Jestem nauczycielem - bibliotekarzem, pracuję w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Świebodzinie z uczniami Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej. W dniu 22.04 2005 r. przeprowadziłam zajęcia integracyjne uczniów ze szkoły zawodowej z grupą uczniów, którzy przyjechali do nas z Frankfurtu nad Odrą w ramach programu "Sokrates". Tłumaczeniem zajęła się nauczycielka języka niemieckiego kol. Anna Nowak. Zajęcia były rejestrowane kamerą cyfrową przez stronę niemiecką.
Przebieg zajęć integracyjnych Oprac. Anna Wiśniewska Data realizacji: 22.04.2005 r. Zagadnienia programowe: - inicjowanie kontaktów młodzieży polskiej i niemieckiej - nawiązywanie przyjaźni - poszerzanie wiadomości o kulturze narodów polskiego i niemieckiego - poznawanie słownictwa polskiego i niemieckiego
Cele operacyjne: Młodzież powinna: - poznać elementy wspólne dla kultury polskiej i niemieckiej - zgodnie współdziałać z innymi
Formy: - indywidualna - w parach - z całą grupą
Środki dydaktyczne: - otwierane "kulki" z paskami papieru, miseczki - stojąca tablica z kartkami papieru, kolorowe pisaki - kolorowe czasopisma, klej, nożyczki, igły, kordonek, szpadki do szaszłyków, korki, nożyki do cięcia, podkładki, farby, pędzle, kubeczki z wodą
Przebieg zajęć:
I Przygotowanie: 1. Przedstawienie się prowadzącej zajęcia 2. Zajęcie miejsc w półkolu Uczniowie dość trudno nawiązują kontakty indywidualne, gdyż dzieli ich bariera językowa. Aby uniknąć podziału na grupę polską i niemiecką, postanowiłam przeprowadzić zabawę integracyjną. Na paskach papieru wypisałam nazwy zwierząt i pojazdów w języku polskim i niemieckim. Paski te zamknęłam w kapsułkach ( np. po jajkch - niespodziankach ) i umieściłam w dwóch miseczkach. Z jednej miseczki losowała młodzież polska, z drugiej - młodzież niemiecka. Następnie jeden uczestnik zabawy przedstawiał wylosowane zwierzę lub pojazd za pomocą dźwięków lub gestów. W ten sposób powstały pary polsko - niemieckie. Kot - die Katze Pies - der Hund Kura - das Huhn Kogut - der Hahn Sowa - die Eule Bocian - der Storch Koń - das Pferd Pociąg - der Zug Świnka - die Schwein Auto - das Auto Kukułka - der Kuckkuck Owca - das Schaf Żaba - der Frosch 3. Kolejnym zadaniem było dokończenie wypowiedzi pierwszą myślą, która się nasunie: Najbardziej lubię lody o smaku... Najchętniej słucham muzyki... Lubię mojego przyjaciela za... Mój ulubiony przedmiot w szkole... Moim marzeniem jest... Tytuł ulubionej gazety... Gdy jestem szczęśliwy... Najmilszą rzeczą, jaka zdarzyła mi się w tym tygodniu, było... Moja ulubiona książka to... W przyszłości będę... Chciałbym mieć... Najbardziej lubię jeść... Gdy wygram w totka... Cieszę się, gdy... Błękit kojarzy mi się z... Gdy świeci słońce... Mój ulubiony kolor to... Chciałbym kiedyś pojechać do... Człowiek, którego cenię to... Mam nadzieję, że...
II Zajęcia główne: 1. Kalambury Na paskach papieru wypisałam postacie znane z bajek, baśni i innych książek. Pary polsko - niemieckie rysowały na tablicy charakterystyczne cechy wylosowanych postaci, pozostała młodzież zgadywała, o kogo chodzi: Czerwony Kapturek (das Rotkapchen), Święty Mikołaj (der Weihnachtsman), Kopciuszek (das Aschenbrodel), Pinokio (Pinokio), Kot w butach (Die Katze im Schuhen), Mała Syrena (die Kleine Sirene), Zorro (Zorro), Winnettou (Winnettou), Piotruś Pan (Peter Pan), Królowa Śniegu (die Schmeekonigin). 2. Indiański naszyjnik przyjaźni Młodzież zajęła miejsca przy dużym stole. Część uczestników zabawy wycinała z kolorowych czasopism trójkąty o mocno wydłużonym kształcie. Następnie na patyczkach do szaszłyków zwijano te paski i sklejano. W ten sposób powstały "paciorki" do naszyjnika. Inna część grupy cięła na podkładkach korki "na plastry", przekłuwała je i malowała farbami. Ostatnia grupa nawlekała za pomocą igły na kordonek "paciorki" na przemian z kawałkami kolorowego korka. Następnie mniejsze naszyjniki połączono w jeden długi naszyjnik przyjaźni.
III Podsumowanie zajęć: - porządkowanie miejsca pracy - podziękowanie wszystkim za udział w zajęciach - wyeksponowanie indiańskiego naszyjnika przyjaźni
Literatura: 1. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych / oprac. Małgorzata Jachimska. Wałbrzych, Oficyna Wydawnicza UNUS, 1994 2. Ruppert Doris: Każde dziecko to potrafi. Ze starego - coś nowego, część 5. Warszawa, Oficyna Wydawnicza "Delta W-Z", 1996
Opracowanie: Anna Wiśniewska |