Małgorzata Napiontek
Aktywizowanie uczennic gimnazjum częściowo lub całkowicie zwolnionych z ćwiczeńi na lekcji wychowania fizycznego z powodów zdrowotnych.
W swojej wieloletniej pracy w szkole, jako nauczyciel wychowania fizycznego, obserwuję zmiany w motoryce i psychice młodzieży zachodzące na tle rozwoju nauki i techniki oraz komputeryzacji w wielu dziedzinach życia. Obniżanie aktywności ruchowej przyczynia się do rozszerzania chorób współczesnej cywilizacji i wzroście urazów, co z kolei wpływa na zwiększający się odsetek uczniów częściowo lub całkowicie zwolnionych z ćwiczeń na lekcji wychowania fizycznego. Musimy sobie zdawać sprawę, że w przypadku tej młodzieży bardzo ważną rolę odgrywać powinny działania prewencyjne i profilaktyczne umożliwiające im w zależności od aktualnego stanu zdrowia czynne formy spędzania czasu wolnego teraz i korzystania z rekreacji ruchowej w przyszłości. Należy kształtowanie pozytywne postawy wobec własnego zdrowia przejawiające w trybie życia, przestrzeganiu zasad higieny, hartowaniu i ćwiczeniu ciała. Wszystko to wymaga realizacji zadań , które opierać się będą na świadomości, zasobie wiedzy i samodyscyplinie. Zadania rozwijające prawidłowe zachowania prozdrowotne składające się na styl życia opracowałam uwzględniając :
- możliwości zdrowotne uczniów i zalecenia lekarskie
- stopień posiadanych przez uczniów umiejętności i wiadomości
- potrzeby, zainteresowania i motywy działania w zakresie wychowania fizycznego
- warunki szkoły
- stopień trudności wprowadzanych zadań
Zadania :
- Przygotowanie gazetek ściennych o tematyce rekreacyjno-sportowej i zdrowotnej. Utworzenie zespołu redagującego i opiekującego się gablotami ściennymi. Treści propagowane mają pokazać możliwości spędzania czasu wolnego, przybliżyć współczesne trendy w sporcie, rekreacji i turystyce, przedstawić ciekawe osobowości ze świata sportu, pomóc dbać o zdrowie i urodę, powiadamiać o istotnych wydarzeniach w sporcie.
- Zorganizowanie wystawy plakatów o tematyce sportowej .
- Przygotowanie materiałów z życia sportowego gimnazjum do kroniki sportowej.
- Organizacja i przeprowadzanie zawodów sportowych : angażowanie uczennic w rozpropagowywaniu imprez sportowych, pomoc w przeprowadzaniu zawodów (pełnienie funkcji sędziów, sekretarzy itp.)
- Przygotowanie referatów dotyczących tematyki związanej z edukacją prozdrowotną np.
- " Palenie papierosów : wpływ na zdrowie i urodę".
- " Możliwości zapobiegania urazom w szkole poprzez odpowiednią profilaktykę".
- " Racjonalne żywienie, związek pomiędzy sposobem żywienia a zdrowiem, samopoczuciem i dyspozycją fizyczną".
- " Najczęściej popełniane błędy w żywieniu ludzi młodych, zasady utrzymania właściwej masy ciała, zagrożenia związane z nadwagą oraz niekonwencjonalnymi sposobami odchudzania".
- " Działania na rzecz zwiększenia sprawności fizycznej, metody samooceny aktywności i sprawności fizycznej
- Przygotowanie ścieżki rekreacyjnej w terenie leśnym.
- Rozszerzenie zakresu obowiązków uczennic w organizację i przeprowadzanie lekcji.
Przedstawione przeze mnie zadania należy realizować równocześnie z rozwijaniem sprawności fizycznej. Osoby z rozpoznaną chorobą są ostrzegane przez lekarzy przed konkretnymi zadaniami i obciążeniami ruchowymi mogącymi przynosić negatywny wpływ na zdrowie, mają również własne rozeznanie odnośnie zagrożeń związanych z niewłaściwą aktywnością fizyczną. Podejmowanie bardziej intensywnych ćwiczeń wymaga wzmożonej ostrożności, obciążenia fizyczne powinny być kompromisem pomiędzy wydolnością fizyczną, tolerancją organizmu, a przyjemnością bezpieczną dla zdrowia i życia. Uczennice będące w okresie rehabilitacji po urazach ortopedycznych nie tylko korzystają z ćwiczeń we wodzie, ale również mogą wykorzystać czas lekcji na wykonanie zestawu ćwiczeń zalecanego przez ortopedę bądź rehabilitanta. Ponadto wspomagam młodzież poprzez zestawy ćwiczeń kompensacyjno-korekcyjnych. Kształtując pozytywne postawy wobec wartości ciała ludzkiego oraz wyposażając go w "instrumenty" działania na rzecz owych wartości czyli w wiedzę, umiejętności i sprawności nie można kierować się bezmyślnym strachem, zwalniać z wszelkiej aktywności ruchowej uczennic, nadmiernie je chroniąc.
Literatura :
Kuński H. " Ruch i zdrowie", Warszawa 1987. Kutzner-Kozińska M. " Korekcja wad postawy“, Warszawa 1986. Kołodziej J., Kołodziej K., Mamola I. "Gimnastyka korekcyjno- kompensacyjna w szkole", Rzeszów 1994. |