Prezentowany przeze mnie scenariusz jest propozycją pierwszej wizyty uczniów klas pierwszych w bibliotece szkolnej połączonej z uroczystym pasowaniem na czytelnika.
Opracowała: mgr Stefania Szweda
Szkoła Podstawowa w Syryni
Cele:
· zapoznanie uczniów z biblioteką i jej zbiorami
· zaznajomienie z zasadami korzystania z księgozbioru
· nabycie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów
· wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych
Metody: pogadanka, pokaz, elementy gry dramowej
Formy: grupowa, zespołowa
Środki dydaktyczne: egzemplarze książek do pokazu, gigantyczna tekturowa zakładka do książki.
Czas trwania: 60 minut
Miejsce zajęć: biblioteka
Przebieg zajęć :
- Powitanie uczniów kl.I rymowanką:
W bibliotece wszystkich witam,
Może coś wam dziś przeczytam,
A jeśli litery już znacie
Może sami poczytacie ?
Rymowanka jest jednocześnie punktem wyjścia do rozmowy na temat stopnia opanowania umiejętności czytania.
Prowadząca upewnia się, że wszystkie dzieci znają litery i chcą zostać czytelnikami.
2. Zwiedzanie poszczególnych pomieszczeń i agend biblioteki
- wypożyczalni i czytelni – wyjaśnianie różnic, odczytywanie napisów informacyjnych
- działu opracowania zbiorów – zademonstrowanie egzemplarza książki świeżo nabytej i już opracowanej; wyjaśnienie w prosty sposób drogi książki z księgarni do rąk czytelnika; prezentacja książek przeznaczonych na makulaturę.
3. Zajęcie miejsc w czytelni.
- Nawiązanie do oglądanych przed chwilą książek zaczytanych. Bibliotekarz jeszcze raz prezentuje książkę zniszczoną i dla kontrastu – nową. Zadaje dzieciom pytanie: „Jak sądzicie, jakie jest samopoczucie tych książek ?”
- Propozycja gry dramowej „ Rozmowa książki nowej ze zniszczoną” inspirowanej przez nauczyciela pytaniami typu: „ Na co skarży się książka zniszczona?”, „Jakich rad udziela książce nowej?”
4. Omówienie sposobu obchodzenia się z książką oraz zasad zachowania się w bibliotece. Wprowadzenie pojęcia: regulamin biblioteki. Wyegzekwowanie od uczniów zapewnień, że będą go przestrzegać.
5. Uroczyste pasowanie uczniów na czytelników. Złożenie przyrzeczenia:
My, uczniowie pierwszej klasyp
przyrzekamy wam książeczki,
Że od dziś będziemy sami
Czytać wiersze i bajeczki.
Chcemy poznać krasnoludki,
Co pomogły pięknej Śnieżce.
I Kapturka, który spotkał
Złego wilka na swej ścieżce.
Dziś pragniemy wam obiecać,
I słowa dotrzymać szczerze,
Że będziemy was szanować
I traktować jak należy.
Przyrzekamy!
- Symboliczne dotknięcie ramienia każdego czytelnika gigantyczną zakładką.
- Wręczenie dyplomów czytelnika oraz pamiątkowych zakładek do książki.
6. Wypożyczenie pierwszej książki.
7. Pożegnanie uczniów i zaproszenie do częstego odwiedzania biblioteki.
Bibliografia:
Andrzejewska Jadwiga: Gry dramowe w pracy bibliotecznej z dziećmi i młodzieżą. „Poradnik Bibliotekarza” 1996 nr 4 s. 1 – 4