Formy i metody pracy z dziećmi o specyficznych trudnościach w nauce (dysleksja):
- indywidualne podejście w czasie lekcji;
- ocenianie głównie wypowiedzi ustnych;
- ocenianie prac pisemnych pod względem treści, kompozycji i stylu, a błędy w zapisie wyrazów jakościowo (rodzaj i nasilenie błędów); przy wystawianiu oceny nie będzie brany pod uwagę poziom graficzny i estetyczny pracy;
- w ocenie ortografii stosowana będzie ocena opisowa np. opanowałeś pisownię 7 wyrazów, musisz popracować jeszcze nad tymi wyrazami:....;
- w dyktandach obowiązuje ucznia znajomość wyrazów opracowywanych na lekcji, podczas dyktanda otrzymują jego tekst z lukami na wyrazy, które muszą uzupełnić;
- jeżeli dziecko pisze bardzo nieczytelnie dopuszcza się możliwość pisania pracy domowej na maszynie lub na komputerze;
- uczniowie będą odpytywani z czytania głośnego tylko po wcześniejszym przygotowaniu tekstu w domu;
- tekst zadany do nauczenia się czytania głośnego będzie odpowiednio ograniczony ilościowo w zależności od możliwości ucznia ( minimum 10 zdań);
- przed sprawdzianem, testem, pracą klasową będą odczytywane na głos teksty i zadania;
- czas pracy podczas sprawdzianów, testów, prac klasowych będzie wydłużony o 30 %;
- podczas lekcji uczniowie będą mieli ograniczoną ilość zadań na rzecz ich jakości, będą temu służyły m. in. odpowiednio dostosowane karty pracy;
- uczniowie będą mieli częściej sprawdzane zeszyty i będą musieli wykonywać poprawę błędów w sposób ustalony z nauczycielem;
- uczeń może pisać w zeszycie w wąskie linie;
- uczniowie będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach wyrównawczych według ich potrzeb.
Powyższe formy i metody będą dostosowywane odpowiednio do specyficznych potrzeb ucznia.