Nauczyciel na początku lekcji informuje uczniów, że celem dzisiejszych zajęć jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności praktycznych, jakie zdobyli biorąc udział w programie „Mój uczeń jest bezpieczny”.
Nauczyciel prosi o dobranie się w grupy sześcioosobowe.
Każda grupa wybiera swojego lidera oraz kolor szarfy.
Nauczyciel ustala sposób punktacji:
- zieloni za rozpoznanie prawidłowej scenki u żółtych otrzymują punkt i odwrotnie,
- czerwoni za rozpoznanie prawidłowej scenki u niebieskich otrzymują punkt i odwrotnie.
Liderzy grup losują po jednym pytaniu z dziedziny udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i bezpieczeństwa własnego.
Bank zagadnień do wylosowania – dziedzina „Udzielanie Pierwszej Pomocy Przedmedycznej”:
1. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas tamowania krwotoku z nosa.
2. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe postępowanie przy udzielaniu pomocy podczas omdlenia.
3. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe postępowanie podczas udławienia.
4. Przedstawcie właściwy i niewłaściwy sposób udzielania pomocy podczas ataku serca.
Nauczyciel przyznaje dwa punkty grupie, która się najlepiej zaprezentowała.
Bank zagadnień do wylosowania – dziedzina „Bezpieczeństwo własne”:
1. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe zachowanie w sytuacji, kiedy jestem sam w domu i puka nieznajomy.
2. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas ataku psa.
3. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas wybuchu pożaru w mieszkaniu.
4. Przedstawcie właściwe i niewłaściwe zachowanie podczas znalezienia materiałów wybuchowych niewiadomego pochodzenia.
Nauczyciel przyznaje dwa punkty grupie, która się najlepiej zaprezentowała.
Nauczyciel proponuje dla chętnych grup dodatkowe zadania, dzięki którym grupy zdobywają kolejne punkty:
1. Reanimacja krążeniowo oddechowa. (4 pkt.)
2. Pozycja boczna ustalona. (3 pkt.)
3. Wezwanie pomocy. (1 pkt.)
4. Krwotok zewnętrzny w okolicy przedramienia. (2 pkt.)
Liderzy grup podliczają zdobyte punkty.
W sytuacji remisowej grupy wypisują na karteczkach zawartość apteczki lekarskiej. Większa liczba wymienionych poprawnie środków decyduje o zwycięstwie grupy.
Nauczyciel wręcza dyplomy „Małego Ratownika” grupom uczestniczącym w zajęciach.
Autorzy: Elżbieta Kaleta, Monika Frąk