Cel główny: · Umożliwienie bezpośredniego kontaktu z przyrodą · Ćwiczenie poczucia świadomości naturalnej przestrzeni i umiejętności działania w niej · Wyrabianie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych
Cele operacyjne: Uczniowie potrafią: · Przemieszczać się w środowisku naturalnym z pomocą nauczyciela i osoby wspomagającej · Odbierać dostarczane bodźce słuchowe, wzrokowe i dotykowe(indywidualizacja możliwości) · Z pomocą pokonywać naturalne przeszkody · Z pomocą ubrać się w szatni · Na wyraźne polecenie z pomocą podniosą wskazany liść, kasztan, gałązkę Uczniowie rozumieją: · Proste polecenia związane z wykonywanymi czynnościami Uczniowie zapamiętają: · Wrażenia dostarczane przez bodźce dotykowe, słuchowe i wzrokowe
Metody: stymulacja w naturalnym środowisku, naśladownictwo motoryczne, pokaz
Tok zajęć: 1. Zajęcia w szatni: zmiana obuwia(rozpoznawanie , zakładanie, odkładanie na miejsce zmiennych butów...). 2. Przejście do pobliskiego parku- pokonywanie naturalnych przeszkód. 3. Spacer po parku: · Ćwiczenia w umiejętnym chodzeniu po chodniku i podłożu naturalnym · Zbieranie liści, kasztanów, gałązek i szyszek · Układanie w koszyku zebranych „darów jesieni” · Wsłuchiwanie się w odgłosy: szelest liści pod nogami, trzask gałązki, świergot ptaków · Zwrócenie uwagi na biegające wiewiórki · Dotykanie rękami kory drzew
4. Powrót do szatni – ubieranie zmiennego obuwia 5. Zajęcia w sali-układanie zbiorów w pojemnikach, osłuchanie z nazwami.
Cały czas mówimy do uczniów: gdzie idziemy( idziemy do szatni, idziemy do parku, wracamy do sali) ,co widzimy( dotykamy i mówimy np. : drzewo, kasztan liście...), nazywamy czynności jakie wykonujemy. Opracowała mgr Alicja Major-Salwierz |