Przedstawiam dwie propozycje zastosowania metody portfolio w pracy z uczniem klasy VI. Pracując tą metodą, uczniowie doskonalą swoje umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenia potrzebnych informacji, selekcjonowania ich i przetwarzania. Metoda ta sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów i przygotowuje ich do samokształcenia.
PORTFOLIO
I. O metodzie
Portfolio, czyli teczka jest jedną z praktycznych metod nauczania ( obok metody projektu i wycieczki dydaktycznej ). Polega na zbieraniu przez ucznia materiałów na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Etapy pracy: - wstępny – zapoznanie uczniów z zasadami tworzenia portfolio, określenie czasu pracy i rodzaju gromadzonych materiałów, ustalenie kryteriów oceniania ( można to zrobić wspólnie z uczniami ); - zasadniczy – poszukiwanie, gromadzenie i porządkowanie materiałów oraz tworzenie teczki. Każdy uczeń pracuje samodzielnie, ale może konsultować swoje pomysły z nauczycielem; - końcowy – prezentacja efektów pracy uczniów i ich ocena. Tworząc teczkę tematyczną, uczniowie korzystają z zasobów dostępnych bibliotek, Internetu, artykułów w czasopismach oraz z innych materiałów zaproponowanych przez uczniów i nauczyciela. Uczniowie pracują technikami manualno – plastycznymi. Mogą także opracowywać materiały komputerowo. Portfolio każdy uczeń tworzy indywidualnie, ale w początkowym okresie pracy tą metodą można zastosować formę zbiorową.
II. Propozycje metodyczne
Język polski – kl. VI
Portfolio Boże Narodzenie na świecie
Czas pracy: miesiąc ( od drugiej połowy listopada do ok. 20 grudnia )
Cele ogólne: poznanie tradycji, zwyczajów i obrzędów bożonarodzeniowych innych narodów, doskonalenie umiejętności czytania różnych tekstów kultury, kształcenie postaw tolerancji wobec tradycji różnych narodów
Cele operacyjne: Uczeń: - wskazuje przynajmniej dwa źródła, w których można znaleźć materiały na temat Bożego Narodzenia w innych krajach, - czyta różne teksty kultury w celu znalezienia w nich potrzebnych informacji, - gromadzi wyszukane informacje w dowolny sposób, np. przepisuje, wycina, kseruje, drukuje, opracowuje komputerowo, - przedstawia je przejrzyście i estetycznie na karcie formatu A4, - poprawnie przepisuje lub przetwarza teksty, - opowiada o tradycjach, zwyczajach i obrzędach bożonarodzeniowych w wybranym kraju.
Formy pracy: praca indywidualna – każdy uczeń przygotowuje swoje portfolio lub tylko jedną kartę poświęconą tradycjom, zwyczajom i obrzędom w wylosowanym albo w wybranym kraju. W drugim przypadku karty wszystkich uczniów utworzą portfolio klasowe.
Termin prezentacji: przedświąteczna lekcja języka polskiego
Historia – kl. VI
Przez wieki. Portfolio młodego historyka
Czas pracy: cały rok szkolny ( ocena portfolio co pół roku )
Cele ogólne: rozwijanie zainteresowań uczniów przeszłością, poszerzenie ich wiedzy na temat wybranej dziedziny życia człowieka w minionych epokach, uporządkowanie i utrwalenie wiadomości o czasach nowożytnych
Cele operacyjne: Uczeń: - wskazuje przynajmniej dwa źródła informacji na temat wybranej dziedziny życia człowieka na przestrzeni dziejów, - czyta różne teksty w celu znalezienia potrzebnych informacji, np. teksty popularnonaukowe, źródła historyczne, ilustracje, - przedstawia wybraną dziedzinę życia człowieka w różnych epokach, uwzględniając tło historyczne, - omawia zmiany zachodzące w wybranej dziedzinie życia człowieka na przestrzeni wieków i ich związek z przemianami w innych dziedzinach życia, - dzieli się z innymi swoimi doświadczeniami w roli młodego historyka.
Termin prezentacji: lekcje podsumowujące wiadomości o poszczególnych epokach
III. Propozycja oceny portfolio
Kryteria oceny warto ustalić wspólnie z uczniami.
Przykład: - zgodność materiału z tematem i jego przemyślany dobór, - pomysłowość przedstawienia zgromadzonych materiałów, - wykorzystanie informacji z różnych źródeł i wskazanie ich w teczce, - poprawność językowa tekstu, - estetyka pracy.
IV. Ewaluacja
Ankieta dla ucznia
Drogi Uczniu ! Oceń pomysł uczenia się metodą portfolio, podkreślając lub dopisując odpowiedzi na poniższe pytania ! Ankieta jest anonimowa, bądź więc szczery.
1. Czy spodobał Ci się pomysł uczenia się metodą portfolio ? Tak. Nie. 2. Jakie dostrzegasz mocne strony tego pomysłu ? ........................................................................................................................ A co uważasz za słabe strony ? ...................................................................................................................... 3. Czy chciałbyś jeszcze kiedyś pracować tą metodą ? Tak. Nie.
Dziękuję !
Małgorzata Bulińska
|