Obecnie komputer jest niewątpliwie dużą atrakcja dla dzieci. Bardzo chętnie z niego korzystają , ponieważ większość z nich nie ma komputera w domu. Komputer budzi w uczniach pozytywne emocje i zainteresowania. Praca z komputerem powoduje wzrost motywacji do działań na lekcji matematyki, znika niechęć do tego przedmiotu. Bardzo dobrym programem do użycia na lekcjach matematyki jest arkusz kalkulacyjny EXCEL. Nawet bez dokładnej znajomości tego programu można na jego podstawie stworzyć interesujący środek dydaktyczny.
Scenariusz I to przykład zastosowania arkusza kalkulacyjnego podczas lekcji matematyki: „Diagramy procentowe” w klasie piątej. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego powoduje, że podczas lekcji uczniowie mogą wykonać więcej ćwiczeń, co pozwala utrwalić nowo poznaną wiedzę. Lekcje ćwiczeniowe bywają nudne dla ucznia, użycie komputera w takich tematach podnosi atrakcyjność lekcji , zwiększa jej tempo i zaangażowanie uczniów.
W lekcji drugiej „Opis graniastosłupów prostych” zastosowałam prezentację wykonaną przy użyciu programu Power Point. Pozwala ona w sposób bardziej czytelny i plastyczny przekazać uczniom nowe wiadomości. Jako podsumowanie lekcji o graniastosłupach przygotowałam krótkie ćwiczenie do samodzielnego wykonania przez uczniów, wykorzystując arkusz kalkulacyjny. Przystępna forma zadania na pewno zmobilizuje , nawet słabszego ucznia, do podjęcia próby jego rozwiązania.
W scenariuszu lekcji trzeciej „Klasyfikacja czworokątów” wykorzystałam formę prezentacji do ćwiczeń utrwalających poznane wiadomości o czworokątach. Uczniowie samodzielnie wykonują polecenia w zadaniu, polegające na wyborze odpowiedniego czworokąta. Taka praca ucznia z komputerem na pewno zmusi go do myślenia i większej aktywności.
DIAGRAMY PROCENTOWE – SCENARIUSZ LEKCJI I
TEMAT: Diagramy procentowe
Czas lekcji : 90 min.
Uczniowie przed przeprowadzeniem zajęć powinni umieć :
– zamieniać liczby na procenty,
– posługiwać się edytorem tekstu,
– obsługiwać arkusz kalkulacyjny( tworzenie tabeli, wstawiać proste wykresy (diagramy) za pomocą
kreatora)
Cele : zakładane umiejętności ucznia :
– odczytywanie informacji z diagramów procentowych,
– przedstawianie rozwiązań problemów w sposób czytelny i precyzyjny w postaci diagramów i tabel,
– przeprowadzenie prostej ankiety i przedstawienie jej wyników,
– poznanie praktycznego zastosowania arkusza kalkulacyjnego (Excel)
Metody pracy:
– praca całą klasą
– praca w grupach (małych 3–osobowych)
– ćwiczenia praktyczne
– demonstracja
Środki dydaktyczne:
– Matematyka wokół nas, Podręcznik dla klasy V szkoły podstawowej,
– dyskietka z materiałami pomocniczymi tj. danymi opracowanymi w formie tabeli, oraz ich
prezentacja na diagramach, ankiety z badaniami przeprowadzonymi przez uczniów, tabele z danymi.
Przebieg lekcji przedstawiam na mojej stronie internetowej: Opracowanie Małgorzata StefaniakŻary, dnia 29.05.2006r.