SCENARIUSZ ZAJĘCIA PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat zajęcia: Rozpoznajemy i nazywamy uczucia Cele zajęcia: Dziecko - rozpoznaje i nazywa uczucia - kojarzy uczucia z różnymi sytuacjami - wie, jak ludzie ujawniają swoje uczucia - odczytuje wyrazy i proste zdania - potrafi rozwiązać krzyżówkę, rebus, szyfr
Przebieg zajęcia 1. Powitanie- zabawa integracyjna przy piosence „Witam was” „Wszyscy są, witam was zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś ty Raz, dwa, trzy”.
2. Dzieci siadają przed tablicą, na której przypięte są obrazki ilustrujące uczucia: radość, gniew, smutek, strach. Nazywają kolejne uczucia oraz określają, po czym je rozpoznały. Następnie odczytują napisy (nazwy uczuć) i przypinają je pod odpowiednim obrazkiem.
3. Rundka- dzieci siedzą na obwodzie koła, kończą zdania rozpoczęte przez nauczycielkę: - Jestem wesoła, gdy… - Boję się, gdy… - Jestem smutny, gdy… - Śmieję się, gdy… - Płaczę, gdy… - Jestem zdenerwowany, gdy… - Gniewam się, gdy…
4. Zabawa z obręczami- w Sali położone są trzy obręcze, w których znajdują się ilustracje przedstawiające: słonko, deszcz, burzę. Dzieci wypowiadają się, z jakim uczuciem kojarzą im się poszczególne obrazki. Następnie odczytują krótkie zdania (Jestem wesoła, Jestem smutna, Gniewam się) i podpisują nimi obręcze. Nauczycielka wypowiadania zdania: Cały dzień bolał mnie brzuszek, Dostałem piękny prezent na urodziny, Kolega w przedszkolu ciągle mi dokuczał, Kolega zepsuł mi zabawkę, Była burza, a ja zostałem sam w domu. Dzieci po wysłuchaniu każdego zdania podchodzą do odpowiedniej poręczy. Uzasadniają swój wybór. 5. Zabawa przy muzyce- przygotowane są trzy rodzaje muzyki: wesoła, smutna, burzliwa. Dzieci poruszają się przy muzyce, na przerwie podchodzą do odpowiedniej obręczy (w zależności, jaką muzykę słyszały).
6. Gra w karty- Dzieci otrzymują komplet kart, ilustrujących uczucia. Dobierają się parami, po czym jedno dziecko z pary losuję kartę i za pomocą gestów i mimiki przedstawia wylosowane uczucie. Drugie dziecko nazywa pokazane uczucie. Po wylosowaniu i przedstawieniu wszystkich uczuć następuje zmiana ról.
7. Praca przy stolikach- dzieci podzielone na trzy zespoły. Pierwszy rozwiązuje krzyżówkę, drugi rebus, trzeci szyfr. Po wykonaniu zadania dzieci odczytują rozwiązania.
8. Zabawa relaksacyjna „Masaż- pizza”
9. Zakończenie- „Kalendarz uczuć”- dzieci wyrażają swoje nastroje po zajęciu za pomocą naklejek przedstawiających uczucia, które przyklejają do dużej planszy.
Edyta Rembisz Beata Baran
|