Z przyrodą ożywioną dziecko spotyka się codziennie, czyni mimowolne obserwacje zjawisk przyrodniczych. W trakcie planowania zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej w klasach "0" postanowiłam wykorzystać te wcześniejsze doświadczenia i spostrzeżenia dzieci aby ukierunkować i usystematyzować ich wiedzę nt. zjawisk pogodowych.
Na podstawie wiedzy o zjawiskach budowaliśmy pojęcia elementarne, co w konsekwencji pozwoliło wprowadzić symbole okreslające te zjawiska.
Wykorzystując te symbole skonstruowaliśmy "Kalendarz pogody". Postanowiliśmy codziennie zaznaczać wyniki naszych obserwacji. Systematyczne obserwacje pogody wprowadzają 6-latka w świat kodowanych informacji: dziecko poznaje sens kodowania i użyteczność umiejętności dekodowania.
TEMAT ZAJECIA:
Pogoda za oknem – wprowadzenie kalendarza pogody, odczytywanie informacji zakodowanych.
Cele ogólne :
- kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji;
- rozwijanie słuchu fonemowego;
- zdobywanie wiadomości o otaczającej nas rzeczywistości przyrodniczej;
- obserwowanie pogody;
Cele operacyjne (dziecko) :
- odczytuje informację zawartą w kodzie;
- rozpoznaje dźwięki z otoczenia;
- rozpoznaje samogłoski w wyrazach;
- bawi się przy muzyce;
- ilustruje piosenkę ruchem;
- rytmizuje tekst;
- potrafi wskazać rymujące się wyrazy;
FORMY PRACY:
cała grupa
METODY :
słowne: opowiadanie , rozmowa , objaśnienie;
oglądowe: obserwacja , ilustracje;
czynne: zadań stawianych do wykonania;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
podpisy do obrazków , nagranie koncertu A. Vivaldiego: Cztery pory roku ; Jesień , M. Kownacka "Razem ze słonkiem " cz.5 Szaruga jesienna , obrazkowy kalendarz pogody , ołówki , szarfy;
PRZEBIEG ZAJĘCIA :
- Wspólny śpiew piosenki "Pan listopad gra " (muz. K. Kwiatkowska sł. Z. Holska –Albekler). Ilustracja zwrotek piosenki ruchem a refrenu poprzez rytmiczne wyklaskiwanie.
- Obserwowanie pogody przez okno. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t listopadowej pogody . Próby określania nastroju wywołanego w nas przez pogodę.
- Opowiadanie n-cielki " O słonku , pogodzie i innych ciekawych sprawach " na podstawie książki M. Kownackiej "Razem ze słonkiem ".
- Zabawa muzyczno- ruchowa :Hop do kałuży , przy muzyce z " Czterech pór roku " Jesień A. Vivaldiego.
Opis :Na podłodze rozkładamy szarfy – kałuże. Przy odtwarzanej muzyce dzieci poruszają się pomiędzy kałużami , na pauzę wskakują do kałuży.
- Wprowadzenie obrazkowego kalendarza pogody. Omówienie kartoników z symbolami oznaczającymi różne zjawiska pogodowe (dekodowanie).
- Przyporządkowywanie wyrazów do obrazków :mgła, wiatr, słońce, deszcz, zachmurzenie, mżawka. Odnajdywanie i zaznaczanie samogłosek w tych wyrazach.
- Słuchanie dźwięków z kasety ilustrujących pogodę i kojarzenie ich z odpowiednim symbolem graficznym (dekodowanie).
- Odnajdowanie rymów w listopadowych przysłowiach :
- "Gdy jesień ciepło trzyma, zwykle mroźna bywa zima "
- "Liść na drzewie mocno trzyma, nie tak prędko przyjdzie zima "
- "Grzmot listopada dużo zboża zapowiada"
- "Kiedy listopad po deszczu brodzi, zbożom zaszkodzi "
- "Pogoda i mróz listopada, mokry styczeń zapowiada "
- "Deszcze listopadowe budzą wiatry grudniowe "
- "Pierwszy śnieżek w błoto pada, słabą zimę zapowiada"
- Praca indywidualna : pisanie po śladzie wyrazu : pogoda.
Po zakończonym zajęciu jeszcze raz włączyłam utwór "Cztery pory roku"-cz.III Jesień A.Vivaldiego, określiliśmy nastrój muzyki a także zastanowiliśmy się, czy muzyka może "malować" pogodę. Dzieci zainspirowane utworem postanowiły namalować pogodę.
Efekt to wspaniałe, twórcze obrazy malowane plamami.
Agnieszka Rosiak
nauczyciel kl. "0"