Teatr w kształceniu polonistycznym w szkole podstawowej może funkcjonować na kilku płaszczyznach i to zarówno w czasie nauczania lekcyjnego, jak i podczas zajęć pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
I płaszczyzna: nauczanie lekcyjne - analiza teatralna dramatu - analiza przedstawienia oglądanego przez uczniów - krótkie inscenizacje uczniowskie, zabawa w teatr, gry dramatyczne
II płaszczyzna: nauczanie pozalekcyjne - działalność teatrzyków klasowych i teatru szkolnego - odbiór przedstawień telewizyjnych na kasetach video - warsztaty dla uczniów, konkursy
III płaszczyzna: zajęcia pozaszkolne
- wycieczki do teatrów na przedstawienia - zwiedzanie muzeów teatralnych, wystaw, spotkania z twórcami teatru
Najważniejsze w imprezach pozaszkolnych są niewątpliwie wycieczki do teatru na przedstawienie. I chociaż z tym jest teraz coraz trudniej ze względów finansowych, nie można zrezygnować całkowicie z odbioru przez uczniów przedstawienia na żywo. Każdy z nich w czasie nauki w szkole powinien być poddany chociaż raz oddziaływaniu architektury teatralnej, atmosfery panującej w budynku, sali wypełnionej publicznością, która jest w psychicznym kontakcie z wykonawcami spektaklu. Bez tak wielorakich doznań uczeń nie będzie wiedział, co to jest prawdziwy teatr i może zostanie dla tej sztuki stracony na zawsze. 1 Wizytę w teatrze warto poprzedzić zajęciami wprowadzającymi ucznia w tę tematykę. Można przeprowadzić również anonimową ankietę sprawdzającą jego stan wiedzy związanej z teatrem, a następnie ją powtórzyć po obejrzeniu i omówieniu spektaklu.
Ankieta Płeć.......................... Klasa........................
1. Z czym kojarzy Ci się słowo teatr ?
.....................................................................................................................
2. Ile razy byłeś / -aś w teatrze ?
a. raz b. dwa c. kilka d. nigdy
3. Jakie widziałeś / -aś przedstawienie?
a. telewizyjne b. teatralne c. szkolne
4. Czy pamiętasz tytuł obejrzanego kiedyś w teatrze przedstawienia ? Jeśli tak to napisz go.
..............................................................................................................................
5. Z kim byłeś w teatrze?
a. z rodzicami b. z klasą c. z kimś z rodziny
6. Wyjaśnij pojęcia:
antrakt- sufler - kurtyna - rekwizyt - gong-
Scenariusz lekcji dla klasy V-VI.
Temat: O czym powinniśmy wiedzieć przed wizytą w teatrze?
Cele lekcji: - wzbogacenie słownictwa związanego z teatrem- umiejętne dobieranie wyrazów bliskoznacznych - formułowanie zasad dobrego wychowania - rozróżnianie twórców przedstawienia Pomoce do lekcji: - kartki z peryfrazami pojęć teatralnych - plansza ze znakami teatru i twórcami przedstawienia - arkusze papieru, kolorowe pisaki - słownik wyrazów bliskoznacznych
Części lekcji:
I. Rozdanie kartek. Prośba o wpisanie odpowiednich wyrazów obok podanych wyjaśnień.
a. przedmiot wykorzystywany w przedstawieniu teatralnym...................... b. ten, który podpowiada aktorom............................................................... c. przerwa w teatrze..................................................................................... d. inaczej przedstawienie teatralne.............................................................. e. dzwonek w teatrze................................................................................... f. spis przedstawień granych w danym miesiącu........................................ g. pierwszy występ aktora........................................................................... h. to co opada po przedstawieniu................................................................ i. ci, którzy oglądają przedstawienie..........................................................
II. Zapisanie na tablicy słowa „spektakl ” i „ grać”. Próba znalezienia synonimów przy pomocy słownika wyrazów bliskoznacznych.
III. Wywieszenie na tablicy planszy. Zachęcenie uczniów do odpowiedniego połączenia wyrazów z dwóch kolumn.
Znaki teatru Twórcy przedstawienia słowo scenograf dźwięk, muzyka choreograf ruch, taniec kompozytor stroje, kostiumy aktor dekoracja, urządzenie sceny kostiumolog
IV. Wyjaśnienie słowa „ savoir- vivre”- zasady dobrego wychowania
a. propozycja pracy w 4 grupach , rozdanie arkuszy papieru, b. sformułowanie polecenia
2grupy zapiszą zasady dobrego zachowania podczas przedstawienia pozostałe 2 grupy zapiszą zasady dobrego zachowania podczas antraktu
c. odczytanie wyników pracy przez liderów grup d. wybór najciekawszych propozycji i wywieszenie ich w klasie
Ewaluacja:
- opracowanie słowniczków terminów teatralnych - przygotowanie teatralnego savoir- vivru
( termin realizacji 4 tygodnie )
Opracowała Joanna Chrzanowska - Rybeczka
|