Cele główne:
1. Uaktywnienie dłoni, uzyskanie czucia wewnętrznego w obrębie skóry i stawów. 2. Prawidłowe odczytywanie uczniów i obserwowanie reakcji na bodźce, przekazywanie informacji w sposób zrozumiały dla każdego ucznia 3. Zwiększenie sprawczości motorycznej dłoni
Cele operacyjne:
Uczniowie potrafią: · W różnym stopniu odbierać bodźce i wrażenia płynące ze zmysłu dotyku, wzroku, smaku i słuchu · Skupić się na danej czynności od kilku sekund do 2-3 minut · Nawiązać kontakt wzrokowy z nauczyciel · Sięgnąć po owoc z pomocą lub samodzielnie · Uczniowie rozumieją: · Proste polecenia słowne, połączone z gestem
Uczniowie zapamiętają: · Wrażenia płynące ze zmysłu dotyku, smaku, węchu , wzroku i słuchu Metody: · Stymulacja sensomotoryczna Zasady pracy: · Indywidualizacji w zakresie zadań, podyktowana zakłóceniami w odbiorze bodźców sensorycznych · Wyraźne i przejrzyste werbalizowanie poszczególnych etapów pracy
Pomoce: szczoteczka, piłki typu „jeż”, piórko, klocek, ręcznik miękki, owoce gruszki, nóż, talerz, krem do rąk, mydło i woda.
Tok pracy: 1. Przygotowanie do zajęć: mycie ciepłą wodą i mydłem rąk 2. Elementy masażu: · Szczoteczkowanie ręki miękką szczoteczką od nadgarstka w kierunku ramienia · Szczoteczkowanie dłoni od nadgarstka w kierunku palców · Opukiwanie dłoni i stawów klockiem · Toczenie po dłoniach piłki „jeż” · Powtórzenie masażu z łaskotaniem(z użyciem piórka) · Lekkie ugniatanie dłoni i palców, zabawa paluszkowa „Rodzina” 3. Koordynacja wzrokowo- ruchowo-słuchowa: · Wodzenie gruszką w poziomie i pionie, przybliżanie jej z odległości jednego metra do czubka nosa · Odłożenie gruszki na talerz · Sięganie po owoc ( kierowanie ręki, chwytanie) · Prowadzenie dłoni po obwodzie gruszki, umieszczenie w dłoni, odkładanie na talerz, przytrzymanie. 4. Stymulacja słuchowo- smakowo- węchowa · Obieranie gruszki nożem przez nauczyciela · Krojenie i układanie na talerzu · Sięganie po cząstki owoców, smakowanie, wąchanie
Cały czas mówimy do uczniów nazywając głośno i wyraźnie czynności które wykonujemy. Obserwujemy reakcje.
5. Czynności porządkowe: sprzątanie ze stołu, mycie rąk i wycieranie w ręcznik.
Opracowała mgr Alicja Major-Salwierz
|