Scenariusz imprezy o tematyce zdrowotnej kierowany jest do uczniów klas I - III szkoły podstawowej. Można go zrealizować w kwietniu - miesiącu kultury zdrowotnej.
Cele:
- Rozumienie potrzeby dbania o własne zdrowie, zachowania zasad higieny osobistej, higieny otoczenia i spożywania posiłków.
- Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w nagłych wypadkach.
- Kształtowanie umiejętności bezpiecznego spędzania wolnego czasu i aktywnego wypoczynku.
- Dostrzeganie wpływu spożywania warzyw i owoców na zdrowie ludzi.
Realizatorzy:
3 – osobowe drużyny z klas I – III. Turniej wiedzy zdrowotnej dla kl. I – III „Recepta na zdrowie”.
Polecenia do wcześniejszego przygotowania dla każdej klasy:
- Wykonanie piosenki o tematyce zdrowotnej; ocenie podlega:
- dobór piosenki
- znajomość tekstu
- wykonanie, wrażenia artystyczne
- Wykonanie albumu pt. „Recepta na zdrowie” - wystawa prac podczas turnieju; ocenie podlega:
- czy są prace całej klasy(każde dziecko wykonuje jedną kartkę albumu),
- podział na rozdziały:
1.zdrowe odżywianie; 2.higiena osobista; 3.sport, gimnastyka, ruch
- wykonanie, estetyka prac
Polecenia dla drużyn 3 – osobowych:
- Rozpoznawanie owoców po smaku przy zasłoniętych oczach
- każde dziecko z drużyny rozpoznaje jeden owoc (jabłko, gruszka, banan, mandarynka, kiwi, ananas)
- Rozpoznawanie warzyw po dotyku
- każde dziecko z drużyny rozpoznaje jedno warzywo znajdujące się w woreczku, dziecko ma zasłonięte oczy
- warzywa: marchewka, rzodkiewka, ogórek, cebula, burak, pomidor
- Warzywa i owoce – zagadki
- klasa I – Napisz rozwiązania zagadek.
Ma długi czerwony korzeń i zielony warkoczyk - ..................................... Twarda, okrągła i zielona głowa, złożona z liści - ..................................... Gdy ją rozbierali, to nad nią płakali - ............................................... Wyrasta z cebuli i jest zielony - ........................................ Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego barszczyk doskonały - ..............................
- klasa II – Wyszukaj i zaznacz w tekście ukryte warzywa i owoce.
Ola ma dobry humor, Ela się smuci. Wiosna to wesoła pora roku. Jaki widny pokój! Przyszedł w gości Jan, a nas nie ma. Pasmo gór eksponuje się okazale.
- klasa III – Rozszyfruj owoce i warzywa ukryte w imionach i nazwiskach.
OLA MER ALA PERKA SONIA KWIRZB ROMA APACZAŃ ELA BUC
- Czy wiesz, jak dbać o zdrowie? – wskazywanie prawidłowej odpowiedzi
- drużyny losują po 3 pytania i zakreślają prawidłowe odpowiedzi
Załącznik 1
- Podkreśl produkty przyjazne dla zębów.
jabłko czekolada cukierki marchewka słone paluszki mleko ciastka rzodkiewka
- kl. I i II Hanię boli ząb. Ewa jest przeziębiona, a Jacek źle widzi z ostatniej ławki.
kl. III Hanię boli ząb. Ewę boli gardło, a Jacek źle widzi z ostatniej ławki. Napisz, do którego lekarza powinno udać się każde z dzieci. LARYNGOLOG PEDIATRA CHIRURG STOMATOLOG OKULISTA ..................... .................. .......................... .................... .......................
- Podaj numery telefonów:
pogotowie ratunkowe - ........................................ straż pożarna - .................................... policja - ..................................
- Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
- kl. I: Kto myje zęby, ten nie ma próchnicy.
- kl. II: Higiena osobista to dbałość o własną czystość i zdrowie.
- kl. III: Używając często pasty i szczoteczki do zębów zapobiegasz próchnicy.
Podliczenie punktów, wręczenie nagród zwycięzcom. ZAŁĄCZNIK 1
- Janek przewrócił się na podwórku. Zdarł skórę na kolanie i zabrudził ranę piaskiem.
Co powinien zrobić?
- usztywnić nogę na kilka dni
- natychmiast przykleić plaster z opatrunkiem
- przemyć ranę i posmarować jodyną
- W jaki sposób najlepiej uchronisz się przed chorobami zakaźnymi?
- przez jedzenie smacznych pokarmów
- przez szczepienia ochronne
- przez ciepłe ubieranie się
- Ala podczas zmywania naczyń przypomniała sobie, że w telewizji zaczyna się ciekawy film. Pobiegła do pokoju włączyć telewizor. O czym powinna pamiętać przed włożeniem wtyczki do gniazdka?
- o starannym wytarciu rąk
- o zaciemnieniu pokoju
- o wywietrzeniu pokoju
- Dzieci na wsi idą poboczem drogi do szkoły. Którą stroną drogi wolno im chodzić?
- tylko prawą stroną
- tylko lewą stroną
- można lewą i prawą stroną
- Który zestaw pokarmów jest najlepszy na śniadanie?
- mleko, ser, rzodkiewka, sałata, chleb razowy, masło, jabłko
- herbata, ciastko, chrupki, jasne pieczywo, masło, wędlina, cukierki
- zimny napój, słodka bułka, wędlina, masło, dżem, baton
- Chorobami brudnych rąk nazywamy:
- choroby spowodowane przez drobnoustroje znajdujące się na brudnych owocach
- choroby spowodowane przez drobnoustroje występujące na brudnych rękach
- drobnoustroje znajdujące się w powietrzu
- Najzdrowszym sportem jest:
- karate
- boks
- bieganie i pływanie
- Ćwiczenia gimnastyczne:
- wzmacniają mięśnie
- wykonujemy raz w tygodniu
- tylko ćwiczenia na świeżym powietrzu przynoszą korzyści
- Kiedy przebywamy na świeżym powietrzu?
- lepiej nie wychodzić z domu w pochmurny, deszczowy dzień
- wychodzimy z domu tylko z koleżanką lub z kolegą
- należy codziennie przebywać na świeżym powietrzu
- Poprawna pozycja przy odrabianiu lekcji jest wówczas, gdy:
- leżysz wygodnie
- siedzisz prosto przy biurku
- siedzisz zgarbiony
- Najlepiej jest uczyć się w pomieszczeniu, gdy jest ono:
- dobrze oświetlone, wywietrzone, panuje cisza
- wywietrzone i głośno gra muzyka
- dobrze oświetlone, dochodzi hałas z placu zabaw
- Czynny odpoczynek to:
- czytanie książek
- leżenie na kocu w cieniu drzewa
- bieg po ścieżce zdrowia
- Pierwsze śniadanie:
- można go nie jeść
- jest ważne, ponieważ dostarcza energii do działania
- jest ważne tylko w zimie
- Jak często powinniśmy myć ręce?
- przed jedzeniem i przed snem
- co pół godziny
- przed jedzeniem, odrabianiem lekcji, snem, po wyjściu z toalety
- Dlaczego należy stosować gimnastykę poranną?
- bo będziemy prawidłowo funkcjonować przez cały dzień
- bo ćwiczenia te pobudzają mięśnie, uaktywniają pracę płuc i poprawiają krążenie krwi
- bo jest to dobra zabawa
- W jakich produktach znajduje się najwięcej witamin?
- surowe owoce
- gotowane warzywa
- mleko, tran
- Dlaczego nie można długo przebywać na słońcu?
- bo zbyt mocno się opalimy
- długie pozostawanie na słońcu prowadzi do powstawania piegów
- grozi udarem cieplnym lub poparzeniem ciała
- Jak rozumiesz powiedzenie: „Noś właściwe ubranie”?
- trzeba dostosować się do panującej pogody i czasem zmienić je w ciągu dnia
- ubranie dostosowujemy do aktualnej mody
- ubieramy się wygodnie w to, co lubimy
opracowała: Hanna Słoń
|