Upowszechnienie telewizji, komputera zrewolucjonizowało dostęp do informacji i komunikowania się młodego człowieka. Ma to w dzisiejszej dobie pozytywny ale i negatywny wpływ na życie młodzieży. Komputer, telewizja stały się bardzo ważnym źródłem informacji, a jednocześnie narzędziem do zdobywania wiedzy w różnych dziedzinach kształtowania życia i postaw oraz zainteresowań Posługując się wizją, obrazem, dźwiękiem oddziaływają na różnorodne przeżycia emocjonalne u odbiorcy. Mogą być kształtowane emocje przykre, wywołujące stany zagrożenia lęku, czy agresji. Bierne i bezpieczne uczestnictwo w fantastycznym telewizyjnym życiu bardzo często zastępuje kontakty z ludźmi prawdziwymi1. Są dwie teorie na temat następstw agresji emitowanej w środkach masowego przekazu np. TV 2Według J. Kobolewskiej „Propaganda i wychowanie” Warszawa 1974, s. 150 – 151, która oparta jest na pojęciu instynktu, oglądanie agresji, przemocy działa na widza zastępczo i rozładowuje gromadzącą się u niego agresję. Sceny grozy uwalniają od popełniania czynów złych, agresywnych. Zupełnie odmienne stanowisko reprezentują zwolennicy teorii społecznego uczenia się zachowań agresywnych. Twierdzą oni, ze telewizja dostarcza młodzieży swoimi programami o przemocy agresywnych, antyspołecznych zachowań.3 Młodzież oglądając takie programy po upływie kilku miesięcy przenosi sceny reakcji agresywnych i wprowadza je w życie (sceny przemocy, agresji) Jeśli sceny powtarzają się często i młodzież ogląda je nagminnie, wówczas powoduje to zmianę osobowości.4 Szczególnie młodzież narażona jest na zmianę osobowości w okresie dojrzewania, dorastania. Złe wzory zachowania utrwalają się wśród młodych i bardzo dobrze przyjmują od idoli, twórców lub innych postaci, które są przez nich uwielbiane. W dzisiejszej dobie kryzysu autorytetów przyjęcie wizji świata, w którym przemoc i agresja jest czymś normalnym, wpływa destrukcyjnie na młodego odbiorcę. Młody człowiek pod wpływem pobudzeń emocjonalnych, z czasem staje się obojętny na przemoc, cierpienie oraz nieludzkie traktowanie drugiego człowieka Według tych teorii agresja ukazywana w tej formie (telewizja, gry komputerowe) prowadzi do aspołecznego zachowania, rozwija poziom agresji wśród dzieci i młodzieży, zaburza postrzeganie prawdziwych wartości oraz wpływa destrukcyjnie na życie młodego pokolenia. Istnieją różne formy i kierunki przejawianej agresji wśród młodzieży tj. agresja skierowana na zewnątrz. Agresja zachowań skierowana na zewnątrz może być : pośrednia, słowna, fizyczna i przemieszczona. W moim odczuciu, każda z tych agresji ma negatywny wpływ na młodych ludzi, którzy uczą się bardzo szybko aspołecznych zachowań. Bardzo częste oglądanie programów, które emitują sceny przemocy i agresji powoduje zmianę struktury osobowości i destrukcyjnie wpływa na okres dorastania, ponieważ młodzi ludzie przez oglądanie i naśladownictwo szybko uczą się negatywnych zachowań.
Literatura: 1. T. Bach Olasik – „Oddziaływanie telewizji na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 1993 nr 2 2. J. Kobolewska „Propaganda i wychowanie” Warszawa 1974, s. 150 – 151 3. P.G. Limbardo „Psychologia i życie” Warszawa 1994 s. 591 4. J. Gajda „Dziecko przed telewizorem” Warszawa 1883 s. 27 5. J Bram Gałkowska „Telewizyjne dzieci” Edukacja i Dialog 1995 nr 69. 6. W Pomykało (red) : Encyklopedia pedagogiczna Warszawa 1997 s. 8. 7. J. Santorski : Zacznij od siebie Warszawa 1997r.
mgr. Halina Raczkowska |