Uczniowie Szkoły Podstawowej w Młodzieszynie nawiązali współpracę z lokalnym radiem. Nagrali kilka audycji, które zaprezentowane zostały na antenie. Dla uczniów wizyta w studio i praca nad przygotowaniem oraz nagraniem programów były niecodziennym doświadczeniem. Poniżej prezentuję scenariusz audycji przygotowanej z okazji Dnia Kobiet. Scenariusz audycji radiowej z okazji Dnia Kobiet.
Uczeń I: Dzień dobry. Witamy w programie, który prezentują uczniowie Szkoły Podstawowej w Młodzieszynie w osobach (uczniowie przedstawiają się) : .................
Na początek mamy dla Was piosenkę. Posłuchajcie. ( E. Górniak „Jestem kobietą”).
Uczeń II: W dzisiejszym programie przedstawimy ciekawostki o kobietach z okazji ich jutrzejszego święta , zaprezentujemy listę przebojów oraz inne informacje . Teraz koleżanka Magda umili słuchaczom czas, recytując wiersz pt. „Dzień kobiet” .
Uczeń III: Koleżanki! Hej! Dziewczyny! Obyście nam były zdrowe! Nasze wspólne miłe święto Obchodzimy – to marcowe. Święto kobiet . Chłopcy zatem niechaj się ustawią w rzędzie . Ten da uśmiech, tamten kwiatek, uśmiechnięty bukiet będzie!
Uczeń I: Do tego wiersza można dodać tylko tyle: ,, Świat bez kobiet byłby jak ogród bez kwiatów” .
Uczeń III: Przygotowałam dla państwa ciekawostkę. Międzynarodowy Dzień Kobiet został ustanowiony niespełna sto lat temu. Było to w 1910 roku w stolicy Danii - Kopenhadze. Pomysłodawczynią była Niemka- Klara Zetkin .
Dzień Kobiet to święto szczególne. Jest obchodzone we wszystkich kulturach – zawsze w uroczysty, choć różny sposób.
Uczeń II: Zapraszamy teraz na krótką wędrówkę przez wieki , aby przybliżyć te kobiety, które odegrały znaczącą rolę w tworzeniu historii. A zaczniemy od samego początku, czyli od Ewy. Posłuchajcie więc piosenki pt. ,,To nie ja byłam Ewą” w wykonaniu Edyty Górniak. (piosenka)
Beztroskie życie w raju szybko się skończyło. Przyszedł czas ciężkiej próby – życia na ziemi. W mitologii pojawił się cały tłum kobiet. Znamy: Pandorę, Penelopę, Helenę Trojańską, Ariadnę, wojownicze Amazonki i wiele innych.
Mijały wieki. Człowieka starożytnego zastąpił średnio- wieczny rycerz, który musiał mieć swą „ damę serca”. Wędrowni poeci zwani trubadurami w swych pieśniach opiewali urodę kobiet . Do historii przeszło kilka dam epoki średniowiecz. Są to: Joanna Dark, Izolda. Kilkaset lat później Szekspir stworzył Julię.
Uczeń IV: Kobiety często były muzami, bodźcem do działania dla wielu poetów. Adam Mickiewicz pisał: Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto! Piękności twej zazdroszczą anieli: A gorsza jesteś, gorsza aniżeli…
Przebóg , tak ciebie oślepiło złoto !
Mickiewicz miał na myśli oczywiście swą ukochaną – Marylę Wereszczakównę, która wyszła za bogatszego mężczyznę. Inny polski poeta – Ignacy Krasicki w 18 wieku stwierdził: My rządzim światem , a nami kobiety .
Z pewnością współcześni mężczyźni zgadzają się z tym poglądem. Kobiet nie ma tu nawet o co pytać.
Uczeń I: Jeszcze nie tak dawno kobiety posiadały dużo mniej praw, niż obecnie. Na całym świecie walczyły o to, by mieć możliwość nauki w wybranej szkole, prawo wyborcze, czy móc wykonywać ulubioną pracę .Dziś mogą wykazać się zdolnościami, mądrością i talentem, zachowując przy tym kobiecy wdzięk i czar. Czynią wiele dobra dla innych, działając w różnego rodzaju organizacjach charytatywnych , pracując w misjach na rzecz ludzi najbardziej pokrzywdzonych przez los. Przykładem może być Matka Teresa z Kalkuty.
Uczeń II: Powiedzieliśmy, że Ewa powstała w raju z żebra Adama. Nie wszyscy jednak zgadzają się z tym poglądem Zwolennicy teorii ewolucji opracowali przepis według którego każdy mężczyzna sam może stworzyć kobietę , o jakiej marzy . Panów , którzy chcą podjąć się tego zadania, prosimy o przygotowanie kartek i długopisów. A przepis poda nam koleżanka Patrycja.
Uczeń V: Należy wziąć jedną cząsteczkę DNA, dwie cząsteczki aminokwasu karboksylowego, dodajemy odrobinę tlenu i wodoru . Następnie należy poddać tę mieszaninę ewolucji. Na rezultaty czeka się około 20-30 milionów lat. Co prawda to trochę długo, ale czego nie robi się w celu zdobycia idealnej kobiety .
Uczeń IV: Ciekawe, czy aby otrzymać kobietę Murzynkę lub Indiankę, barwnik należy dodać na początku ewolucji czy pod koniec?
Uczeń V: Tego nasi naukowcy jeszcze nie uzgodnili, ale za kilka milionów lat wszystko będzie jasne. A panom życzymy olbrzymiej cierpliwości oraz zachęcamy do pogłębiania wiedzy z zakresu chemii .
Uczeń II: Teraz Paulina zaprezentuje wiersz o Dniu Kobiet: Idzie starszy pan wąsaty, niesie w ręku bukiet kwiatów. Student biegnie z drugiej strony, ma wiązankę róż czerwonych. A tam dalej chłopców dwóch niesie dwie gałązki bzu Co to? Co się dzisiaj dzieje? Przez ulice, przez aleje, tłum się toczy roześmiany… W rękach róże, tulipany i narcyzy, i żonkile… Tyle barw i kwiatów tyle, tu różowo , tam błękitnie, czy ulica cała kwitnie? A wtem Jaś przypomniał sobie: Przecież to dziś Święto Kobiet!
Uczeń III: Na zakończenie wszystkim kobietom z okazji jutrzejszego święta składamy najserdeczniejsze życzenia zdrowia i radości. W szczególny sposób pozdrawiamy panie pracujące w Szkole Podstawowej w Młodzieszynie oraz nasze szkolne koleżanki . Dziękujemy za uwagę i zapraszamy na następne spotkanie.
Bibliografia:
1. Kurnicka A.: „Kredą pisane.” Scenariusze przedstawień szkolnych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. 2. Kwiek W.: „Od września do kwietnia. Scenariusze imprez szkolnych.” FORMAT 2001.
Mirosława Ptaszek
Nauczyciel
Szkoła Podstawowa w Młodzieszynie |