Przed współczesną szkołą stoją ważne i odpowiedzialne zadania , tzn. wykształcić osobowość wszechstronnie rozwiniętą, samodzielną i twórczą , taką która umiałaby sobie radzić z wymogami współczesności , korzystać z jej osiągnięć , przekształcać ją , a jednocześnie tworzyć. W tym też celu należy poszukiwać jak najlepszych rozwiązań , sposobów , aby postawione zadania realizować . Jednym z takich sposobów rozwijania osobowości dziecka są wyjazdy na Zieloną Szkołę. To one integrują zespół klasowy , kształcą u dzieci samodzielność , gospodarność , umiejętność współżycia w grupie i umiejętność spędzania wolnego czasu .Poprzez wyjazdy stwarza się dzieciom warunki do bezpośredniego poznania faktów przyrodniczych , geograficznych , historycznych , i kulturowych. Rozwija się badawczą postawę ucznia w poszukiwaniu , wykrywaniu różnorodnych problemów. Wzbogaca się doświadczenia poznawcze i emocjonalne ucznia.
ZIELONA SZKOŁA NAD MORZEM USTRONIE MORSKIE
Dzień 1 POZNAJEMY NASZ OŚRODEK, ORIENTUJEMY SIĘ W TERENIE
1. Wprowadzamy się do naszego nowego domu. 2. Witamy się z morzem, poznajemy drogę z ośrodka do plaży ( rysowanie mapy ). 3. Zapoznajemy się z regulaminem obowiązującym w czasie pobytu Na Zielonej Szkole. 4. Dowiadujemy się o czekających nas zadaniach . 5. Zaprowadzamy dziennik WILKÓW MORSKICH
UCZEŃ : - zna swoje otoczenie - zna zasady zachowania się w czasie pobytu na Zielonej Szkole - wie na czym polega prowadzenie dziennika
Dzień 2. NAD POLSKIM MORZEM, KRAJOBRAZ NADMORSKI 1. Czytanie tekstu „ Jak sosna z rybakiem gospodarzyła wspólnie” Uzasadnienie , dlaczego sosna została królową morskiego brzegu. 2. Idziemy na plażę : obserwujemy roślinność wydm, oglądamy drewniane falochrony 3. Wyjaśnienie pojęć: wydmy, falochron, linia brzegowa, erozja. 4. Rozmowa na temat konieczności ochrony terenów nadmorskich ( oglądanie ilustracji roślin i zwierząt, mikołajek nadmorski ). 5. Budowanie na plaży zamków z piasku. 6. W budynku oglądamy mapę wybrzeża. Wpisujemy ważniejsze miejscowości nadmorskie. Nazwy miejscowości wpisujemy w kolejności alfabetycznej. 7. Zabawy i gry ruchowe. 8. Nauka piosenki pt. „ Morze, nasze morze”
UCZEŃ: - zna elementy krajobrazu nadmorskiego - rozumie role wydm i falochronów w ochronie wybrzeża - Potrafi wymieniać ważniejsze miejscowości nadmorskie - zna piosenkę o tematyce morskiej
DZIEŃ 3. W PORCIE RYBACKIM, TRANSPORT MORSKI 1. Wycieczka do Kołobrzegu. a) Zwiedzanie portu rybackiego ( rozmowa z rybakiem), budowa portu, falochron, dźwigi. Poznanie wybranych gatunków ryb żyjących w Morzu Bałtyckim. Środki transportu Morskiego. b) Rejs statkiem po morzu.
Po południu
- Oglądanie ilustracji statków, czytamy tekst o transporcie wodnym (Nasze środowisko, s. 39-40)
- Czytanie wiersza „Spotkanie na pełnym morzu”. Wypowiedzi uczniów, jakie warunki na morzu sprzyjają żeglarzom, a jakie transatlantyk.
- Utrwalanie materiału – uzupełnienie karty pracy.
- Wspólna dyskoteka.
Uczeń: - zna prace rybaka - zna wybrane gatunki ryb - zna środki transportu morskiego - czyta wiersze ze zrozumieniem - umie porównywać żaglowiec i transatlantyk, zna ich przeznaczenie.
DZIEŃ 4. WEDRUJEMY BURSZTYNOWYM SZLAKIEM AKTYWNOŚĆ POLONISTYCZNO – SPOŁECZNA 1.Czytanie tekstu „Bursztynowa historia ‘’. Indywidualne wypowiedzi uczniów Powstaniu bursztynu. Powstanie i rozumienie pojęć: bursztyn, bursztynowy szlak, zapoznanie z własnościami bursztynu. 2 .Wspólne układanie notatki o historii bursztynu i zapisanie jej do zeszytu. 3.Rozpoznawanie bursztynu wśród innych skamielin. Wykonanie doświadczenia Sprawdzającego prawidłowość bursztynu. 4. Oglądanie wyrobów z bursztynu : korale, pierścienie. 5. Uzupełnianie kart pracy – utrwalanie materiału. 6. Wycieczka do Kołobrzegu a) Zwiedzamy latarnię morską. b) Spacer po promenadzie i wejście na molo. 7. Wykonanie pracy plastycznej „Latarnia morska” z wykorzystaniem materiałów Przyniesionych z plaży ( technika colloge’u )
Uczeń: - zna historię powstania bursztynu - potrafi rozpoznać bursztyn wśród innych skamielin - potrafi pokazać na mapie „bursztynowy szlak” - umie zapisać notatkę o historii bursztynu - wie jaką rolę pełni latarnia morska - wie, czym się różni promenada od mola.
DZIEŃ 5. PODSUMOWANIE ZDOBYTYCH WIADOMOŚCI
1.Czytamy legendę pt. „Jurata- królowa Bałtyku”. 2. Zapoznanie się z alfabetem Morse’a. 3.Bieg patrolowy sprawdzający zdobyte wiadomości i umiejętności . 4. Organizujemy „Chrzest morski” (zabawa integracyjna)- wyjście na plażę. Wręczenie każdemu dziecku „Aktu Chrztu Morskiego” (dyplom).
- Żegnamy się z morzem –zbieramy kamyczki, muszelki.
6. Ognisko pożegnalne – śpiewanie piosenek, pieczenie kiełbasek, podsumowanie biegu konkursu czystości, budowla morska na plaży , zawody Sportowe.
Uczeń: - zna legendę o Neptunie - wie, co to jest alfabet Morse’a i do czego służy - potrafi zaśpiewać piosenkę o tematyce morskiej.
DZIEŃ 2.
KARTA PRACY
Wiatr uderzając o powierzchnię wody wywołuje……………………………… .
Im silniejszy wiatr, tym powstają większe ………………………… .
Stale nadbiegające do brzegu fale odbijają się od niego i zawracają z powrotem.
Tam zderzają się z nadbiegającymi i tworzą wysokie fale przybrzeżne.
Wahadłowy ruch wody przy brzegu morza nazywa się…………………….
Fale wyrzucają na brzeg morza …………………………, …………………,
………………………, ………………….., ……………………… .
Wiatr z piasku usypuje ……………………………….. .
1. Chodzenie po wydmach jest wzbronione. Zastanów się i napisz dlaczego? ………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………….
2. Zaobserwuj i napisz, w jaki sposób można zapobiegać przesuwaniu się piasku ? …………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….
DZIEŃ 3. KARTA PRACY 1.Co robią rybacy podczas rejsów? Wpisz we właściwej kolejności (zamrażają i przetwarzają, filetują, łowią ryby, sortują je, patroszą, solą , porcjują) a)………………………………………………………. b)………………………………………………………. c)……………………………………………………….. d)……………………………………………………….. e)……………………………………………………….. f)………………………………………………………… 2. Wypisz gatunki ryb łowione w Morzu Bałtyckim a)…………………………………………………….. b)…………………………………………………….. c)…………………………………………………….. d)…………………………………………………….. e)…………………………………………………….. 3. Połącz nazwę statku i odpowiadający mu ładunek a) kutry rybackie węgiel b) masowce ludzie c) statki pasażerskie śledzie, ryby d) tankowce telewizory e) drobnicowce ropa naftowa
DZIEŃ 4. KARTA PRACY 1. Bursztyn to ……………………………………. powstała z …………………………drzew……………………………….. Zawiera szczątki ……………………..i……………………… Wyrabia się z niego ………………….…………….. ……… ……………….………………………………………………… Dawna nazwa bursztynu to ………….. ….. 2. Którędy prowadził „ szlak bursztynowy”? ………………………………………………………………… …………………………………………………………………
Opracowały nauczycielki nauczania zintegrowanego ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Żarach:
Wiesława Półtorak Izabela Olszańska
|