TEMAT : „Kiedy niebo płacze” – malowanie techniką „mokre na mokrym”
OBSZAR EDUKACYJNY: edukacja plastyczna
CELE : - rozwijanie inwencji twórczej dzieci; - poszerzenie doświadczeń plastycznych; - czerpanie radości z zaskakujących efektów pracy; - próba mieszania kolorów i określania stopnia ich nasycenia.
POMOCE : kilka parasolek, farby- akwarele, pędzelki, miski i kubeczki z wodą, papierowe ręczniki
PRZEBIEG : 1. Nauczycielka recytuje wiersz „Słota” I. Suchorzewskiej
- Pada gęsty Kapuśniaczek, Szare niebo ciągle płacze, Siąpi nudno, mży... Kapu, kapu, kapią z nieba, Kapią z rynny, kapią z drzewa Kropelki jak łzy... Mokną dróżki, mokną krzaki, Mokną pieski, mokną ptaki, Szary kot i my... Chlapu, chlapu, błoto chlapie, Po kałużach jesień człapie Otulona w mgły... 2. Omówienie treści wiersza, dzieci wymieniają co mokło w wierszu, oraz podają swoje pomysły na to co może zmoczyć deszcz...odpowiadają jak może być gdy pada deszcz : np. szaro, mokro, smutno, płaczliwie itp......co może robić deszcz : padać , siąpić, lać, uderzać o szyby, stukać, zacinać, mżyć, chlapać...itp.
3. Zabawa ruchowa „Deszcz”- dzieci przy akompaniamencie wysokich dźwięków (szesnastki grane na instrumencie klawiszowym) biegają po klasie omijając rozłożone parasole, na sygnał – ulewa- kucają wokół parasoli i wystukują palcami rytm padającego deszczu ,naśladując odgłos również wymawiając rytmicznie dźwięk –kap,kap .
4. Przejście do stolików , nauczycielka tłumaczy sposób i temat wykonywanej pracy : „Kiedy niebo płacze”. Dzieci zgniatają kartę w kulkę , a następnie delikatnie prostują. Wyprostowaną kartkę moczą w misce z wodą. Na mokrej kartce malują akwarelami na dany temat.
Dzieci obserwują efekty rozlewania się farb po mokrej kartce, mieszania się kolorów, dostrzegają efekt rozmywania się kolorów- obraz jest niewyraźny, rozmyty, jak podczas deszczu...dostrzegają też intensywniejsze kolory w miejscach załamania papieru, gdzie gromadzi się więcej farby.
5. Udział dzieci w porządkowaniu stolików.
opracowała: mgr Dorota Mejer |