Scenariusz otwartych zajęć pozalekcyjnych w ramach pracy ze Szkolnym Klubem Europejskim
Prowadzący: Barbara Korolczuk, członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego
Temat: Holandia - kraj tulipanów i wiatraków.
Data: 12.01.2005r. Czas zajęć: 45min.
Grupa: zaproszeni uczniowie Szkoły Podstawowej w Zabłudowie- kl. III
Cel ogólny: poznanie Holandii- kraju należącego do Unii Europejskiej
Po zajęciach uczeń potrafi:
- wskazać położenie Holandii, - wyjaśnić co to są poldery i do czego służą w Holandii wiatraki, - wymienić holenderskiego malarza, - wymienić dziedziny sportu uprawiane w Holandii, - wskazać zwyczaje, upodobania kulinarne Holendrów, - wykonać plakat.
Metody: pogadanka, drama, praktycznego działania.
Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca wiatrak, mapa Europy, albumy, zdjęcia, brystole, mazaki, kredki.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna Przywitanie grupy. Nawiązanie do poprzednich zajęć na których uczniowie poznawali inny kraj europejski- Irlandię. Wykonanie piosenki irlandzkiego zespołu ,,U 2”. Podanie tematu lekcji i ogólnego celu zajęć. Wykorzystanie ilustracji przedstawiającej wiatrak w stworzeniu sytuacji poznawczej. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie zasłoniętej budowli, znajdującej się na ilustracji, poprzez odsłanianie jej fragmentów oraz podanie z jakiego kraju pochodzi.
II. Część właściwa Nauczyciel prowadzący prosi uczniów o podzielenie się dotychczasowymi wiadomościami dotyczącymi Holandii. Co dzieci wiedzą o tym kraju z telewizji, książek, od rodziców itd. Z czym kojarzy im się to państwo. Uczennica opowiada dzieciom na temat położenia Holandii, pokazując kraj na mapie Europy. Mówi o jego stolicach, symbolach, sąsiadach. Omawia ukształtowanie powierzchni, wyjaśnia co to są poldery i do czego służą wiatraki. Pokazuje zdjęcia prezentujące Holandię. Inna uczennica występuje w roli królowej Beatrix i opowiada o władzy jaką pełni w swoim kraju. Następnie uczniowie otrzymują do ułożenia puzzle. Efektem pracy jest obraz ,,Słoneczniki” Vincenta Van Gogha. Prowadząca przybliża postać słynnego malarza. Prezentuje też album z jego najsłynniejszymi dziełami.
Przerwa śródlekcyjna: dzieci poruszają się w rytm muzyki holenderskiej.
W dalszej części zajęć uczennica przebrana za kucharkę opowiada o upodobaniach kulinarnych Holendrów. Uczniowie poznają ich tradycyjne potrawy, porównują cechy kuchni polskiej i holenderskiej. Następnie ,,kuchareczka” częstuje wszystkich holenderskimi pączkami ,,Oliebollen”, przygotowanymi samodzielnie przez uczniów Gimnazjum. Kolejnym etapem jest scenka odegrana przez uczennice, ukazująca holenderski system oświatowy. Zaś uczeń w stroju piłkarskim omawia dziedziny sportu uprawiane w Holandii. Następnie prowadząca dzieli uczniów na cztery zespoły, które mają wykonać plakaty prezentujące Holandię. Przypomina charakterystyczne cechy plakatu. Wykonawców najlepszych prac nagradza mlekiem smakowym w kartonikach.
III. Część końcowa Podsumowanie zajęć. Uczennica przeprowadza quiz sprawdzający zdobytą wiedzę. Nagradza prawidłowe odpowiedzi cukierkami- krówkami. Nauczyciel prowadzący chwali wiedzę uczniów. Stwierdza, że ludzie tworzą jedną wspólnotę, mimo, iż często mieszkają od siebie daleko, różnią się zwyczajami, mentalnością.
Opracowała: Barbara Korolczuk |