Cele:
Rozumienie pojęcia złość. Umiejętność rozpoznawania uczucia złości. Umiejętność radzenia sobie w sposób asertywny ze złością. Metody: " burza mózgów", praca w grupach, scenki rodzajowe, mini – wykład, dyskusja,
Pomoce: lista uczuć, lista wyrażania złości, gazety, arkusze papieru, markery, papierowe kule, worek treningowy, rękawice bokserskie.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie: mini – wykład, ( wyjaśnienie pojęć: złość, gniew).
- Jak okazujemy złość? ( "burza mózgów")
Dzieci podają przykłady, a prowadzący zapisuje je:
- omówienie zgłoszonych propozycji i uszeregowanie ich w grupach: agresywne, bierne, asertywne
- omówienie w/w zachowań / załącznik nr 1/.
- Dyskusja na temat przeżywania i wyrażania złości ( odpowiedzi na pytania).
- Po czym można poznać, że ktoś się złości?
- Po czym poznaję, że ja sam się złoszczę?
- Jakie są dobre strony złości?
- Jakie są złe strony złości?
- Odgrywanie scenki rodzajowej przez dzieci dotyczącej zachowania agresywnego, biernego, asertywnego.
Scenka pt. " Krzyś schował plecak Marcinowi"
- omówienie uczuć "aktorów" w odegranych trzech sytuacjach z odwołaniem się do listy uczuć,
- omówienie odczuć "widzów" z odwołaniem się do listy uczuć
- wyrażenie swoich uczuć przez prowadzącego
- dyskusja: który sposób zachowania, występujący w scenkach wydał się nam najlepszy.
- "Burza mózgów" na temat: Bezpieczne sposoby rozładowania złości.
Zapisanie zgłoszonych propozycji np.
- rozmowa z kimś
- użycie rekwizytów – worek treningowy, rękawice, poduszka, papier
- zajęcia sportowe
- treningi
- muzyka, taniec
- jazda na rowerze
- sprzątanie, kopanie ogródka, spacer z psem
- płacz
- gniecenie gazet
- bitwa na papierowe kule itp.
Zademonstrowanie przy całej grupie dzieci kilku sposobów bezpiecznego rozładowywania złości ( gniecenie gazet, bitwa na papierowe kule, użycie worka treningowego, rękawic).
- Podsumowanie zajęć – np. udzielenie pochwały dzieciom za aktywność.
Załącznik nr 1
Lista "Jak wyrażam złość"
W sytuacji, gdy czuję złość:
Obrażam się Udaję, że nic się nie stało Wesoło podśpiewuję Patrzę gniewnie i odchodzę Mówię "przepraszam" Płaczę Robię wszystko, żeby nie doszło do kłótni Wyzywam kogoś Mówię, że to czyjaś wina Plotkuję o kimś, kogo uważam za winnego Bije tę osobę, albo namawiam, żeby ktoś to zrobił Popycham albo kopię tę osobę Straszę, szantażuję Niszczę jakieś przedmioty Robię głupie dowcipy Nic nie mówię tej osobie, ale potem opowiadam o świństwie, które zrobiła Mówię, że to moja wina Wyrażam moją złość wprost, ale tak, żeby kogoś nie zranić Staram się rozwiązać problem Mówię "teraz jestem zły – porozmawiajmy później" KISZKA MARZANNA |