„Chłopiec z perły urodzony” Ewy Szelburg – Zarębiny to piękna baśn polska, chętnie czytana przez uczniów kształcenia zintegrowanego. Proponuję zestaw pytań, które można wykorzystać do ćwiczeń w czytaniu ze zrozumieniem.
Przeczytaj uważnie pytania dot. treści baśni Ewy Szelburg – Zarębiny i podkreśl prawidłową odpowiedź.
- Kto królował wysoko w Tatrach?
- Małżonkowie znad Dunajca;
- Perłowiec, chłopiec z perły urodzony;
- Król Wężów.
- W jaki sposób Król Wężów i jego okrutne smoki dokuczali ludziom?
- Wypełzały z ciemnych lasów, porywały młode dziewczęta oraz bydło z zagród;
- Wypełzały z ciemnych lasów na pola uprawne i niszczyły ubogie zasiewy a także porywały bydło z zagród;
- Wypełzały z lasów, niszczyły zasiewy i porywały młode dziewczęta.
- Jak wyglądały smoki?
- Każdy miał 7 głów i 7 paszczy;
- Każdy miał 7 głów i po 7 paszczy przy każdej głowie;
- Miał 7 głów i 7 ogonów.
- Dlaczego pewni małżonkowie mieszkający na wsi koło Dunajca nie byli szczęśliwi?
- Bo mieli zbyt dużo dzieci;
- Bo nie mieli dzieci;
- Bo nie chcieli mieć chłopca, tylko dziewczynkę.
- Kto przywędrował pewnego dnia do nieszczęśliwej kobiety, która pragnęła mieć dziecko?
- Dziad wędrowny;
- Stara baba i dziad wędrowny;
- Król Wężów.
- O co poprosił kobietę strudzony wędrowiec?
- O chwilę odpoczynku na progu chaty;
- O zsiadłe mleko i ziemniaki;
- O nocleg.
- Dlaczego nie wszyscy mogli odnaleźć Złote Miejsce w górach, gdzie ukryte są skarby?
- Bo trzeba było mieć czyste sumienie i złote serce;
- Bo trzeba było mieć czyste sumienie i umiarkowanie;
- Bo trzeba było mieć złote serce i umiarkowanie .
- Jakie skarby zobaczył wędrowiec we wnętrzu groty?
- Złoty piasek, srebrne słupy podpierające strop, drogie kamienie w miedzianych beczkach, perły;
- Złoty piasek, piękne suknie, królewską koronę i królewskie berło;
- Perły, złote miecze i rubiny.
- Czego wędrowiec szukał w grocie?
- Drogich kamieni;
- Zaczarowanej perły;
- Zaczarowanego dziecka.
- Komu wędrowiec chciał podarować perłę?
- Kobiecie, która nie ma dzieci;
- Kobiecie, która poczęstuje dziada wędrownego mlekiem i chlebem;
- Kobiecie o której sąsiedzi powiadają, że jest uczciwa, uczynna, dobrego serca, czystych myśli, spokojnego sumienia, a jeszcze nigdy nie zaznała prawdziwej radości.
- Co kobieta miała zrobić z perłą?
- Zasiać ją w doniczce i codziennie podlewać;
- Położyć na piersi i ogrzewać ciepłem swego serca;
- Codziennie chuchać na nią i ją całować.
- Jak rodzice nazywali chłopca, który wkrótce im się urodził?
- Perłowiec, czyli chłopiec piękny jak perła;
- Perłowiec, czyli chłopiec mający dużo pereł
- Perłowiec, czyli chłopiec z perły urodzony.
- Kto poradził Perłowcowi, w jaki sposób może walczyć z Królem Wężów?
- Dziad wędrowny;
- Mówiąca ludzkim głosem leluja;
- Mówiąca ludzkim głosem perła.
- Jaką broń znalazł Perłowiec na Siodełku w Pieninach?
- Maczugę z krzemienia zrobioną bukowym drewnem nabijaną;
- Maczugę z pnia bukowego zrobioną, krzemieniem ostrym gęsto nabijaną;
- Siodełko z drzewa bukowego.
- Dlaczego Perłowiec nie zabrał broni tego dnia, kiedy ją znalazł?
- Bo bał się, że mu ją ktoś ukradnie;
- Bo nie był jeszcze pewien, czy jej potrzebuje;
- Bo nie mógł jej udźwignąć.
- Jaką radę dała Perłowcowi jego matka widząc, że nie może on udźwignąć maczugi?
- Aby poczekał, aż będzie starszy i silniejszy;
- Aby poprzysiągł, że broń tę cudowną obróci tylko przeciwko złym mocom;
- Aby poprzysiągł, że zabije Króla Wężów.
- Jak nazywał się strażnik Króla Wężów?
- Wodoszyn;
- Wołoszyn;
- Woroszyn;
- Co powstało w miejscu, gdzie został pokonany smok – strażnik Króla Wężów?
- Góra, którą zwano Wodoszynem;
- Góra, którą zwano Wołoszynem;
- Rzeka, którą zwano Wołosnem.
- Co stało się z Królem Wężów?
- Uciekł głęboko pod ziemię i ogonem zawalił wejście;
- Zdechł z rozpaczy, że został pokonany;
- Zamienił się w górę.
Opracowała: Anna Prylinska - Nowak Szkoła Podstawowa w Zdziarze Wielkim. |