TEMAT : „On jest inny i jest naszym kolegą”- Czym jest tolerancja ?
CELE :
• Rozumienie słów : altruizm, humanitaryzm, tolerancja; • Kształtowanie postaw tolerancji w odniesieniu do innej kultury czy religii; • Uświadomienie wielu problemów , z którymi borykają się ludzie inni niż większość.
METODY :
Metoda „Jigsaw” , drama, burza mózgów
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
Kolorowe kartoniki : żółte, czerwone i zielone, Encyklopedia PWN, Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, duże arkusze szarego papieru, mazaki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
1. Rozdaj dzieciom w sposób przypadkowy kolorowe kartki : A) czerwone B) żółte C) zielone Niech uczniowie usiądą zgodnie z kolorem otrzymanej kartki, tj. oddzielnie czerwoni, zieloni i żółci. Rozdaj poszczególnym zespołom książki: Encyklopedia PWN, Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Każda grupa otrzymuje oddzielne zadanie : mają przy pomocy fachowej literatury dowiedzieć się co oznacza słowo : A) czerwoni –altruizm; B) żółci – humanitaryzm; C) zieloni – tolerancja; Uczniowie mają na to zadanie 5 min. Następnie tworzą trzy nowe zespoły, przemieszczając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak aby w każdym zespole znaleźli się uczniowie posiadający wiadomości dotyczące nowych słów.
2. Porozmawiaj z dziećmi na temat nowych pojęć. Niech dadzą przykład obserwowanego humanitaryzmu, altruizmu czy tolerancji. Na tym ostatnim pojęciu zatrzymaj się dłużej.
3. Daj polecenie, wcześniej utworzonym zespołom, aby każdy z nich przygotował i przedstawił scenkę lub kilka krótkich scenek, dotyczących pełnego rozumienia słowa tolerancja. (przykład : reakcja klasy na dziecko z innej wiary niż większość, reakcja przechodniów na kalekę jadącego wózkiem inwalidzkim, reakcja dzieci na ubranego inaczej...itp.) daj dzieciom czas na przygotowanie się do odegrania ról.
4. W formie plakatu rysowanego spontanicznie utrwal poznane wiadomości . Rozdaj zespołom duże arkusze szarego papieru (z napisem na środku kartki TOLERUJEMY ), mazaki i zaproponuj aby dzieci dopisały lub dorysowały kogo lub co tolerują. Utworzone w ten sposób plakaty rozwieś w sali w centralnym miejscu.
Autor Kubat Barbara
|