W naszym przedszkolu realizowany jest program adaptacyjny napisany z myślą o dzieciach przekraczających po raz pierwszy próg przedszkola. Jego realizacja odbywa się przed pierwszym września, aby ułatwić dzieciom poznanie nowego otoczenia. W zajęciach adaptacyjnych uczestnoczą dzieci i ich rodzice. Uroczystość ,, Pasowania na przedszkolaka'' jes zakończeniem realizacji programu.
SCENARIUSZ
TEMAT: ,, PASOWANIA NA PRZEDSZKOLAKA’’( 3-latki)
CEL: - wspomaganie procesu adaptacji dzieci do przedszkola - zachęcanie rodziców do współdziałania - wzmocnienie więzi emocjonalnej z dziećmi, rodzicami i nauczycielem - dzieci prezentują swoje umiejętności i wiadomości zdobyte w pierwszym miesiącu ich pobytu w przedszkolu - znają imiona kolegów - znają miejsca wyznaczone dla odpowiednich zabawek, - znają różne zabawy i piosenki
PRZYGOTOWANIE: w różnych miejscach sali zaznaczone są stacje : ,, kuchniolandia’’, ,, lalkolandia’’, ,,muzykolandia’’, ,, kredkolandia’’. Ukryte są tam koperty z zadaniami do wykonania. Znajdują się tam też akcesoria potrzebne do wykonania poszczególnych zadań: duży garnek, warzywa, zabawki, lalki, kredki, kartki do rysowania. Jest przygotowane miejsce , w którym zostanie powieszone przyrzeczenie złożone przez najmłodszych przedszkolaków ( napisane na dużym brystolu), oraz czerwona farba ( dzieci będą moczyć w niej palec i złożą jakby ,, swój podpis’’ pod przyrzeczeniem). Przygotowana jest duża kredka, potrzebna do pasowania i zakupione znaczki ,, Jestem przedszkolakiem’’. W spotkaniu oprócz rodziców biorą udział zaproszeni goście: dyrektor przedszkola i nauczycielka pracująca w grupie dzieci 6 – letnich.
PRZEBIEG: 1. Powitanie . 2. Spotkaliśmy się dziś, ponieważ dzieci chciałyby zostać przedszkolakami. Ale to nie jest takie proste. Przed dziećmi jest bardzo trudne zadanie. Muszą zaprezentować to, czego zdążyły się nauczyć podczas pobytu w przedszkolu. 3. Dzisiaj wybierzemy się w podróż po naszych przedszkolnych krainach. Jest ich 4. 4. Czym można podróżować? ( dzieci wymieniają znane im środki lokomocji). 4. My będziemy podróżować pociągiem. 5. Może zabierzemy ze sobą rodziców, ponieważ trasa będzie bardzo trudna (rodzice zostali zaproszeni do wspólnej zabawy). 6. Przy piosence ,, Jedzie pociąg z daleka’’ wszyscy poruszają się wokół sali. Na przerwę w muzyce zatrzymują się przy kolejnych krainach, odnajdują koperty i wykonują ukryte w nich zadania: - ,, kuchniolandia’’: trzeba ugotować zupę; dzieci wybierają ze zgromadzonych przedmiotów tylko te, które będą im potrzebne do wykonania tego zadania; nazywają je; - ,, lalkolandia’’: lalka jest bardzo zmęczona, pomóż jej zasnąć; - usypiają lalkę na głoskach ,,aaaaa” lub śpiewają znaną kołysankę. - ,, muzykolandia’’: czy potraficie wymienić i nazwać swoje części ciała? ; dzieci pokazują je i nazywają przy piosence ,, Pokaż Basiu’’ znanej im z zajęć rytmiki. - ,, kredkolandia’’: narysuj kotka; pomoże ci w tym wierszyk; rodzice rysują , a dzieci kolorują. Rodzice pomagają dzieciom, gdy zachodzi taka potrzeba, bawią się wspólnie z dziećmi. 7. Podsumowanie wykonania zadań. 8. Nauczycielki odczytują przyrzeczenie ułożone przez siebie; dzieci po każdej kolejnej zwrotce odpowiadają: ,, przyrzekamy’’. Następnie kolejno moczą swój palec w czerwonej farbie i składają swój ,, podpis’’ ( odcisk palca) pod przyrzeczeniem. 9. Pasowanie na przedszkolaka i wręczenie znaczka ,, Jestem przedszkolakiem’’. 10. Słodki poczęstunek dla dzieci i wspólne zdjęcie.
OPRACOWAŁA: Elżbieta Dobrowolska.
Literatura: - ,, Rysowane wierszyki’’ Ewa Małgorzata Skorek Oficyna Wydawnicza ,, Impuls’’ Kraków 2002.
|