TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI PO SZKOLE PODSTAWOWEJ DLA UCZNIÓW KLASY I GIMNAZJUM
LITERATURA 1. Odpowiednio połącz: „los się uśmiechnął” porównanie „łza duża jak kropla deszczu” epitet „struny deszczu” uosobienie
2. Pojęcia wpisz do odpowiednich rubryk tabeli: Podmiot liryczny, narrator, powieść, tekst z podziałem na role, tragedia, nowela, fraszka, fabuła, tekst główny i poboczny, wątek, podział na strofy, utwór przeznaczony do wystawiania na scenie LIRYKA EPIKA DRAMAT
GRAMATYKA 1. Określ osobę, liczbę, rodzaj i czas następujących czasowników: śmiały się-................................................................... ............... nie znał-..................................................................... .................... czytają-...................................................................... ........................
2. Uzupełnij zdania czasownikami w trybie rozkazującym lub przypuszczającym. A/ Nie ......................tak czasu, weź się do pracy! (marnować) B/ Myślę, że czas ................................przyjemnie. (spędzić)
3. Zamień zdanie ze strony czynnej na bierną: Ania szybko posprzątała pokój. ........................................................................
4. Odmień przez przypadki w l.poj. i l.mn. rzeczownik książka, oddziel temat od końcówki. .................................................... ...................................................... .................................................... ...................................................... .................................................... ...................................................... .................................................... ...................................................... .................................................... ...................................................... .................................................... ...................................................... .................................................... ......................................................
5. Przestopniuj następujące przymiotniki: ładny- ...................................................................... dobry- ......................................................................
6. Od podanych przymiotników utwórz przysłówki: gorący-...................... zły-.............................. szybki-....................................
7. Zapisz słownie liczebniki w podanych niżej zdaniach: Uzbierałam 50 ..............................złotych. Rok liczy 365 .....................................................dni. Sąsiadka ma 3 ..............................dzieci. Często bawię się z jej 3 ...................................dzieci.
8. W podanym zdaniu nazwij części mowy: Dziewczynka uważnie obserwowała przez okno dwie pracowite pszczoły.
9. W podanym zdaniu określ części zdania: Małe dzieci radośnie śpiewały piosenki.
10. Jakie znasz rodzaje zdań złożonych?
SŁOWNICTWO, FRAZEOLOGIA. 1. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy bliskoznaczne: dom-.......................... krzyczeć-........................ góra-.................................
2. Do podanych wyrazów dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym: radość-...................... zły-................................. kara-..................................
3. Podkreśl wyrazy pokrewne: domek, chata, domowy, stół, budynek, domownik, bezdomny
4. Wpisz właściwe kolory: Nie mam ....................... pojęcia. Ogarnęła mnie .................................. rozpacz. Patrzę przez .................................... okulary. Myślę o .................................... migdałach.
5. Wyjaśnij znaczenie następujących związków frazeologicznych: A/ siedzieć jak mysz pod miotłą- ........................................... B/ w gorącej wodzie kąpany- ................................................ C/ trzymać język za zębami-................................................ D/ być w siódmym niebie-...................................................
ORTOGRAFIA Uzupełnij tekst: Wielu problem_w dostarcza uczniom pisownia wyrazów z ó, u. Nasz zesp_ł klasowy podzielił się na dwie gr_py. Ka_da z nich p_ygotow_je ró_norodne ćwiczenia. Pilnie prac_ją nawet najwięk_e leni_szki. Pisownię tr_dnych wyraz_w będziemy równie_ ćwiczyć na zajęciach dodatkowych. Wsp_lnie p_ygotujemy du_y zestaw k_y_ówek, łamigł_wek i reb_sów. Wkr_tce cała klasa powt_rzy gł_wne reg_ły ortograficzne.
TWORZENIE WŁASNYCH TEKSTÓW „Dziwne są przygody!”- opowiedz o jednej z nich.
TEST DIAGNOZUJĄCY DLA UCZNIÓW KLAS I GIMNAZJUM
Opracowanie: Małgorzata Malinowska
CEL NAPISANIA TESTU Test dla uczniów klas I gimnazjum został opracowany po to, by zdiagnozować wiedzę uczniów z języka polskiego po szkole podstawowej. Pozwoli ustalić na jakim poziomie wiadomości i umiejętności znajduje się uczeń. Szybka diagnoza, ustalenie braków daje nauczycielowi możliwość nadrobienia pewnych niedociągnięć i pomocy uczniowi, który po pokonaniu przeszkód będzie mógł zdobywać wiedzę na poziomie gimnazjum.
ZAWARTOŚĆ TESTU Test składa się z 5 części tematycznych: I część- wiadomości z teorii literatury II część- wiadomości z gramatyki III część- wiadomości ze słownictwa, frazeologii IV część- wiadomości z ortografii V część- napisanie własnego tekstu
ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW Punktacja zadań: I. Wiadomości z teorii literatury: Zad.1- 0- 3 p. Zad.2- 0- 3 p. Max 6 p.
II. Wiadomości z gramatyki: Zad.1- 0- 3 p. Zad.2- 0- 2 p. Zad.3- 0- 1 p. Zad.4- 0- 2 p. Zad.5- 0- 2 p. Zad.6- 0- 3 p. Zad.7- 0- 4 p. Zad.8- 0- 8 p. Zad.9- 0- 5 p. Zad.10- 0- 1 p. Max 31 p.
III. Wiadomości ze słownictwa, frazeologii: Zad.1- 0- 3 p. Zad.2- 0- 3 p. Zad.3- 0- 4 p. Zad.4- 0- 4 p. Zad.5- 0- 4 p. Max 18 p.
IV. Wiadomości z ortografii: 0- 10 p.
V. Napisanie własnego tekstu: Kryteria oceny opowiadania Zrozumienie tematu · Praca świadczy o zrozumieniu tematu 0- 1 p. Charakterystyczne cechy formy wypowiedzi · Fabularyzowanie, przedstawienie przyczynowo- skutkowego toku zdarzeń · Twórcze i ciekawe prowadzenie narracji 0- 10- 1 Kompozycja · Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwych proporcji· Spójność i logiczność 0- 1 0- 1 Poprawność językowa · Przestrzeganie poprawności językowej (składniowej, stylistycznej, leksykalnej, fleksyjnej, frazeologicznej); dopuszczalne 3 błędy językowe 0- 1 Ortografia i interpunkcja · Przestrzeganie reguł ortograficznych; dopuszczalne 3 błędy ortograficzne · Przestrzeganie poprawności interpunkcyjnej; dopuszczalne 3 błędy interpunkcyjne 0- 10- 1 Estetyka · Akapity, odstępy, marginesy, przejrzystość, czystość, czytelność pisma 0- 1
Max 9 p.
ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW TESTU
1. Nauczyciel podlicza uczniowi punkty osobno z każdej części tematycznej. 2. Ilość uzyskanych punktów klasyfikuje ucznia do jednego z 5 poziomów. 3. Poziomy punktowe przedstawiają się następująco: · Od 0 do 30% zdobytych punktów- poziom oceny niedostatecznej; uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności z minimum programowego. · Od 31 do 50% zdobytych punktów- poziom oceny dopuszczającej; uczeń ma braki w opanowaniu niezbędnego minimum programowego, ale nie przekreślają one możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy. · Od 51 do 75% zdobytych punktów- poziom oceny dostatecznej; uczeń opanował wiadomości i umiejętności określone w programie nauczania na poziomie, który nie przekracza wymagań minimalnych zawartych w programie. · Od 76 do 95% zdobytych punktów- poziom oceny dobrej; Uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania minimalne zawarte w programie. · 96-100% zdobytych punktów- poziom oceny bardzo dobrej; uczeń opanował cały zakres wiadomości i umiejętności.
Małgorzata Malinowska Gimnazjum nr 1 w Dąbrowie Białostockiej |