Złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach.
I grzyby suszone.
8. N.- Wysłuchaliśmy inscenizacji dwóch wierszy, których tematem są warzywa i owoce. Zastanówmy się teraz, dlaczego są one tak ważne dla nas.”( pogadanka na temat wartości odżywczych warzyw i owoców).
Następnie N. zadaje pytania,np.
-„Dlaczego należy jeść warzywa i owoce”? ( są zdrowe, mają dużo witamin, uodporniają na choroby)
-„W jakiej postaci możemy spożywać warzywa i owoce”?( surowe, przetwory, kiszonki)
-„Co możemy przyrządzić z owoców i warzyw”?( surówki, soki)
-„O czym musimy pamiętać przyrządzając surówki i soki”?( podkreślenie higienicznego i estetycznego spożywania posiłków ).
9. Trzecia grupa śpiewa poznaną piosenkę „Ogórek wąsaty” prezentując prosty akompaniament muzyczny(dzwonki, kołatki, trójkąty) oraz wymyślony pląs ruchowy.
Wesoło jesienią w ogródku na grządce,
Ty ruda marchewka, tam strączek.
Tu dynia jak słońce, tam główka sałaty,
A w kącie ogórek wąsaty.
Ref. Ogórek, ogórek zielony ma garniturek
I czapkę i sandały,
Zielony, zielony jest cały.
Czasami jesienią na grządce w ogrodzie
Deszczowa pogoda przychodzi.
Parasol ma w ręku, konewkę ma z chmurki
I deszczem podlewa ogórki.
Ref. Ogórek,....
Po wysłuchaniu piosenki N. nawiązuje do pogody, jaka występuje jesienią,
( częste deszcze, wiatry, chłód itp.) i pyta:
-„Jak powinniśmy się ubierać o tej porze roku?
-„ Dlaczego odpowiedni ubiór jest ważny dla człowieka”?
-„ Co się może zdarzyć, gdy będziemy się nieodpowiednio ubierać”?
10. Przerwa śródlekcyjna - zabawa „owocki”.
11.Zapis tematu w zeszycie: „Jemy owoce i jarzyny, bo to witaminy.”
-Wklejenie do zeszytu wiersza „Stragan” i podkreślenie w tekście nazw warzyw.
-Wypisanie nazw warzyw w zeszycie i dobieranie przymiotników je określających, np. kapusta-zielona; burak-czerwony.
-Uzupełnianie tekstu z lukami brakującymi wyrazami.
Ola chętnie zjada świeże owoce i warzywa. Wie, że są smaczne, zdrowe i mają wiele witamin potrzebnych naszemu organizmowi. Zawsze pamięta, by myć warzywa i owoce przed jedzeniem. Wie również, że należy ubierać się odpowiednio do pory roku. Dlatego prawie nigdy nie choruje, bo pamięta o zdrowym odżywianiu i odpowiednim
ubieraniu się.
12. Na zakończenie zajęć dzieci przygotowują soki i surówki ze zgromadzonych owoców i warzyw ( praca w grupach), pamiętając o higienie i estetyce podczas przygotowywania.
13. Degustacja wykonanych soków i sałatek.
14. Porządkowanie sali.
Przekazując wiedzę o zdrowym stylu życia w czasie zajęć szkolnych w kształceniu zintegrowanym, posłużyłam się przykładami z życia i literatury, by skłonić dzieci do rozważań na temat prawidłowych zachowań w zakresie racjonalnego odżywiania się i ubierania w okresie jesiennym.
Większość dzieci właśnie w szkole poznaje wartości odżywcze warzyw i owoców, samodzielnie wykonuje łatwe w przygotowaniu sałatki i soki owocowo- warzywne. Uczy się, kulturalnego spożywania posiłków, mycia warzyw i owoców przed spożyciem i rąk przed jedzeniem a również właściwego ubierania się na różne warunki pogodowe.
Małgorzata Bar - nauczyciel kształcenia zintegrowanego