Powoli zbliża się wiosna, na którą wszyscy czekamy z utęsknieniem. Miesiąc marzec sprzyja obserwacji pogody oraz dostrzeganiu zjawisk charakterystycznych dla przedwiosnia. Z myślą o tej porze roku powstał poniższy konspekt zajęcia. Został on zrealizowany w grupie sześciolatków w ramach hospitacji diagnozującej. Temat: "Jaki jest marzec?"
Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny w oparciu o wiersz "Marcowe kaprysy"B. Formy oraz przysłowie "W marcu jak w garncu".
Cele szczegółowe: (dziecko wie, dziecko zna, dziecko potrafi ...)
- wie jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wczesną wiosną
- potrafi określić pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia
- rozumie przysłowie "W marcu jak w garncu"
- potrafi wykonać zadania i polecenia wykorzystując umiejętność czytania
Pomoce: Ilustracja do wiersza "marcowy garnek"i obrazki przedstawiające zjawiska atmosferyczne, rebus fonetyczny, podpis z treścią: "W marcu jak w garncu", mapa Polski z kartonikami do oznaczania pogody, materiały do opowieści muzycznej z podziałem na role, instrumenty, podkład muzyczny do zabaw, podpisy, pomoce graficzne służące do odczytania ukrytych napisów, kartki do ćwiczeń indywidualnych, koperty z podpisami i obrazkami.
Przebieg zajęcia:
- Wysłuchanie wiersza B. Formy pt.: "Marcowe kaprysy".
Rozmowa nt.: "Jaki jest marzec?" Nawiązanie do przysłowia ludowego "W marcu jak w garncu", a także do przeprowadzonych wcześniej obserwacji odnotowanych w "Kalendarzu pogody".
- Zabawa pt.: "Słońce, wiatr, deszcz ..."wg D. Braun I R. Grieine. (każdemu symbolowi przyporządkowany jest określony dźwięk) słońce –ach, chmura – och, wiatr – auu, deszcz –kap, kap itd.
- Rozwiązanie rebusu fonetycznego złożonego z 12-tu obrazków, którego rozwiązaniem jest hasło: K A P R Y S Y M A R C A
- "Czy znajomość pogody jest potrzebna?"– określenie przydatności w różnych dziedzinach życia: uprawa roślin, poruszanie się środkami lokomocji: samochód, samolot, statek, ubieranie się na co dzień w zależności od warunków atmosferycznych.
- Próba interpretacji pogody (na dzień dzisiejszy) przed mapą Polski. Odczytanie pogody dla wybranych regionów: Warszawa, Katowice, Zakopane, Gdańsk, Poznań.
- Opowieść muzyczna ilustrująca różne stany pogody.
Zabawa z podziałem na role (praca w czterech zespołach –wiatr, deszcz, burza, słońce zgodnie z przydzielonym kolorem). Wykorzystanie instrumentów muzycznych oraz różnorodnych materiałów pochodzących z surowców wtórnych do zaprezentowania w/w zjawisk pogodowych: słońce – kolorowe wstążeczki z krepiny deszcz – pojemniki wypełnione kaszą, grochem, mąką, trójkąty z pałeczką wiatr – frędzelki z folii przeźroczystej, do dmuchania pocięty grzebyk z papieru i kalki technicznej burza – bębenki, talerze
- Zabawy z "psotnym marcem"wykorzystujące umiejętność czytania i logicznego myślenia:
- złożenie listków i odczytanie napisów rozwianych przez wiatr
- tworzenie wyrazów wg szyfru oznaczającego kolor i ilość kropli deszczu
- słonko – układanie promyków wokół słoneczka z właściwą sylabą tworzącą wyraz
- "Deszczyk"(Izadik Katamar) zabawa ruchowa wg Klanzy.
- Zadanie indywidualne przy stoliku – "W marcu jak w garncu"dopasowanie do "marcowych garnków"zjawisk charakterystycznych dla przedwiośnia (naklejki z różnymi stanami przyrody), a także podpisów kojarzących się z wiosną (z rozsypanki wyrazowej).
- Zakończenie zajęcia.
Literatura: D. Braun, R. Greine: "Zabawy rozwijające logiczne myślenie" "Przedszkolny świat"red. I.Broda.
mgr Aleksandra Szydło -nauczyciel Miejskie Przedszkole Nr 8 w Piekarach Śląskich |