Jest to konspekt zajęcia zintegrowanego wprowadzającego w atmosferę Świąt Bożego Narodzenia w przedszkolu - grupa 6-latków.
Temat: Mój dom, moja rodzina.
Cele ogólne: • Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania wiersza i wypowiedzi rówieśników • Przyzwyczajanie dzieci do posługiwania się poprawnie budowanym zdaniem w mowie wiązanej • Kształtowanie więzi uczuciowej z rodziną w trakcie wyrażania swoich przeżyć i wiedzy o rodzinie • Kształcenie umiejętności estetycznego poruszania się, płynności i lekkości ruchów w takt muzyki • Wprowadzenie dzieci w atmosferę Świat Bożego Narodzenia
Cele operacyjne: Dziecko: • Uważnie słucha wiersza • Swobodnie wypowiada się na określony temat • Ocenia na oko liczbę elementów zbiorów, posługując się określeniami: więcej, mniej • Potrafi dokonać analizy słuchowej słowa „dom” • Poznaje wygląd litery D,d – drukowanej i pisanej • Odczytuje połączenia litery „d” z poznanymi wcześniej samogłoskami • Podejmuje próbę kreślenia naprzemiennej wiązki niepełnej • Aktywnie uczestniczy w komponowaniu choinki i ozdabianiu jej • Wykonuje zaproponowane ruchy w rytmie i przy muzyce
Metody: Słowne: wiersz, rozmowa, instrukcja słowna Czynne: ćwiczenia utrwalające, zadań stawianych do wykonania Oglądowe: pokaz
Środki dydaktyczne: Fotografie rodzinne dzieci, sylwety domów i dzieci, nakrywki, litery demonstracyjne, kartoniki z cyframi, kredki, kartki białego papieru, nożyczki, arkusz szarego papieru, kółka z kolorowego papieru, nagrania magnetofonowe, magnetofon.
Przebieg: Przywitanie się – dzieci przy muzyce swobodnie poruszają się, na przerwę fantazyjnie kłaniają się . 1. Słuchanie wiersza pt. „Dom” Z.Beszczyńskiej. 2. Rozmowa na temat wiersza: - O czym był ten wiersz? - Dla kogo dom otwiera swoje cztery ściany? - Kiedy dom zamyka te swoje ściany? 4. Prezentacja fotografii przyniesionych przez dzieci, swobodne wypowiedzi na ich temat. Umieszczenie fotografii w domach na tablicy – wybór domu dla rodzin chłopców i dla rodzin dziewczynek. 5. Porównywanie, w którym domu mieszka więcej rodzin, wybranie sposobów porównania (przeliczanie, łącznie w pary). Wyjaśnienie znaczenia słów „dom jednorodzinny”, „dom wielorodzinny”. Wypowiedzi dzieci na temat własnych domów. 6. Wprowadzenie litery D,d. - wskazanie obrazka przedstawiającego dom - głoskowanie słowa dom - samodzielne ułożenie przez dzieci schematu wyrazu z białych i kolorowych nakrywek - przypięcie schematów na tablicy, oznaczenie sylaby - wstawienie liter, pokaz litery d – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej - odczytanie połączeń litery d z już poznanymi samogłoskami, ułożenie podpisu do obrazka 7. Zabawa ruchowa pt. „Rodziny” Na przerwę w muzyce dzieci tworzą rodziny, liczbę dzieci wskazuje cyfra pokazana przez nauczycielkę. 8. „Choinka” – naprzemienne kreślenie wiązki niepełnej na białej kartce A3 przy muzyce (zielona kredka świecowa). Wycięcie wiązki, wspólne komponowanie z nich choinki. Naklejanie na szarym papierze. 9. Rozmowa z dziećmi na temat choinki i Świąt Bożego Narodzenia. 10. Wykonanie bombek choinkowych z kolorowych, papierowych kółek – udekorowanie nimi choinki. 11. Taniec integracyjny pt. „Choinka” (melodia „Na strunach igieł”) - dzieci ustawione w kole – w rytm muzyki ruchami obu rąk rysują w powietrzu kształt choinki, wskazują zawieszanie bombek, zapalanie świeczek, powieszenie gwiazdy na szczycie choinki, kłaniają się i obracają raz za prawą, raz za lewą ręką. 12. Wspólny poczęstunek pierniczkami.
Marta Cisek |