Nie ma dobrej zabawy bez dobrej zabawki. Po jakie gotowe zabawki sięgają dzieci ?
Oczywiście wciąż królują lalki, misie, samochody oraz klocki. Współczesne przedszkolaki sięgają jednak coraz częściej po zabawki edukacyjne: rozsypanki, układanki, PUS-y, gry, domina, puzzle, loteryjki, karty dydaktyczne itd. Chętnie rozwiązują zadania wymagające liczenia, czytania, rysowania, uzupełniania, naklejania, składania itd.
Krąg tematyczny zabaw poszerza się z każdym rokiem, choć indywidualne upodobania zależą głównie od cech osobowości dziecka (jego zainteresowań), ale również od środowiska społecznego (rodzinnego, rówieśniczego).
W wielu domach pojawił się komputer. Dzieci chcą z niego korzystać. Nie ma wątpliwości, że komputer jest nowoczesnym narzędziem edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowań. Niestety, w większości domów komputer jest wykorzystywany jako uniwersalna gra wideo, często typu „celuj i strzelaj”.
Nic też dziwnego, że wiele osób obserwując takie jego wykorzystanie wyraża sceptycyzm i krytykuje stosowanie tego nowoczesnego narzędzia w pracy z małym dzieckiem. Sceptyczni pedagodzy i psycholodzy zwracają uwagę na to, że:
- siedzenie przy komputerze nadwyręża kręgosłup (przesiadywanie godzinami w niewygodnej pozycji),
- nieustanne wpatrywanie się w monitor męczy wzrok,
- zajęcia przy komputerze powodują agresję, głównie przez stosowanie nieodpowiednich dla małych dzieci gier, w których główną rolę gra przemoc,
- zabawy z komputerem ograniczają kontakt z ludźmi, uzależniają, powodują zmęczenie.
Jednak wielu współczesnych teoretyków nauczania docenia rolę komputera, dzięki któremu ogromne zdolności umysłowe dzieci w wieku od roku do kilku lat mogą być wykorzystane i rozwijane. Ważniejsze argumenty zastosowania komputera w pracy z małym dzieckiem:
- komputer umożliwia dostęp do ogromnych zasobów informacji,
- komputer zapewnia interakcyjność czyli wzajemny dialog pomiędzy użytkownikiem a programem komputerowym (swoiste komunikowanie się),
- komputer rozwija zainteresowania i samodzielność,
- komputer dostarcza rozrywki i relaksuje,
- komputer odkrywa talenty dzieci (np: informatyczne),
- komputer stanowi nieocenioną pomoc dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, niesprawnych fizycznie,
- komputer może być wykorzystywany jako bardzo cierpliwy terapeuta, logopeda, nauczyciel itd.
To rodzice małych dzieci decydują o tym, jakie programy będą uruchamiane na komputerze.
Gry i programy komputerowe muszą być odpowiednie do wieku dziecka i jego zainteresowań. Dziecko najchętniej korzysta z programów graficznych służących do rysowania. Programy te rozwijają aktywność twórczą dzieci oraz takie umiejętności jak:
- wyrobienie orientacji przestrzennej,
- usprawnianie pamięci,
- ćwiczenie koordynacji ręki i oka,
- wyrabianie spostrzegawczości,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- zarządzanie zasobami komputera (drukowanie, zapis, odnajdywanie na ekranie właściwych instrukcji itd.)
Komputer stawia wysokie wymagania dzieciom i rodzicom. Dzięki temu przygotowuje je do dalszego kształcenia informatycznego. Zadaniem odpowiedzialnych rodziców jest dbanie o bezpieczeństwo swoich dzieci zawsze, w każdej sytuacji życiowej – również w kontakcie z komputerem. Rodzic musi nauczyć dziecko podstawowych reguł pracy z komputerem. Powinien służyć mu pomocą w pierwszych doznaniach i doświadczeniach związanych z tym urządzeniem technicznym.