pisanki. Mamy i babcie pieką mazurki i baby wielkanocne. 8. Pisanie ułożonych zdań z pamięci, samokontrola. 9. Dobieranie z wierszy rzeczowników do podanych przymiotników – ćw. s. 84. 10. Wypisywanie z wierszy wyrazów z u i podział ich na rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki – ćw. s. 85. 11. Zgromadzenie słownictwa niezbędnego do napisania życzeń świątecznych.
12. Samodzielne układanie życzeń wielkanocnych – nadawanie życzeniom indywidualnych cech. 13. Ocena pracy uczniów na lekcji. 14. Zadanie pracy domowej. (Naucz się na pamięć wybranego wiersza, pamiętaj o zasadach pięknej recytacji, zaadresuj karty i poproś rodziców o ich wysłanie).
PLANSZA NR 1.
WIELKANOC
chodzenie z kurkiem cukrowy baranek mazurek babka kolorowe pisanki śmigus-dyngus święconka
wielkanocny zajączek
PLANSZA NR 2.
Co symbolizuje jajko ?
powrót wiosny
Wielkanoc
nadzieję
siłę życiową
zbawienie zmartwychwstanie
rodzące się życie
PLANSZA NR 3.
Święcone jajko posiada moc : ( wg ludowych wierzeń )
v przeciwdziałania złu v chroni przed ogniem v zapewnia obfitość dóbr v gwarantuje dobre zdrowie v pomaga zdobyć bezpieczeństwo
Symbolika koloru pisanek
Kolor żółty – wróżył życie duchowe. Kolor różowy – wróżył sukces. Kolor niebieski – wróżył dobre zdrowie. Kolor fioletowy – wróżył siłę i wytrwałość w dążeniu do celu. Kolor zielony – wróżył pieniądze. Kolor czerwony – to oznaka miłości. Kolor czarny – to oznaka pamięci. Kolor biały – to oznaka niewinności.
Boczkowska Elżbieta
|