Edukacja europejska znalazła już znaczące miejsce w zreformowanej szkole. Referendum w sprawie przystąpienia Polski w Unii Europejskiej sprawiły, że upowszechnienie wiedzy o krajach Europy staje się potrzebą chwili. Już w przedszkolu należy przybliżać dzieciom wiedzę o świecie współczesnym oraz pomóc im w przygotowaniu do przyjmowania zmian,
Scenariusz zajęć z grupą 6 – ciolatków
Temat zajęć: „Jestem Polakiem – Jestem Europejczykiem”.
Cele: Utrwalenie wiadomości o Unii Europejskiej, rozwijanie pamięci i wyobraźni dzieci.
Cele operacyjne: · Dziecko zna kilka państw należących do Unii Europejskiej (Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Polska). · Dziecko potrafi pokazać te państwa na mapie Europy.
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania,
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: Flagi państw: Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Polski, mapa Europy, małe flagi, żabki origami, pocztówki, korony do sklepiku Hiszpanii, listy, plecaki, pieniądze €uro do zabawy, ilustracja Syriusza, kostka z państwami, kąciki państw, napisy stolic, kasety z nagraniami, łamigłówki i puzzle, płótno, czerwona wodna farba.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna: 1. Dzieci siedzą w kole i witają się nawzajem śpiewając piosenkę: „Witaj Kasiu, Witaj......, jak się masz, jak się masz ....”
2. Pogadanka na temat Unii Europejskiej: N: Już trochę umiemy na temat UE. No to powiedzcie mi co to takiego jest UE? N: Jakie państwa znacie, które wchodzą w skład Unii Europejskiej? N: Kto z Was może mi pokazać na mapie Europę? N: Kto z Was pokaże mi Polskę, Francję, Wielką Brytanię i Hiszpanię?
II. Część główna zajęć: Cieszę się że potraficie mi pokazać na mapie te państwa, bo mam dla was niespodziankę. Przyszła do nas paczka (dziecko otwiera paczkę, w której jest list i różnego rodzaju pamiątki z Polski.)
Drogie Przedszkolaki.
Mam na imię Syriusz. Jestem przyjacielem wszystkich Europejskich Dzieci. Chciałbym też i z Wami się zaprzyjaźnić. Przysyłam Wam paczkę, w której są pamiątki z Polski i chciałbym, żebyście mi pomogli rozwieżć Dzieciom, które mieszkają w innych państwach. Zapraszam Was w podróż po Europie. Razem dowiemy się co nieco o Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii no i o Polsce.
Wasz Przyjaciel Syriusz
P.S.Przysyłam Wam moje zdjęcie.
1. Nauczyciel czyta list skierowany do dzieci . Pokazje zdjęcie Syriusza. N: Ale trafiła nam się wspaniała podróż. Tylko czym moglibyśmy jechać do Francji lub innych państw? (dzieci wymieniają różne środki lokomocji). 2. N: Zanim jednak wyruszymy w podróż musimy się spakować (dzieci biorą swoje plecaki i dostają pieniądze €uro na zakupy) i wylosować pierwsze państwo do którego pojedziemy. (dziecko losuje za pomocą kostki na której są napisane państwa). 3. W salach przedszkolnych zrobione kąciki na temat poszczególnych państw: flagi, sklepiki z pamiątkami, pytania i łamigłówki, charakterystyczne przedmioty dla poszczególnych państw, np. Wieża Eiffla. 4. dzieci po wylosowaniu państw Francji i Hiszpanii jadą pociągiem śpiewając piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”, gdy przejeżdżają przez Czechy, zatrzymują się na chwilę i bawią się przy piosence „ Kiedy ściasny klaskaj rukami”. Ponownie jadą, aż docierają do celu. 5. w każdym państwie czeka na nich kram z pamiątkami oraz łamigłówki, które dzieci muszą rozwiązać aby wyjechać z danego państwa. Aby móc wyjechać z Francji musicie odpowiedzieć mi na pytania: 1. Jak nazywa się stolica Francji? Proszę ułożyć nazwę tej stolicy z podanych liter. 2. Jaką budowlą może pochwalić się Paryż? 3. Z jakich potraw słynie Francja? 4. Proszę ułożyć mi z puzzli francuską flagę?
Aby móc wyjechać z Wielkiej Brytanii musimy rozwiązać kilka zadań: 1. Jak nazywa się stolica Wielkiej Brytanii? 2. Jak nazywa się słynny londyjski zegar? 3. Co w tradycji Anglików odbywa się o godzinie 17tej każdego dnia? 4. Kto rządzi Anglią? 5. Ułóż zdanie z podanych wyrazów: „Londyn to stolica Anglii.”
Aby móc wyjechać z Hiszpanii musimy poradzić sobie z kilkoma łamigłówkami: 1. Zaznacz Hiszpanię na mapie Europy. 2. Ułóż nazwę stolicy Hiszpanii z liter. 3. Jaki kolor wykorzystuje Torreador w walce z bykiem, wybierz ten kolor a następnie dobierzcie się parami i pokażcie mi jak w Hiszpanii Torreador poskramia byka.
Jesteśmy w Polsce sprawdźmy czy wiemy o naszej Ojczyźnie wszystko to co powinien znać każdy Mały Polak: 1. Jak nazywa się stolica Polski? 2. Jakie Godło ma Polska? 3. Jaka ważna budowla znajduje się w Krakowie? I kogo możemy spotkać pod tym zamkiem? 4. Jakie są największe rzeki w Polsce? 5. Przeczytaj i dobierz do tych wyrazów odpowiednie pary. Warszawa – Syrenka Warszawska. Kraków – Smok Wawelski
6.Dzieci do Francji i Hiszpanii jechały pociągiem ale do Wielkiej Brytanii przesiadły się do Statku (dzieci otrzymują wiosła i przy piosence „Pan Kapitan” wiosłują aż dopłyną do portu). Wracają do Polski samolotem przy odgłosach startjącego samolotu. 7. Gdy już dzieci wróciły do Polski wyciągają swoje zakupy i je przeliczają. Cieszą się też z zaoszczędzonych pieniędzy bowiem dzieci otrzymały więcej niż było im potrzebne. 8. Rozmowa na temat tego jakie państwo im się najbardziej podobało i dlaczego? 9. Nauczycielka przynosi list, który dzieci dostały jak były w podróży. List ten został napisany przez dzieci z krajów, które myśmy odwiedzili. Pyta czy to prawidłowy adres przedszkola.
Drodzy Przyjaciele z Polski!
Jest nam bardzo miło, że odwiedziliście nasze Ojczyzny. Dziękujemy Wam za prezenty, które nam przywieźliście. Wasz kraj jest bardzo piękny i chcielibyśmy go zobaczyć. Pozdrawiamy Was gorąco i mamy nadzieję, że wkrótce Was odwiedzimy.
Dzieci z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Francji.
III. Zakończenie zajęć.
1. Niedługo przyjadą do nas Dzieci z innych państw, więc mam wspaniały pomysł, podarujemy im naszą flagę, ale taką prawdziwą nie z papieru, ale z materiału, tak żeby nasza flaga mogła powiewać też w innych państwach 2. Podział dzieci na dwie grupy, każda grupa maluje na płótnie czerwoną farbą fragment płótna.
Opracowała: mgr Iwona Warkiewicz |