W rozkładzie materiału uwzględniono działania związane z treściami następujących książek przeznaczonych dla sześciolatków: J. Białobrzeska „Bawimy się głoskami i literami”, J. Białobrzeska „Karty pracy”, A. Łada – Grodzicka „Przygotowanie do pisania”.
WRZESIEŃ
I. Poznajemy swoich kolegów
Dzień 1.
- Gry i zabawy integrujące grupę mające na celu poznanie się dzieci: "Powitanie", "Hej, kolego, jak masz na imię?", "Wędrująca piłeczka".
- Zwiedzanie sali, poznanie nazw i przeznaczeń regałów, tablic, kącików zainteresowań.
- Słuchanie recytowanego wiersza I. Lavis "W przedszkolu". Omówienie treści utworu, ustalenie praw i obowiązków przedszkolaka oraz zasad zachowania się w czasie zajęć.
- Oglądanie książki J. Białobrzeskiej "Bawimy się głoskami i literami" – wypowiedzi dzieci na temat książki.
Dzień 2.
- Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych form spędzania wolnego czasu – analiza ilustracji "Bawimy się głoskami i literami", str. 6, 7.
- Rysowanie kredkami ilustracji "Moje ulubione zajęcia".
- Wznoszenie różnej wielkości budowli z klocków – próby określania wielkości i nazywania kolorów.
- Założenie skrzyni skarbów.
Dzień 3.
- Zabawa dydaktyczna "Ile to słów?". Wprowadzenie pojęcia: zdanie. Podział zdania na wyrazy.
- Poznanie zapisu własnego imienia w trakcie zabawy "Moje imię".
- Wypowiedzi dzieci na temat napisów jakie znają.
- "Zaproszenie do krainy liter" – oglądanie liter z alfabetu demonstracyjnego, próby układania imion, porównywanie liter.
- "Portret ulubionej litery"- rysowanie i ozdabianie liter.
- "Zaczarowane kreski" – dorysowywanie dodatkowych elementów ozdobnych do szlaczków (karta pracy str. 3).
Dzień 4.
- Słuchanie wiersza J. Tuwima "Abecadło". Wypowiedzi na temat wiersza.
- "Ćwiczymy pamięć"- konkurs kto najlepiej zapamięta tekst.
- Opowiadanie przez nauczyciela bajki o literkach. Próby układania przez dzieci własnej historyjki o literkach.
- "Przygody literki..."- rysowanie historyjek obrazkowych z wybraną literką.
Dzień 5.
- Opisywanie pajacyka, nadawanie mu imienia. Próby ułożenia imienia pajacyka z liter ruchomego alfabetu.
- Kolorowanie postaci pajacyka (karta pracy str. 1).
- "Kopiowane szlaczki"- rysowanie szlaczków po śladzie na kalce technicznej (karta pracy str. 4).
- Zabawa dydaktyczna "Skojarzenia"- kończenie zdania rozpoczętego przez nauczyciela.
- Założenie księgi pamiątkowej.
II. Jesień
Dzień 1.
- Spacer do lasu – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, wiązanie tych zjawisk z nadchodzącą jesienią. Zbieranie eksponatów do kącika przyrody.
- Rozmowa na temat: Po czym poznajemy, że przyszła jesień?
- Słuchanie wierszy "Jesień chodzi po lesie", "Jesienią". Omówienie ich treści. Nauka wybranego wiersza na pamięć.
- Portret Pani Jesieni – ruchome obrazy z materiałów przyrodniczych.
Dzień 2.
- Ćwiczenia kształtujące narządy artykulacyjne – zabawa "Głosy lasu".
- Przeliczanie eksponatów przyrodniczych.
- Wykonanie doświadczenia: Dlaczego drzewa zrzucają liście na zimę?
- Wykonanie drzewa z liści – praca w grupach.
- Nauka wiersza "Jesień" na pamięć.
Dzień 3.
- Zabawa dydaktyczna "Co porwał wiatr?"- ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej.
- Wykonanie doświadczenia: Dlaczego nie wszystkie drzewa tracą liście na zimę?
- "Jesienny pejzaż"- słuchanie utworu muzycznego "Cztery pory roku – jesień" malowanie farbami za pomocą palców i gąbek.
- Zabawa dydaktyczna "Co to za figura?"- kojarzenie kształtu figury geometrycznej z jej nazwą.
Dzień 4.
- Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny.
- Wysłuchanie wiersza J. Zaborowskiego "Piosenka o wiewiórce".
- Zabawy z orzechami; rzuty do celu, przeliczanie orzechów, porównywanie liczebności zbiorów.
- Orzechowa myszka i orzechowy żółw- łączenie różnych materiałów.
Dzień 5.
- Zabawa dydaktyczna "Dokończ wyraz".
- Słuchanie wiersza "Grzyby" i zagadki o kurce.
- Grzyby jadalne i niejadalne – oglądanie przyniesionych grzybów.
- Zajęcia empiryczne: Gdzie ukryły się nasiona grzybów.
- "Zbieramy grzyby"- zabawa dydaktyczna.
- Wykonanie grzybów z masy solnej.
- Założenie hodowli pleśniaka.
Dzień 6.
- Skąd wieje wiatr? – obserwacja lotu piórka lub kłębuszka waty.
- Różne tory lotu – puszczanie liści, skrzydlaka klonu, kasztana.
- Zabawa z materiałem: "Co może zrobić wiatr z prześcieradłem mamy?"
- Kończenie rysunku "Wiatrak" ("ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", str.12).
- "Czy widzimy wiatr ?"- rozdmuchiwanie farb na papierze za pomocą słomki.
- Stemplowanie i malowanie piórkami.
Dzień 7.
- Rozwijanie umiejętności poprawnego określania położenia przedmiotów na podstawie zabawy "Chowanka-zgadywanka".
- Rozmowy na temat pracy rolników.
- Słuchanie opowiadań Cz. Janczarskiego "Żyto i chleb", "Złote ziarno".
- Zabawa dydaktyczna "Co z czego powstało"- dostrzeganie różnic w wyglądzie poszczególnych zbóż.
- Układanie historyjki obrazkowej "Od ziarenka do bochenka".
- Kończenie rysunku "Pieczywo"("ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", str.38).
III. Owoce i warzywa
Dzień 1.
- Rozmowa na temat zbiorów owoców z sadu i ogrodu.
- Oglądanie, dotykanie, wąchanie, smakowanie zgromadzonych owoców.
- Rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych w pudełku warzyw i owoców.
- Nazywanie owoców z ilustracji "Bawimy się...", str. 32-33.
- Wysłuchiwanie głosek na początku i na końcu wyrazów.
- Podział na sylaby nazw owoców.
- Układanie zagadek o owocach.
- Przeliczanie i porównywanie liczby jabłek i gruszek z ilustracji.
- Wykorzystanie ilustracji (karta pracy str. 8) do wykonania planszy pt. "W sadzie".
- "Owocowe szeregi"- analiza i synteza wzrokowa.
Dzień 2.
- Analiza i synteza sylabowa (karta pracy str. 13-14).
- Omówienie budowy owoców, porównywanie nasion - pestkowce i wielopestkowce.
- Zbieranie pestek jabłka dla ptaków.
- Słuchanie opowiadania A. Onichimowskiej pt. "Skąd się wzięło jabłko".
- Słuchanie piosenki "Jabłko". Ćwiczenia emisyjne na samogłoskach a, o, u na podstawie piosenki.
- Kończenie rysunku "Owoce"("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania").
Dzień 3.
- Analiza i synteza sylabowa (karta pracy str. 15-16).
- Wartości odżywcze owoców – rozmowa.
- Przygotowanie potraw z wykorzystaniem owoców np. owocowe koreczki, pieczone jabłka lub gruszki w czekoladzie.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego. Wyodrębnianie głosek w nagłosie wyrazów – zabawa dydaktyczna "Który to obrazek?".
Dzień 4.
- Utrwalenie wyglądu i nazw niektórych warzyw na podstawie wierszy "Na straganie", "Pomidor". Wiązanie treści wiersza z ekspresją słowno-ruchową.
- Rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych w pudełku warzyw.
- Jadalne części roślin (warzyw)- doświadczenie.
- Wykonanie planszy pt. "W ogródku warzywnym".
Dzień 5.
- Utrwalenie nazw warzyw w oparciu o zabawę dydaktyczną "Szukaj warzywa".
- Incsenizacja utworu J. Brzechwy "Na straganie".
- "Na straganie "- zabawa ruchowa.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez naukę piosenki "Urodziny marchewki". Tworzenie do piosenki akompaniamentu na instrumencie perkusyjnym.
- Wykonanie stempli z warzyw.
Dzień 6.
- Zajęcia empiryczne: Co kryje w sobie ziemniak?
- Wykonanie jeża z kartofla i wykałaczek.
- "Mój przepis na niezwykłą zupę"- propozycje dzieci.
- Zabawa w sklep.
- Zabawa dydaktyczna "Czy znasz ten zapach?"- doskonalenie zmysłu węchu.
- Utrwalenie poprzez różnorodne ćwiczenia znajomości kształtów i nazw figur geometrycznych.
Dzień 7.
- Marchewka i jabłko - różnice między warzywem a owocem (zajęcia empiryczne).
- Zabawa "Prawda – nieprawda".
- Wypowiedzi dzieci na temat: Które warzywo lub owoc lubię najbardziej?
- "Co się zmieniło?"- ćwiczenie na spostrzegawczość wzrokową.
- Rozwiązywanie i układanie zagadek o warzywach i owocach.
- Kończenie rysunku "Cebule"("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 10).
PAŹDZIERNIK
I. A ja rosnę i rosnę
- Nasz album
- Wypowiedzi dzieci na temat :"Jacy byliśmy?" na podstawie zgromadzonych zdjęć i informacji zdobytych od rodziców. Wprowadzenie pojęcia "album".
- Gromadzenie słownictwa związanego z tematem "Dziecko", uwzględnianie określeń poszczególnych etapów rozwoju (noworodek, niemowlę itd.) i innych używanych przez rodziców i najbliższych (bobasek, maleństwo itp.).
- Wykonanie grzechotki dla niemowlaka.
- Ćwiczenia w analizie sylabowej wyrazów (karty 68-70).
- Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami"- analiza zdjęć ze str.9.
- Robimy zdjęcia
- Poznanie przeznaczenia, budowy i zasad działania aparatu fotograficznego.
- Zapoznanie dzieci z literą "a". Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z - Bawimy się głoskami i literami", s. 3. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 1, 2).
- Wykonanie okładki do albumu – wydzieranka z kolorowego papieru.
- Założenie albumu i wykonanie do niego zdjęć.
- Świat dziecka
- Rozwiązywanie sytuacji problemowych poprzez dramę.
- Utrwalenie poznanej litery "a". Praca z książką "Od A do Z - Ćwiczenia", s.1.
- Wykonanie litery "a" z drucików.
- Zabawa dydaktyczna "Świat dziecka".
- Rysowanie wzorów literopodobnych na foliopisach.
- Ćwiczenia fonacyjne i oddechowe.
- Zabawy tematyczne w dom.
- Zabawa ruchowa "Literki".
- Wszystko rośnie
- Przybliżenie pojęcia "ssak".
- Rozmowa na temat rozwoju ssaków na podstawie ilustracji (karta pracy str. 21-24).
- Założenie hodowli fasoli.
- Zabawy ruchowe "Rób to, co ja", "Taki mały, taki duży".
- Wypowiedzi dzieci na temat "Moja ulubiona maskotka i jej niezwykłe właściwości".
- Kończenie rysunku "Żyrafa" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", s. 2).
- Układanie modeli wyrazów z głoską "a".
- Zabawa matematyczna "Kto wysoki, a kto niski?". Określanie różnic wzrostu i jej braku, porównywanie według wzrastającej i malejącej wysokości.
- Wypowiedzi na temat: "Kim lepiej być małym, czy dużym? I dlaczego?".
- Quiz
- Zapoznanie dzieci z regułami quizu. Samodzielne formułowanie odpowiedzi na pytania.
- Zabawa ruchowa "Kroki".
- Wykonanie pracy plastycznej "To my".
- Zabawa matematyczna "Odszukaj zdjęcie". Liczenie w zakresie 6, tworzenie zbiorów liczbowych od 1 do 6, rozpoznawanie znaków graficznych liczb.
- Próby układania rymowanek.
- Wykonanie puzzli z litera "a" (karta pracy s. 18).
- Ciekawe historie
- Układanie historyjek do ilustracji (karta pracy str. 21-24).
- Opowiadanie śmiesznych historii z dzieciństwa.
- Zabawa matematyczna "Do jakiej szuflady". Klasyfikowanie wyrazów w zależności od miejsca występowania w nich litery "a", utrwalenie litery "a".
- Układanie i rysowanie szlaczków z elementów różniących się jedną cechą.
- "Pokoik dziecka " – kolaż na popierze z wykorzystaniem elementów wyciętych z kolorowych gazet.
II. Słyszę, widzę, czuję
- "Co widzę przez różowe okulary?" Zmysł wzroku
- Zwrócenie uwagi na rolę zmysłów w poznawaniu świata – zabawa dydaktyczna "Słyszę, widzę, czuję".
- Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami".
- Zapoznanie dzieci z literą "o".
- Zabawa ruchowa "Figurki, figurki zmieńcie się".
- Wypowiedzi dzieci na temat "Co widzę przez różowe okulary?".
- Wykonanie różowych okularów.
- Układanie szlaczków z liter, figur geometrycznych i innych materiałów.
- Liczenie w zakresie 6. Porządkowanie zbiorów według wzrastającej liczebności. Zabawa dydaktyczna "Ja to widzę".
- Zmysł słuchu
- Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazów z głoską "o".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 3, 4.
- Zabawa w "Głuchy telefon".
- Liczenie w zakresie 7 – zabawa matematyczna "Słuchaj uważnie".
- Zabawy dydaktyczne "Co słychać za zamkniętymi drzwiami?", "Gdzie ukryła się muzyka?", "Wędrówka za dźwiękiem", "Uważni słuchacze".
- Zabawa "Moje uszy – słuchajcie!"- analiza i synteza słuchowa wyrazów.
- Wykonanie mobili.
- Zmysł dotyku
- Rozpoznawanie różnych materiałów za pomocą dotyku – zabawa "Zmysł dotyku".
- Zabawa "Masuje, masuję, rysuję" – kreślenie w pionie kształtu poznanych liter.
- Utrwalenie kształtu poznanych liter.
- "Plastelinowe litery" – formowanie w poziomie kształtu poznanych liter.
- Zabawy dydaktyczne "Kto to?", "Co to?".
- Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, porównywanie liczebności zbiorów – zabawa matematyczna "Jaki to kształt?".
- Portret litery "o"- rysowanie kredkami świecowymi.
- Zmysł powonienia i smaku
- Rozmowa na temat wiersza Danuty Wawiłow "Zapach czekolady".
- Rysunki na temat "Co ładnie pachnie?".
- Zabawa "Co to za smak?", "Słodkie skarby".
- Ćwiczenia warg i języka. Zabawy z lustrem.
- Pieczenie piernikowych literek i paluszków.
- Zabawa "Zjem cię".
- Tworzenie zbiorów liczbowych w zakresie 6, dodawanie i odczytywanie sumy dwóch składników – zabawa matematyczna "Dobierz kartoniki".
- Wykonanie pachnącej laleczki.
- Sposoby przekazywania informacji
- Zapoznanie dzieci z pismem Braille’a, alfabetem Morse’a i innymi znakami wykorzystywanymi do przekazywania informacji.
- Oglądanie znaków drogowych i porządkowanie wg kształtu i koloru.
- Zabawa ruchowa "Sygnalizacja świetlna".
- Wykonanie znaków informacyjnych do sali.
- Wykonanie totemu.
- Układanie modeli wyrazów (karta pracy str. 28).
- Robimy zakupy
- Wypowiedzi dzieci na temat: "Jakimi zmysłami posługujemy się podczas robienia zakupów?" z wykorzystaniem planszy z serii "Sytuacje".
- Zabawa ruchowa "Pracownik sklepu".
- Omówienie działów sklepu wielobranżowego. Narysowanie półek i artykułów z danego działu.
- Uroczyste rozdanie odznak "Słyszę, widzę, czuję".
- Zabawa tematyczna w sklep.
- Ozdabianie litery "o" (karta pracy s. 26).
- Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 11 - "Co jeszcze mogę zobaczyć, usłyszeć, posmakować i dotknąć".
- Zabawa dydaktyczna "Zakupy na raty".
III. W wiejskiej zagrodzie
- Wiejska zagroda
- Oglądanie i omawianie planszy z serii "Sytuacje"(str. 17). Układanie zdań dotyczących ilustracji, określanie czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe.
- Zabawa ruchowa "Płot do zagrody’.
- Ćwiczenia artykulacji dźwięków "Za płotkiem", "Hau, hau – miau, miau".
- Analiza i synteza sylabowa wyrazów związanych z wiejską zagrodą.
- Wykonanie makiety "Wiejska zagroda".
- Rysowanie wzorów literopodobnych ("Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8).
- Słuchanie wiersza pt. "Na wiejskim podwórku". Liczenie, porównywanie liczebności dwóch zbiorów, zapisywanie za pomocą znaków matematycznych. Odczytywanie zapisów.
- Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie
- Ssaki i ptaki – klasyfikacja zwierząt ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 17).
- Konkurs na najciekawszy tytuł ilustracji.
- Lepienie z plasteliny zwierząt do makiety.
- Wywiad ze zwierzętami z wiejskiej zagrody.
- Zabawa ruchowa "Zwierzęta i gospodarz".
- Zapoznanie dzieci z literą "i".
- Ćwiczenie oddechowe "Czy piórko uniesie się wyżej?".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8 okienko 1 (kolorowanie indyka).
- Zabawa matematyczna "Indycze jajo"- liczenie w zakresie 7, porządkowanie konkretów wg wielkości, porównywanie liczebności, sporządzanie zapisu i odczytywanie go.
- Wspólny dom dla zwierząt
- Próba oceny zachowania bohaterów wiersza Jana Brzechwy "Kwoka".
- Gry dramowe "Kulturalni goście i gospodarze".
- Zabawa ruchowa "Gąski, gąski do domu".
- Zabawa matematyczna "Kurczęta do kurnika" (liczenie w zakresie 7, utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych, określanie wspólnej części zbioru.
- Wykonanie puzzli dla przyjaciela.
- Zabawa dydaktyczna "Kto to, co to?"- wzbogacanie słownictwa i poprawność gramatyczną.
- Praca z książką "Od A do Z- Ćwiczenia", str. 7, okienko 1 i 2.
- Dzień w zagrodzie
- Samodzielne układanie i rozwiązywanie zagadek – konkurs.
- Zabawa dźwiękonaśladowcza "Dzień w zagrodzie".
- Zabawa ruchowa "Wyścig z jajkiem".
- Wykonanie "świnki - skarbonki" z masy papierowej.
- Tworzenie zbiorów zwierząt (karta pracy str. 45).
- Teatrzyk pt. "W wiejskiej zagrodzie". Wykorzystanie sylwet zwierząt z kart pracy str. 43-44.
- Chata wiejska – dawniej i dziś
- Formułowanie zdań na temat pracy gospodyni dawniej i dzisiaj.
- Zabawa ruchowa "Łapanie zwierząt do zagrody".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 7.
- Wykonanie podłaźniczki.
- Ozdabianie wazonu z kwiatami ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 49.
- Zabawa matematyczna "Nieproszeni goście" (dodawane i odejmowanie w zakresie liczby 8, tworzenie zapisów działań arytmetycznych i odczytywanie ich).
- Konkurs "Wzorowi gospodarze"
- Gry i zabawy integrujące grupę.
- Przeprowadzenie konkursu "Wzorowi gospodarze".
- Uroczyste wręczenie odznak "Wzorowi gospodarze".
- Wycinanie serwetek z kolorowej bibuły.
- Kończenie rysunku "Serwis" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania’, str. 39).
- Utrwalenie kształtu poznanych liter.
IV. Mieszkańcy różnych stron świata
- Wyruszamy w podróż dookoła świata
- Słuchanie fragmentu książki "Anaruk dziecko Grenlandii". Pokaz położenia Grenlandii na mapie i globusie.
- Słuchanie opowiadań nauczyciela o zwyczajach Eskimosów.
- Opisywanie stroju Eskimosa na podstawie ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 5.
- Zapoznanie dzieci z literą "e".
- Zabawa "Łowienie liter".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 5 okienko1).
- Zabawa matematyczna "W eskimoskiej wiosce"- utrwalenie pojęcia liczby 8.
- Zabawy dramowe "Jestem Eskimosem"
- Poznanie życia i zwyczajów Eskimosów.
- Wykonanie pracy plastycznej "Portret Eskimosa".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 6 okienko 1.
- Kończenie rysunku "Domy Eskimosów" ("ABC sześciolatka – przygotowanie do pisania", str. 11).
- Zabawa matematyczna "Polarny połów"- liczenie w zakresie liczby 8, porównywanie liczebności zbiorów, układanie zapisów za pomocą cyfr i znaków.
- Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 13. Omówienie krajobrazu i przystosowania ludzi i zwierząt do życia w "Krainie Lodu".
- W afrykańskim słońcu
- Poznanie życia i zwyczajów ludzi Afryki.
- Słuchanie opowiadań nauczyciela o Afryce. Pokaz Afryki na mapie i globusie.
- Zabawy "Jestem Afrykańczykiem".
- Wysłuchanie nagrań muzyki afrykańskiej. Wymyślanie piosenki i tańca afrykańskiego.
- Wykonanie afrykańskich naszyjników i bransoletek.
- Różnicowanie liter "a" i "e".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 8, okienko 2.
- Zabawa matematyczna "Małpia szkoła" - rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie liczby 8, próby układania do nich działań arytmetycznych.
- W indiańskiej wiosce
- Poznanie życia i zwyczajów Indian.
- Wykonanie indiańskiego stroju.
- Ozdabianie pióropusza wodza piórkami, kolorowym papierem i innymi elementami (karta pracy str. 35).
- Wymyślanie indiańskiego powitania i okrzyku.
- Określanie miejsca głoski w wyrazach podawanych przez nauczyciela (w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie).
- Malowanie farbami plakatowymi portretu Indianina.
- Mieszkańcy różnych stron świata
- Zabawa w skojarzenia – podsumowanie tematu.
- Konkurs wiedzy na temat "Mieszkańcy różnych stron świata" (za prawidłową odpowiedź dzieci wklejają kolejne ilustracje ze str. 37 do tabeli str. 36). Zdobycie odznaki.
- Wykonanie techniką kolażu portretu wybranego mieszkańca świata (lub kart pracy str. 33-34).
- Scenki dramowe "Zapraszam cię do mojej krainy".
- Polowanie na literę "e".
- Rozmowa na temat "Wszyscy jesteśmy mieszkańcami Ziemi".
- "Nasza Ziemia"- zapoznanie dzieci ze zjawiskiem przyciągania ziemskiego.
LISTOPAD
I. Zwierzęta i ich zwyczaje, przetwory na zimę
- Ul i pszczoły
- Rozmowa z dziećmi na temat powstawania miodu. Zwrócenie uwagi na rolę pszczelarza.
- Wprowadzenie litery "u".
- Analiza ilustracji z książki "Od A do Z – Ćwiczenia" str. 18-19. Nadawanie imion pszczołom z ilustracji, konkurs na najdłuższe zdanie dotyczące ilustracji, porównywanie liczebności pszczół na obydwu ilustracjach. Omówienie cech charakterystycznych wyglądu pszczoły-przynależność do owadów.
- Słuchanie utworu "Uparta pszczółka" z cyklu "Improwizacje dziecięce na fortepian"- muzyka J. Łuciuk. Zabawy przy muzyce.
- Układanie zagadek o owadach.
- Wykonanie domina z owadami.
- Pisanie miodem na waflu kształtu litery "U", "u"- utrwalenie kształtu poznanej litery.
- Makieta "Pasieka" – wykonanie elementów pasieki (ule, pszczoły, podłoże).
- Życie w ulu
- Słuchanie opowiadania A. Bohdaja "Malowany ul". Rozmowa na temat życia pszczół na podstawie tekstu czytanego przez nauczyciela.
- Projektowanie wnętrza bajkowego ula – praca w grupach.
- Wyszukiwanie i oglądanie książek o tematyce przyrodniczej znajdujących się w bibliotece szkolnej.
- Zwrócenie uwagi dzieci na owady żyjące w społeczności opartej na podobnych zasadach np. mrówki.
- "Królowa pszczół"- malowanie farbami plakatowymi na przezroczystej folii. Wklejenie pracy do albumu.
- Uzupełnienie słowniczka literowego – wklejenie litery "u", rysowanie ula (ułożenie kształtu ula z figur geometrycznych pod wklejoną do słowniczka literą , obrysowanie klocków, kolorowanie elementów ula).
- Zabawa dydaktyczna "Ule"- utrwalenie poznanych samogłosek.
- Zwyczaje zwierząt
- Gromadzenie wiadomości o wybranych zwierzętach (zdobywanie pokarmu zwyczaje, potomstwo, domy) - przygotowanie wiadomości przez dzieci.
- Wyjaśnienie zwrotów i wyrażeń, w których zawarta jest cecha charakterystyczna zwierzęcia (uparty jak osioł, powolny jaj żółw itp.).
- Zabawa "Woda, powietrze, ziemia".
- Rysowanie oburącz motyla lub osy.
- Utrwalenie poznanych liter – praca z książką "Od A do Z- Ćwiczenia", str. 9, okienko1).
- Wykonanie pająka z drutów.
- "Zwierzęta z kamyków" – ozdabianie kamieni farbami plakatowymi.
- Zabawa matematyczna "Zwierzęta i ich domy"- porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie niektórych znaków graficznych liczb, łączenie aspektu porządkowego liczby z mocą zbioru, utrwalenie nazw "domów" zamieszkanych przez zwierzęta. Wykonanie ćwiczenia w karcie pracy str. 36.
- Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
- Słuchanie bajki Ezopa "Mrówka i Żuk".
- Rozmowa na temat "Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?"
- Przysmaki dla ptaków- przygotowanie ciasta, wykonanie smakowitej gałązki i szyszki.
- Zabawa w skojarzenia.
- Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne "Relaks misia".
- "Niedźwiadek" – wykonanie formy przestrzennej z pasków papieru.
- Zabawa matematyczna "Spiżarnia wiewiórki"- tworzenie ciągu liczbowego według wzrastającej liczebności elementów, łączenie liczebników głównych i porządkowych, określanie różnic miedzy zbiorami (o jeden więcej, o jeden mniej).
- Zapasy na zimę
- Wprowadzenia pojęcia "zapasy" na podstawie zgromadzonych pomocy.
- Rozmowa na temat miejsca i sposobów gromadzenia zapasów.
- Ćwiczenia narządów mowy.
- Wykonanie "spiżarni zerówki"- przygotowanie wianuszka suszonych grzybów, słoików z przetworami, etykiet na słoiki (wyklejanka z plasteliny, wycinanka, wydzieranka, rysunek).
- Zabawa matematyczna "Dziwna jeżowa rodzina"- odwzorowywanie graficzne zbioru, dodawanie i odejmowanie. Nadanie rysunkowi formy plastycznej.
II. Najbliższa rodzina
- Ja i moja rodzina
- Słuchanie wiersza "Jadą goście".
- Wypowiedzi dzieci na temat rodziny na podstawie własnych doświadczeń.
- Ćwiczenie dramowe "Rozmowy przez telefon".
- Zabawa ruchowa "Powitania".
- "Moja rodzina"- rysowanie członków swojej rodziny na gwiazdkach i naklejanie ich na granatowy arkusz papieru.
- "Zamienię młodsza siostrę na starszego brata" – analiza ilustracji ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 22-23). Wypowiedzi dzieci na temat: Co lubię robić wspólnie z bratem lub siostrą. Omówienie różnych sposobów unikania konfliktów.
- Zabawa dydaktyczna: tworzenie "rodziny warzyw", "rodziny owoców" itp.
- Rodzice naszych rodziców
- Rozmowa z dziećmi na temat babci i dziadka (podobieństwa fizycznego do przodków, dziedziczenia zdolności, dziedziczenia cech charakteru).
- Wykonanie drzew genealogicznych.
- Zabawa "Z dziadkiem na ryby".
- Zabawy naszych dziadków.
- Wykonanie prezentów dla babci i dziadka – kwiatek z kolorowego papieru i patyka.
- Rozmowa z dziećmi na temat: Czego możemy dowiedzieć się od naszych dziadków i babć?
- Rysowanie oburącz – kapelusz dla dziadka i fartuszek dla babci. Wypełnienie rysunków wzorami literopodobnymi.
- Jesteśmy razem
- Gry i zabawy integrujące; "Jesteśmy razem", Tratwa", drama "Jesteśmy rodziną", "Rodzinny krąg".
- Ustalenie zasad obowiązujących w grupie.
- Układanie okrzyku zerówkowej rodziny.
- Posadzenie drzewka w ogródku szkolnym.
- "Nasze drzewko"- wykonanie drzewka z papieru samoprzylepnego.
- Wyjaśnienie dzieciom pojęcia ceremoniał. Wymyślanie grupowych ceremoniałów.
- "Śmieszne ołówki"- projektowanie swoich znaczków i przymocowanie ich do ołówków.
- Mój tata
- Wypowiedzi dzieci na temat: Mój tata.
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego "tata". Zapoznanie dzieci z literą "t".
- Zabawa ruchowa "Litera T".
- Konkurs "Krawat wiązany inaczej".
- Wykonanie "modnych krawatów"- ozdabianie szablonów krawatów kolorowymi ścinkami materiałów.
- Uzupełnienie słowniczka literowego; wklejenie litery "t", rysowanie przedmiotów, które w nagłosie posiadają głoskę "t".
- Słuchanie wiersza "Do czego służy tatuś?". Tworzenie improwizacji słowno – muzycznej.
- Tata w krótkich spodenkach
- Ćwiczenia dramowe "Zgadnij, co robi mój tata?
- Omówienie ilustracji z książki "Od A do Z- Bawimy się głoskami i literami", str. 8. Układanie zdań o tacie na podstawie ilustracji.
- Zabawa ruchowa "Sylaby".
- Ćwiczenia przygotowujące do czytania (układanie z alfabetu ruchomego sylab, czytanie sylab).
- Oglądanie zdjęć przyniesionych przez dzieci przedstawiających tatę jako chłopca. Wypowiedzi dzieci na temat zdjęć.
- Rysowanie kredkami świecowymi portretu taty. Wklejenie pracy do albumu.
- "Dziwna szafa mojego taty"- wycięcie ozdobionego swetra (karta pracy str. 59), tworzenie innych elementów mogących znajdować się w szafie taty.
- Sto sposobów na rozbawienie taty
- Niespodzianka dla taty – praca w grupach.
- Zabawa ruchowa "Śmieszne kroki".
- Wymyślanie sposobów na rozbawienie taty.
- Niesamowita historia dla taty – układanie opowiadań (praca w grupach).
- Wykonanie breloczka dla taty.
- Tworzenie zdrobnień do wyrazu "tata".
- Gra w orzechy.
- Moja mama
- Słuchanie wiersza S. Grabowskiego "Matki dłonie". Omówienie treści wiersza.
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego "mama".
- Wprowadzenie litery "m".
- Analiza i synteza innych wyrazów z głoską "m"- wykonanie ćwiczenia w książce "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 13, okienko 1.
- Zabawa ruchowa "Aerobik"- ćwiczenia w rytm muzyki.
- Przygotowanie przez dzieci pytań do wywiadu z mamą.
- Kreślenie wzorów literopodobnych – praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", str. 14, okienko 2.
- Projektowanie strojów dla mamy – kolaż z materiałów.
- Uzupełnienie słowniczka literowego; wklejenie litery "m" oraz ilustracji z gazet przedstawiających przedmioty, w nazwach których występuje głoska "m".
- Nauka piosenki "Mama w kuchni". Rytmizacja zdań o mamie z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych.
- Mama czarodziejka
- Wypowiedzi dzieci na temat "czarów mamy" na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.
- Zabawa dydaktyczna "Wielkie pranie"- zabawa z sylabami.
- Zabawa ruchowa "Chusta".
- Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia", str. 13, okienko 2.
- Wykonanie czarodziejskiego pierścionka dla mamy – praca z modeliny.
- Praca z albumem ( ułożenie z liter wyrazu "mama", wklejenie napisu na dole strony i narysowanie portretu mamy).
- "Wesoła spódniczka"- ozdobienie dodatkowymi elementami rysunku spódnicy (karta pracy str. 65).
- "Niespodzianka dla mamy"- układanie ilustracji w porządku chronologicznym (karta pracy str. 67). Układanie swoich historyjek obrazkowych.
- Nasi rodzice
- Test "Wiadomości o rodzicach".
- Tatusiowie i mamusie - odgrywanie scenek rodzinnych.
- "Zajęcia mamy i taty" – analiza ilustracji ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 20-21). Wzbogacenie ilustracji rysunkami dzieci.
- Układanie prostych wyrazów z wykorzystaniem podanych sylab.
- Zabawa ruchowa "Mecz z balonami".
- Wypowiedzi dzieci na temat : Co wyczarowałbym dla taty i mamy?
- Zabawa matematyczna "Książeczkowe rodziny" - porównywanie zbiorów równolicznych i różnolicznych w zakresie liczby 9, zapisywanie równoliczności i różnoliczności za pomocą znaków matematycznych. Wdrażanie do stosowania prawidłowej terminologii przy odczytywaniu zapisów (karta pracy str. 297).
- Co lubię i co jest dla mnie ważne
- Słuchanie wiersza Danuty Wawiłow "Szybko". Rozmowa na temat potrzeb bohatera wiersza. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: Co lubię i co jest dla mnie ważne?
- Co lubię? – praca z szarym papierem.
- Zabawa "Zgadnij, kto śpiewa?".
- Wykonanie talizmanu – lalki z wełny.
- Puszczanie baniek mydlanych.
- Układanie imion rozpoczynających się podanymi sylabami.
- "Zerówkowy chór"- ćwiczenia emisyjne z wykorzystaniem sylab otwartych z literą "m".
III. Mój dom
- Dom
- Oglądanie i porównywanie ilustracji przedstawiających domy (praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 25). Wypowiedzi dzieci na temat rodzajów domów, porównywanie ich wysokości.
- Zapoznanie dzieci z literą "d".
- Zabawa ruchowa "Omijamy domy".
- Wykonanie pracy plastycznej "Wspólny dom".
- Zaznaczanie miejsca głoski "d" w innych wyrazach. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia" (s. 15, okienko 2).
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia" (s. 16, okienko 1).
- "Od domu do domu"- utrwalenie przeciwstawnych pojęć określających cechy przedmiotów, porządkowanie według wysokości, w ocenie wizualnej, w formie ćwiczeń graficznych (karta pracy str. 73).
- Każdy ma swój dom
- Wypowiedzi dzieci na temat różnych domów zwierząt.
- "Każdy ma swój dom"- układanie zdań z wykorzystaniem wyrazów i rysunków (karta pracy str. 24).
- Zabawa ruchowa "Dach, okno, drzwi".
- Zabawa z sylabami.
- Praca z tekstem z książki "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami" (s. 10). Czytanie sylab, wyszukiwanie w tekście wyrazu "dom", zwrócenie uwagi na pisownię wielką literą. Czytanie tekstu przez chętne dzieci.
- Wykonanie szyldów z masy solnej.
- Układanie zagadek o przedmiotach, które znajdują się w domu.
- Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" (s. 15, okienko1).
- Wykonanie makiety wnętrza "Dom dla lalek".
- Mój dom
- Wypowiedzi dzieci na temat "Mój dom".
- "Odgłosy mojego domu" – ćwiczenie słuchowe.
- Nauka piosenki "Rozśpiewany blok".
- "Dom z naszych marzeń"- układanie wyciętych elementów z gazet i naklejanie ich na ilustrację (karta pracy 72). Określanie położenia tych elementów.
- "Układanka"- konkurs w grupach (karta pracy str. 74).
- Zabawa ruchowa "Domowy berek".
- Wykonanie rysunku "Widok z mojego okna".
- Rozmowa na temat niebezpiecznych miejsc w domu.
- Założenie zerówkowej apteczki.
- Sąsiedzi
- Próba oceny postępowania bohaterów wiersza Aleksandra Fredry "Paweł i Gaweł".
- Zapoznanie dzieci z przysłowiami związanymi z domem.
- Zabawa ruchowa "Sąsiedzi".
- Zapoznanie dzieci z literą "y".
- Analiza i synteza głoskowa. Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" (s. 16, okienko 2).
- Wykonanie magicznych kluczy: "Proszę", "Dziękuję", "Przepraszam".
- Praca ze słowniczkiem: ułożenie wyrazu "dom", rysowanie przedmiotów rozpoczynających się głoską "d".
- Zabawa tematyczna "Sąsiedzi".
- "Gdzie mieszka chłopak z gitarą ?"- wyszukiwanie i wskazywanie szczegółów na ilustracji, odnajdywanie elementów podobnych i różnych. Praca z książką "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami", str. 26-27.
- Projektowanie domu
- Budowanie domów z różnorodnych materiałów.
- Przygotowanie przez dzieci ustnej oferty sprzedaży domu.
- Zabawa z sylabami.
- Czytanie tekstu. Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (s.11).
- Wykonanie projektu domu – uwzględnienie wszystkich pomieszczeń.
- Wypowiedzi dzieci na temat "Jak wyobrażam sobie domy w przyszłości ?".
- "Zabawa w architekta"- projektowanie domu przyszłości.
- Moja miejscowość
- Plan najbliższej okolicy – omówienie planu i symboli na nim umieszczonych.
- Zabawa dydaktyczna "Droga do domu"- układanie wyrazów z sylab, czytanie i grupowanie sylab w zbiory.
- Znajomość własnego adresu zamieszkania. Analiza elementów składających się na adres.
- Zabawa dydaktyczna "Znajdź drogę"- odczytywanie nazw ulic z planu, określanie położenia danych budynków, wskazywanie i omawianie drogi do określonego punktu.
- Zabawa ruchowa "Ulica".
- Wykonanie makiety "Najbliższa okolica".
- Układanie wyrazów z podanych liter.
GRUDZIEŃ
I. Ulubione zwierzęta
- Koty
- Poznanie kotów różnych ras na podstawie fotografii i innych pomocy.
- Zabawa ruchowa "Kocie ogonki".
- Zapoznanie dzieci z literą "k".
- Czytanie wyrazów "kot", "koty".
- Wykonanie ćwiczenia str. 18, okienko 1 w książce "Od A do Z – Ćwiczenia".
- Wprowadzenie znaku zapytania.
- Wskazywanie zdań pytających w tekście czytanym przez nauczyciela.
- Wykonanie wycinanki z kolorowego papieru "Mój kot".
- Praca ze słowniczkiem literowym (wklejenie litery "k", rysowanie przedmiotów, które w nagłosie posiadają głoskę "k".
- Układanie zdań ze słowami rozpoczynającymi się głoską "k".
- Wykonanie ćwiczenia str. 17, okienko 1 z książki "Od A do Z – Ćwiczenia".
- Odszukiwanie wyrazu "kot" ukrytego w innych wyrazach. Podawanie rymów do wyrazu "kot", "kotek", "kotka".
- Koci świat
- Rozmowa na temat ulubionych zajęć kotów.
- "Wyścigi myszek" – konkurs.
- Odczytywanie sylab i tworzenie wyrazów.
- Zabawa ruchowa "Kłębki".
- Przygotowanie do czytania tekstu. Praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 12.
- Praca z tekstem str. 12 "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (czytanie wyrazów, analiza treści tekstu, pisownia imion wielką literą, czytanie tekstu przez chętne dzieci).
- Wykonanie kolorowych pomponików z wełny.
- Wyklejanie sylwety kota wełną i ścinkami materiałów.
- Gromadzenie zwrotów i wyrażeń wokół tematu "kot".
- Rozsypanka wyrazowa – układanie zdań według wzoru.
- Praca z tekstem: podkreślanie wyrazów powtarzających się w tekście, zakreślanie samogłosek ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 28).
- Opowiadanie treści historyjki obrazkowej, wymyślanie innego zakończenia. Nadawanie imion bohaterom oraz wymyślanie tytułu ("Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", str. 29).
- Klasyfikowanie elementów zbioru według dwóch cech: wielkości i barwy. Odczytywanie z plakietek cech kotów.
- Każdy chce mieć przyjaciela
- Słuchanie przez dzieci opowiadania D. Raczyńskiej "Oswojenie".
- Zabawa "Oswajanie".
- Omówienie problemu więzi międzyludzkich.
- Kreślenie na foliopisach wzorów literopodobnych.
- Wykonanie znaczka dla przyjaciela – praca z modeliny.
- Układanie z sylab wyrazów i zdań. Praca z książką "Od A do Z –Ćwiczenia" str. 17, okienko 2.
- Zabawa tematyczna "Pieski".
- Kształtowanie pojęć: wysoko – nisko, niżej – wyżej. Łączenie liczebników głównych z porządkowymi. Doskonalenie umiejętności czytania.
- Nauka piosenki "Było kotów siedem".
- Pies – wierny przyjaciel i pomocnik człowieka
- Utrwalenie poznanych liter – tworzenie wyrazów.
- Ćwiczenia przygotowujące do pisania litery "k" małej i wielkiej.
- Słuchanie opowiadania "Mądry Azor".
- Wykonanie historyjki obrazkowej "Pies ratownik".
- Gromadzenie słownictwa wokół tematu "pies".
- "Nasza ilustracja"- wspólne rysowanie w parach ilustracji do podpisów (karta pracy str. 83).
- Wprowadzenie cyfry 4.
- Zwierzęta w domu
- Wypowiedzi dzieci na temat swoich podopiecznych.
- Ćwiczenia artykulacyjne z lustrem.
- "Co powiedziałoby twoje zwierzę gdyby umiało mówić ?"- drama.
- Wykonanie akwarium – praca z różnorodnego materiału.
- Oglądanie poradników dla hodowców zwierząt.
- Tworzenie albumu "Nasi ulubieńcy".
- "Detektywi"- układanie wyrazów z sylab, wycięcie wyrazów, odszukanie, do której ilustracji pasuje dany podpis (karta pracy str. 81).
- Zapoznanie dzieci z przysłowiami o zwierzętach.
- Wykonanie zadań utrwalających cyfrę 4 – praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
II. Dbajmy o swoje zdrowie
- Bajkowe buty
- Zapoznanie dzieci z literą "b". Omówienie roli butów w bajkach (np. "Kopciuszek", "Kot w butach").
- "O czym mówią buty"- próba układania dialogów między butami.
- Praca z książką "Od A do Z - Ćwiczenia".
- Miesiące kupują buty - liczenie i porównywanie zbiorów , utrwalenie pojęcia para, utrwalenie znaków graficznych liczb i nazw miesięcy.
- Wykonanie pracy plastycznej "Stare kalosze" – tworzenie odbitek, porównywanie ich kształtów i wzorów.
- "Cztery pory roku" – wybieranie ubioru stosownego do danej pory roku.
- Wykonanie doświadczenia: Co się dzieje, gdy woda zamarza?
- Zabawy z butami
- Słuchanie wiersza M. Witewskiej "Buty". Omówienie treści wiersza.
- Zabawa dydaktyczna "But prawy, but lewy".
- Ćwiczenia orientacji przestrzennej – strona lewa i prawa.
- Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami" (czytanie sylab i tekstu, wyszukiwanie w tekście wyrazów "but", "buty", "butki").
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
- Gromadzenie wyrazów zdrobniałych i przeciwstawnych do wyrazu "but".
- Rysowanie kształtu buta i ozdabianie kredkami świecowymi.
- Słuchanie wiersza "Zero". Wprowadzenie cyfry "0".
- Wykonanie doświadczenia: "Tajemnice wody"- omówienie trzech stanów skupienia wody.
- Odżywiam się zdrowo
- Rozmowa z dziećmi na temat: Jak należy dbać o zęby. Pokaz czynności towarzyszących myciu zębów.
- Omówienie treści wiersza "Co jada Jola?".
- Wyjaśnienie dzieciom, co znaczy "prawidłowe odżywianie".
- Mój jadłospis – układanie jadłospisu na cały dzień (praca w grupach).
- Zabawa dydaktyczna "Zdrowe jedzenie" – stosowanie określeń: waży mniej, waży więcej, waży tyle samo.
- Przygotowanie sałatki owocowej i warzywnej – praca w grupach.
- "Jak wygląda witamina?"- fantastyczne rysunki dzieci.
- Z wizytą u lekarza
- Słuchanie wiersza J. Brzechwy "Żaba".
- Wypowiedzi dzieci na temat: Jakie są objawy złego samopoczucia?
- Badanie stetoskopem bicia serca.
- Omówienie różnych specjalizacji lekarskich (dentysta, pediatra itd.).
- Zabawa dramowa "Z wizytą u lekarza".
- Dbajmy o swoje zdrowie – rysowanie jednego z omawianych czynników wpływających na nasze zdrowie.
- Pokaz różnych termometrów i omówienie ich zastosowania.
- Wykonanie doświadczenia "Kolorowe termometry"- uświadomienie dzieciom, że termometry nie zawsze wypełnione są rtęcią.
- Utrwalenie znaku graficznego liczby 0. Sprawdzenie rozumienia pojęć: powyżej i poniżej zera, równa zeru w odniesieniu do temperatury powietrza.
- Wykonanie narciarza – odrysowywanie postaci od formy i ozdabianie różnymi materiałami.
III. Moje marzenia, przyjemności, zabawki
- Marzenia dzieci a marzenia bohaterów bajek
- Gry i zabawy integrujące grupę.
- Słuchanie opowiadania "O rybaku i złotej rybce".
- Wymyślanie trzech życzeń.
- "Moje spotkanie ze złotą rybką" – zilustrowanie trzech życzeń (praca w grupach).
- Omówienie bajek, w których występuje wątek spełnienia życzeń.
- Słuchanie fragmentu bajki "Lampa Alladyna".
- Układanie zaklęć.
- Zabawa dydaktyczna "Zaczarowany ołówek".
- Przeprowadzenie i nagranie na kasetę magnetofonową wywiadów z pracownikami szkoły i dziećmi na temat: "Trzy życzenia", "Czy marzenia są potrzebne".
- "Koleżanko, kolego zrobię dla ciebie coś miłego"- rysowanie marzeń kolegów, koleżanek.
- Wykonanie drzewka dobroci.
- Zabawy dramowe z wykorzystaniem słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
- Układanie wyrazów z podanych liter.
- Porównywanie liczebności zbiorów.
- Czy marzenia są potrzebne?
- Słuchanie wiersza J. Tuwima "Dyzio Marzyciel".
- Przygotowanie sali "słodkich marzeń".
- Zapoznanie dzieci z literą "l".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia".
- Uzupełnienie słowniczka literowego.
- Ułożenie zdań z rozsypanki wyrazowej, tworzenie historyjki obrazkowej do zdań.
- "Tor wyścigowy" – praca w grupach, zabawa w komentatora wyścigu.
- Doskonalenie umiejętności w zakresie liczenia określonego zbioru oraz znajomości znaków graficznych liczb. Stosowanie określeń: najmniej, najwięcej.
- Papierowe mobile - dekorowanie sali marzeń.
- Wprowadzenie cyfry 5.
- Moja ulubiona zabawka
- Wypowiedzi dzieci na temat swoich ulubionych zabawek.
- Opis wyglądu zabawek.
- Śpiewanie kołysanek dla lalek z wykorzystaniem kolejnych sylab z marginesu – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 34.
- Snucie opowieści o tym, co robią zabawki, kiedy my idziemy spać.
- Wyszukiwanie imion z głoską "l".
- Kolorowanie lalki według ściśle określonej instrukcji – karta pracy str. 99.
- Opowiadanie nauczyciela o zabawkach naszych dziadków i rodziców.
- Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami".
- Wykonanie zabawki według własnego pomysłu.
- Praca z książka "Od A do Z – Ćwiczenia".
- Wykonanie gry planszowej – praca w grupie.
- Zorganizowanie przyjęcia dla misiów i lalek.
- Porządkowanie przedmiotów według wielkości, stosowanie określeń mniejsza od, większa od.
IV. Witamy zimę i święta Bożego Narodzenia
- To już zima
- Obserwowanie zimowego krajobrazu podczas wycieczki do lasu. Omówienie zmian występujących w przyrodzie w okresie zimy.
- Poznanie oznak zimy na podstawie wiersza J. Ficowskiego "To już zima".
- Wyrażanie własnych przeżyć w twórczości plastycznej – malowanie na szarym tle lasu w zimowej szacie.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych poprzez naukę piosenki "Kto się boi zimy?".
- Wyjaśnienie na podstawie doświadczeń, zjawisk powstawania szronu i przyczyn zamarzania ziemi.
- Wprowadzenie cyfry 6. Liczenie do 6.
- Ubieramy choinkę
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajem strojenia choinki na podstawie wiersza T. Kubiaka "Wesoła choinka". Nauka wiersza na pamięć.
- Wykonanie plastycznych form przestrzennych – łańcucha na choinkę z różnorodnych materiałów.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek – słuchanie piosenki "Kolęda świetlista". Śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
- Wykonanie zadań utrwalających liczbę i cyfrę 6.
- Zwyczaje świąteczne
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia: ubieranie choinki, wysyłanie życzeń, kolacja wigilijna, prezenty, pierwsza gwiazdka na podstawie opowiadania nauczyciela i ilustracji z książki "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 64-65.
- Wykonanie bombki – witraża.
- Dodawanie liczb w zakresie 6.
- Zabawa rytmiczna przy piosence "Choinka zielona".
- Nauka piosenki "Choinka strojnisia".
STYCZEŃ
I. Kto pyta, nie błądzi
- Witam i pytam
- Wprowadzenie litery "c" na przykładzie wyrazu "cudak". Zapoznanie z literą "c".
- Opis wyglądu Cudaka – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 36.
- Zabawa w "Cudaka".
- Cudak – dorysowanie elementów do obrysowanej dłoni. Nadawanie imion.
- Układanie i rozwiązywanie zagadek.
- Uzupełnienie słowniczka literowego.
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 101.
- Nie bójmy się pytać
- Słuchanie wiersza "Trudne pytania". Omówienie treści.
- Funkcja znaku zapytania w zdaniu – praca z książką "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 83.
- Układanie pytań.
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 102.
- Wykonanie Cudaka z różnych materiałów.
- Słuchanie wiersza "Liczbowy Cudak". Liczenie w zakresie określonego zbioru, stosowanie liczebników głównych.
- Kolorowanie Cudaka – karta pracy, s. 104.
- Formułowanie poprawnych pytań
- Zabawa ruchowa "Cudaczek ma zły humor".
- "Cudak olbrzym" – malowanie w grupach cudaka na szarym papierze.
- Układanie pytań do ilustracji.
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 103.
- Zabawa dydaktyczna "O czym pomyśleliśmy?".
- Wykonanie wełnianej literki "c".
- Zabawa dydaktyczna "Jak dojść do celu?"- poruszanie się zgodnie z wizualnymi i słownymi wskazaniami.
- Indywidualne wykonanie ćwiczeń – karta pracy, s. 225.
- Zerówkowy konkurs "Sówka mądra główka"
- Rozwiązywanie zadania quizowych.
- Układanie pytań do zdania.
- Przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi.
- Konkurs na najlepszą zagadkę.
- Podsumowanie konkursu. Rozdanie odznak "Sówki mądrej główki".
- Zabawa dydaktyczna "Tajemnicze wskazówki"- wyszukiwanie określonych przedmiotów, liczenie.
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 106.
- Kształtowanie pojęcia liczby 7 w aspektach kardynalnym i porządkowym. Wprowadzenie obrazu graficznego liczby 7.
II. Świat techniki
- W świecie techniki
- Rozmowa z dziećmi na temat znaczenia urządzeń technicznych w życiu człowieka.
- Oglądanie zgromadzonych urządzeń technicznych.
- Omówienie źródeł siły działania urządzeń technicznych. Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 111.
- Przygotowanie reklamy urządzenia technicznego – karta pracy s. 111.
- Zabawa ruchowa – naśladowcza "Urządzenia techniczne".
- Zapoznanie dzieci z literą "r".
- "Robot" – wycinanka z folii aluminiowej. Praca z albumem.
- Przyrządzenie koktajlu owocowego.
- Rozpoznawanie kształtów figur geometrycznych. Odwzorowywanie, odtwarzanie zbiorów liczbowych w zakresie opracowanego zbioru. Uzupełnienie ćwiczeń na 216 karcie pracy.
- Kraina robotów
- Układanie z sylab imion dla robotów.
- Przygotowanie strojów dla robotów.
- Zabawa ruchowa "Taniec robotów".
- Wymyślanie nazw robotów w zależności od ich przeznaczenia.
- Zabawa ruchowa "Programowanie robotów". Tor przeszkód dla robotów.
- Układanie robotów z figur geometrycznych – odrysowanie kształtów figur.
- Praca z tekstem z "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 38.
- Praca ze słowniczkiem. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
- Przygotowanie prezentacji robota.
- Liczenie w zakresie opracowanego zbioru liczbowego. Uzupełnienie ćwiczeń – 217 karta pracy.
- Jesteśmy wynalazcami
- Omówienie historii wynalazku zgromadzonych przedmiotów.
- Zabawa ruchowa "W pracowni u wynalazcy".
- Projektowanie udoskonalonych urządzeń technicznych.
- Doskonalenie umiejętności wyrazistego wymawiania grup spółgłoskowych z wykorzystaniem wiersza J. Tuwima "Pstryk".
- Kończenie rysunku "Lampy". Praca z książką "ABC sześciolatka - przygotowanie do pisania", s. 19.
- Wykonanie "wirującej serpentyny".
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 114.
- Liczenie, utrwalenie znaków graficznych liczb, doskonalenie pamięci. Kolorowanie robota – karta pracy, s. 113.
- W kosmicznej przestrzeni
- Zabawy integrujące grupę.
- Utrwalenie poznanych liter.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających kosmiczną przestrzeń.
- Ozdabianie kształtu rakiety kosmicznej według własnego pomysłu – praca w grupach.
- Zabawa ruchowa "Podróż na planetę".
- "Pamiątka z wyprawy" – malowanie farbami plakatowymi (praca w grupach). Prezentacja prac.
- Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s. 115.
- Rybak
- Zapoznanie ze znakiem interpunkcyjnym "!".
- Wykonanie doświadczenia "Co pływa, co tonie?".
- Praca z tekstem "Od a do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 39.
- Praca ze słowniczkiem – układanie zdania z rozsypanki wyrazowej.
- Zabawa ruchowa "Sieć rybaka".
- Wykonanie pracy plastycznej "Królestwo złotej rybki".
- Słuchanie wiersza "Pan Maluśkiewicz i wieloryb".
- Wykonanie łódeczki z łupiny orzechów, wykałaczek i papieru kolorowego.
- Porównywanie liczb w zakresie 7.
III. Życie w Smokolandii
- Spotkanie ze smokiem
- Słuchanie i omawianie legend lub bajek o smokach.
- Zapoznanie dzieci z literą "s".
- Wykonanie smoczych znaczków i czapek.
- Analiza i synteza głoskowa innych wyrazów z głoską "s". Praca z książką "Od A do Z – Ćwiczenia", s.
- "Sympatyczny smok"- wymyślanie pozytywnych określeń smoka zawierających głoskę "s".
- Uzupełnienie 115 i 116 karty pracy.
- Układanie bajki o smoku – praca w grupach.
- Słuchanie wiersza "Siedem dni tygodnia". Wprowadzenie pojęcia "tydzień" i nazw dni tygodnia.
- Smokolandia
- Utrwalenie litery "s" z "Od A do Z – Ćwiczenia", s. , okienko 1.
- Budowanie smoczych jaskiń z wykorzystaniem różnych materiałów.
- Praca z tekstem "Od A do Z – Bawimy się głoskami i literami", s. 40 (czytanie sylab i tekstu, analiza treści tekstu, wyszukiwanie w tekście wyrazów z literą "s", układanie zdań oznajmujących i pytających z wyrazami z marginesu).
- Uzupełnienie słowniczka literowego – ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej.
- Zabawa ruchowa "Podróż do Smokolandii".
- Lepienie smoków z plasteliny.
- Wywiad ze smokiem – układanie pytań do wywiadu.
- "Smocze kroki"- czytanie sylab otwartych i zamkniętych z przeciąganiem głoski "s".
- Uzupełnienie 117 karty pracy.
- Porównywanie sylwet według wielkości, liczenie w zakresie 7. Uzupełnienie 118 karty pracy.
- Witamy w Smokolandii
- Przygotowanie symbolicznych szyldów – praca w grupach.
- Praca z albumem – ułożenie wyrazu z rozsypanki literowej, wykonanie rysunku "Goście w Smkolandii".
- "Co tu się ukryło?"- szukanie ukrytych wyrazów w słowach z tekstów. Praca z książką "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami".
- Wymyślanie zdań, które mogłyby wypowiedzieć postacie z historyjki obrazkowej (119 karta pracy).
- Quiz na temat smoków.
- Liczenie w zakresie 7 i wykonanie zapisu działania. Wykonanie zadań na 120 stronie "karty pracy".
- Poczta
- Wycieczka na pocztę. Zapoznanie dzieci z pracą poczty.
- Praca z tekstem "Od A do Z –Bawimy się głoskami i literami", s. 41 (analiza tekstu, czytanie wyrazów i tekstu, zapoznanie dzieci z formą listu, odpowiadanie na pytania
Sabina Piechówka
|