Przedstawiam Państwu pomysł na poprowadzenie rady szkoleniowej w formie warsztatowej. Przeprowadziłam taką radę w Miejskim Przedszkolu nr 57 w Katowicach, a dotyczyła ona zapoznania nauczycieli z technikami Celestyna Freineta.
Rada szkoleniowa w formie warsztatów w Miejskim Przedszkolu nr 57 im. Krasnala Hałabały w Katowicach Prowadząca: mgr Agnieszka Kubiczek Uczestnicy: pani Dyrektor, nauczycielki, psycholog, logopeda. Cel:
- zapoznanie z metodą C. Freineta w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Forma: warsztatowa Metoda: techniki C. Freineta Pomoce: tablica, flamastry, taśma klejąca, ulotka informacyjna (Załącznik 1), Temat tekstu i wyrazy (Załącznik 2), napisany tekst (Załącznik 3). Proponowany przebieg I.
- Przywitanie uczestników warsztatów przez panią Dyrektor Melanię Sobota.
- Teoretyczne wprowadzenie w techniki C. Freineta przez prowadzącą - wręczenie przygotowanych ulotek informacyjnych (Załącznik 1).
II.
- Zaproszenie uczestników do zajęć warsztatowych przeprowadzonych techniką swobodnych tekstów.
- Zgromadzenie się przed tablicą – wybór tematu przez uczestników.
- Zapisywanie na tablicy podanych słów przez poszczególne osoby na określony temat.
- Przydzielenie każdemu jednego wyrazu (odznaczenie na tablicy).
- Układanie zdań z poszczególnymi wyrazami i zapisywanie ich na pociętych kartkach.
- Odczytywanie ułożonych zdań.
- Nadawanie zdaniom odpowiednią kolejność, łączenie zdań za pomocą spójników.
- Sklejenie kartek ze zdaniami taśmą klejącą.
III.
- Odczytanie przez prowadzącą gotowego tekstu.
- Podziękowanie uczestnikom za udział w zajęciu.
Załącznik 1 Techniki oraz sposoby ich wykorzystania:
- Swobodne teksty: Dziecko 6-letnie nie potrafi jeszcze pisać, a więc ta technika będzie stosowana w formie nagrywania na kasetę magnetofonową swobodnych tekstów dzieci na określony lub dowolny temat. Teksty te będziemy wspólnie “poprawić” pod względem stylistycznym, drukować na luźnych kartkach, a po jakimś czasie wykonamy Książeczkę Tekstów Swobodnych. Wydrukowanie wybranych tekstów należeć będzie do dziecka umiejącego pisać na maszynie, lub przez nauczyciela.
- Doświadczenia poszukujące: W naukach przyrodniczych należy bazować na obserwacji i samodzielnym działaniu dziecka. Dziecko analizując problem, szukać będzie w sposób naturalny metody rozwiązania go. Takiemu zdobywaniu wiedzy służyć będą karty pracy, opracowane zgodnie z założeniami programowymi. Ogromną rolę w poznawaniu odgrywać będą wycieczki, które będą źródłem dalszych działań na zajęciach (środowisko przyrodnicze, teatr, muzea, wystawy biblioteka)
- Kontrola, ocena pracy i planowanie :W pracy z dziećmi 6-letnimi można stosować elementy samokontroli, samooceny własnych możliwości dziecka (fiszka autokratywna – samokontrolna). Dziecko pracując wg swoich sił , samo będzie regulowało czas wykonywania zadania. Będzie uczyło się krytycznie oceniać własną pracę i poprawiać swoje błędy. Da to dziecku poczucie swobody, co pozytywnie zmotywuje je do wysiłku. Jest to także metoda, która da mi obraz postępów dzieci.
- Swobodna ekspresja plastyczna: W pracy z dziećmi 6-letnimi inspiracją będzie: muzyka, wiersz, opowiadanie, zdarzenie, wycieczka czy też przeżycie osobiste. Swobodna ekspresja ma bowiem ogromny wpływ na rozwój osobowości dziecka, uczy odpowiedzialności za swoje dzieło.
- Korenspondencja międzyszkolna (międzyprzedszkolna): mówiąc o korenspodencji mamy na myśli wymianę listów, prac dzieci, albumów tematycznych, gazetek.
- Spółdzielnia klasowa jako naturalny samorząd: Pod koniec każdego dnia wspólnie z dziećmi można w formie słownej odnosić się do pojęć: krytykujemy, gratulujemy, życzymy sobie.
Literatura:
Filipiak Ewa, Smolińska- Rebas Halina, Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej: w poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka. Bydgoszcz, WSP 2000. Kłosińska Tatiana, Droga do twórczości: wdrażanie technik Celestyna Freineta. Kraków Impuls 2000. Załącznik 2 Temat: „Spacer po parku”. Wyrazy: ciepły, kolorowe, słońce, zielenić, pachnący, chmury, kwiaty, drzewa. Załącznik 3 Po niebie płynęły białe, puszyste chmury. Wiał ciepły wiatr i słońce mocniej grzało. W parku widzieliśmy wysokie drzewa. Zieleniła się trawka, która dopiero pojawiła się na ziemi! Na łączce w parku rozkwitły pierwsze wiosenne kwiaty. Pachnące kwiaty pięknie prezentowały się na klombach. |